וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרב מיכאלי דורשת פיקוח על מחירי המסיכות. האם היא צודקת?

3.7.2020 / 9:10

הח"כית פרסמה בטוויטר תמונה: "אי אפשר לאיים על הציבור בקנס כספי ומנגד להפוך את מחירי המסיכות לקנס בפני עצמו". האם המחירים באמת מופקעים? יצאנו לבדוק והתוצאות לא ממש תומכות במיכאלי, שהגיבה: "במלחמת המפרץ לא ציפו מהציבור לרכוש מסיכות, וכך צריך להיות גם עכשיו"

עריכה: ירדנה עבודי פוקס

באמצע אפריל, בשיא תקופת הקורונה, קם בציבור קול זעקה. מסיכות הפנים, מצרך מבוקש במיוחד, אזלו ומחירן הופקע. במקומות רבים יכולתם למצוא מסיכה כירורגית, שיעילה למשך שעות ספורות בלבד, ב-10 שקלים ואפילו יותר. זאת, לאחר שבינואר עמד מחירן של אותן מסיכות על שקל אחד בקירוב, מאחר שהביקוש היה מצומצם וההיצע עדיין היה גדול. הלחץ הציבורי עשה את שלו. שר הכלכלה אלי כהן פנה למשרד הבריאות בבקשה להגביל את תקרת המחיר ל-3 שקלים למסיכה. יחד עם היבוא המאסיבי באמצעות מטוסי קארגו, הרשתות שוב הוצפו במסיכות והמחירים ירדו והתייצבו.

הגל השני שפשט במדינה חידש את אכיפת חבישת המסיכות. בשבוע שעבר הקנס על אי חבישת מסיכה עלה מ-200 ל-500 שקלים, כשהמסר ברור: לטובת הציבור ולטובת הכיס שלכם, שימו מסיכה.

ביום חמישי פרסמה חברת הכנסת מרב מיכאלי בחשבון הטוויטר תמונה ובה חבילה של 20 מסיכות כירורגיות במחיר של 44.90 שקל (2.25 שקלים למסיכה) וצייצה: "כבר שבוע עבר מאז שדרשתי משר האוצר לסבסד או לפחות לפקח על מחירי מסיכות פה ואף בעקבות התגברות התפשטות הקורונה. אי אפשר לאיים על הציבור בקנס כספי על אי עטיית מסיכה ומנגד להפוך את מחירי המסיכות לקנס בפני עצמו. ממשרד האוצר: צרצרים".

בעיקרון, ח"כ מיכאלי אומרת דברי טעם. בהנחה שכל אחד במשפחה בת ארבע נפשות חובש מסיכה אחת ביום, מדובר בהוצאה יומית של תשעה שקלים, קרי 270 שקל בחודש. רובנו לא נולדנו למשפחה של טייקונים וחלק גדול מהאזרחים מובטלים, כך שזו לא הוצאה טריוויאלית. האם מיכאלי אכן מציירת את התמונה הנכונה והאם תלונתה מוצדקת?

יצאנו לסיור, פיזי ואונליין, במגוון רשתות גדולות שמוכרות מסיכות. המקומות המעטים שמוכרים צרורות קטנים של 10 ומטה (יש שמוכרים בבודדים) אכן נושקים לרמות שתיארה מיכאלי, אבל 2.25-2.50 שקל למסיכה הם באמת גזירת גורל? לא אם תקנו חבילות של 50, ובעצם, מדוע שלא תקנו חבילות של 50?

אז כן, מצאנו בוואלה שופס, שמספקת אך ורק מוצרים אונליין, מסיכות ב-129 שקלים, ממוצע של 2.58 שקלים למסיכה, אך כל הרשתות הקמעונאיות שמוכרות גם ברשת וגם באופן פיזי היו זולות משמעותית. הרשת היקרה ביותר הייתה ACE, שם עולה חבילה של 50 מסיכות 99.9 שקל, שני שקלים למסיכה. באמצע הסקאלה תמצאו את שופרסל/BE פארם וחצי חינם שמוכרות במחירים של 1.4-1.6 שקל למסיכה ואז מגיעים למחירים השווים באמת. טיב טעם, רשת שמחיריה אינם זולים בדרך כלל, מוכרת חבילה של 50 ב-50 - שקל אחד למסיכה. הדילים השווים באמת מגיעים מיינות ביתן ומאושר עד, שם עולה החבילה 34.9 שקלים (70 אגורות ליחידה) ורמי לוי במחיר הטוב ביותר - 29.9 שקלים ל-50 מסיכות, 60 אגורות). במילים אחרות, אם קניתם ברמי לוי, אותה משפחה של ארבע נפשות תשלם 2.4 שקלים ליום - 72 שקלים בחודש ואם באמת מקפידים שם ומצטיידים בשתי מסיכות ביום - 144 שקלים.

מחירי מסיכות. דורון שיינר, עיבוד תמונה
מחירי מסיכות/עיבוד תמונה, דורון שיינר

ח"כ מיכאלי: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תדע גם לתת ולא רק לקחת"

לא מדובר בחנויות זניחות או תלויות מרחק גיאוגרפי, אלא ברשתות נגישות לכל, שרוב הצרכנים ממילא עושים בהן קניות. ח"כ מיכאלי מסבירה מדוע היא בכל זאת פועלת בנושא: "בתקופה של משבר כלכלי כל כך קשה, לא ייתכן שהמדינה תחייב עטיית מסיכה ותתנה אותה בקנס של מאות שקלים מבלי לחלק מסיכות או לפחות לפקח על מחירן. בתקופת מלחמת המפרץ המדינה חילקה מסיכות אב"כ, לא ציפו מהציבור לרכוש אותן וכך צריך להיות גם עכשיו. במיוחד לאור כשלונה המהדהד של הממשלה בניהול משבר הקורונה, לא יכול להיות שהציבור גם יספוג את הפגיעה הכלכלית הקשה וגם ישלם על מסיכות חובה. בתקופה שמועד סיומה לא ידוע, חיוב עטיית מסיכה לכל אדם באשר הוא יכול להוסיף להוצאות החודשיות עשרות עד מאות שקלים שאין כרגע לציבור בישראל, פשוט אין. הגיע הזמן שמדינת ישראל תלמד גם לתת ולא רק לקחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully