וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הזמן להפסיק עם השאלה הכי מעצבנת בריאיון עבודה

2.7.2020 / 12:05

חברות רבות מפסידות מועמדים נפלאים בגלל השאלה "מה ציפיות השכר שלך?" ומחפשי עבודה רבים מתייסרים בגללה. זה הזמן לבחון מחדש האם השימוש בשאלה הזו אינו פוגע גם בחברה שלכם

שאלת ציפית השכר נשאלת בתחילת תהליך המיון ומהווה כלי לסנן מועמדים. ישנן חברות אשר מפרסמות בקשה לציין את השכר המבוקש בשלב שליחת קורות החיים, או ששואלות את המועמדים בראיון טלפוני, לעיתים כשאלה ראשונה, עוד בטרם נתנו מידע על התפקיד, על התנאים הסוציאליים הנלווים או כל מידע אחר שיכול לגרום למועמדים לחשוק בתפקיד המוצע. השאלה הזו עלולה לסנן לכם מועמדים נהדרים.

בחור צעיר מתראיין למשרה בחברת הייטק. ShutterStock
לא חבל על המועמדים שתפסידו?/ShutterStock

שלב ראשון בתהליך הגיוס הוא הגדרת המשרה ומסגרת השכר. אחד משלבי הבסיס של כל חברה הוא קביעת אסטרטגיית השכר, מדרגות השכר ותקציב השכר, אשר כוללים את כל סל הטבות השכר הנלוות. ישנם כללי יסוד שרוב החברות מקפידות עליהם: עובד לא ישתכר יותר מהמנהל שלו, עובד חדש עם מיומנויות זהות לעובדים ותיקים לא ישתכר יותר מהם ועוד.

מחקרים שמתבצעים לאורך כל השנים מוכיחים שקריטריונים הראשונים לשביעות רצון של עובדים הינם שייכות, הערכה, איזון (עבודה/ חיים), גמישות (בשעות ובמקום עבודה), התפתחות מקצועית ולא רמת השכר. למרות כל הנתונים האלה עדיין נשאלת בתחילת התהליך שאלה ציפיית השכר.

נכון לבחון אם השכר המוצע מתאים למועמדים בשלב הראשוני, שכן אף חברה לא תרצה לבזבז משאבי זמן של המנהלים המגייסים ובסוף תהליך לגלות שפערי השכר גדולים ובלתי ניתנים לגישור. זו הסיבה שבארצות רבות בעולם מפרסמים משרות ומצרפים את השכר המוצע, וניתן לראות ניצני מגמה שכזו גם בארץ.

ישנן חברות שמציגות את השכר המוצע רק בתחילת תהליך המיון. מועמדים שרמת השכר המוצעת נמוכה בעיניהם יסירו מועמדות ומועמדים אשר מוכנים לשכר המוצע ימשיכו תהליך או שינסו להתמקח ולשכנע את החברה שכדאי להעסיק אותם בשכר גבוה יותר. נכון יותר להציג את השכר המוצע בפרסום או בשלבי המיון הראשונים וכמובן שזו הזדמנות לשכנע את המועמדים בתנאי ההטבות הנלווים המייחדים את החברה. תנאי ההטבות הנלווים יכולים לגרום למועמדים לקבל שכר נמוך יותר שכן לעיתים ניתן ערך רב יותר להטבות הנלוות. דוגמא להטבות נלוות - קרן השתלמות, ארוחות, חניה, אופציות, בונוסים וכו'. ישנן הטבות שאינן שוות כסף אך שוות זהב בעבור המועמדים - גמישות בשעות עבודה ומקום עבודה, עבודות המאפשרות איזון, סביבת עבודה נעימה וצוותית, פוטנציאל התפתחות מקצועית, מנהל/ת מנטור/ית ועוד. מחפשי עבודה רבים יסכימו להתפשר על רמת שכר נמוכה יותר בעבור הטבות שכאלה.

נירית גלר ג'מילי. אתר המצולמת, אתר רשמי
נירית גלר ג'מילי/אתר רשמי, אתר המצולמת

מחפשי עבודה רבים יסכימו להתפשר על רמת שכר נמוכה יותר עקב סיבות אחרות, כגון הבנה שרמת השכר שקיבלו בעבר אינה תואמת את רמת השכר המוצעת. ישנן סיבות רבות להתפשרות של מועמדים על שכר - תהליך חיפוש עבודה ארוך ומתיש, צורך כלכלי, רצון לעבור לתחום עיסוק חדש ועוד. מעסיקים רבים מאמינים שמועמדים שמתפשרים על שכר יהפכו במהרה לעובדים שאינם שבעי רצון, לאותם מעסיקים כדאי לקרוא את המחקרים הבודקים מה משפיע על שביעות רצון - שכר, כאמור, אינו מראשוני הקריטריונים, וכדאי לנפץ את האמונה המגבילה הזו.

"מה ציפיית השכר שלך" - שואלים רבים בשלב מיון ראשוני. אולי זה הזמן לעצור ולשאול כמה השאלה הזו באמת משרתת את החברות וכמה מזיקה. כל כך הרבה השתנה בשנים האחרונות, ונכון לשנות גם את השאלה הזו. זה הזמן להציג את השכר ולא לשאול. תבחרו אם להציג את השכר בשלב הפרסום, בשלב הזימון לראיון או בשלב הריאיון הראשון. באופן שכזה תזכו להרבה יותר מועמדים מתאימים.

נירית גלר ג'מילי היא מומחית בשוק העבודה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully