וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנציח את הכאוס": ביקורת קשה על המלצת החוזים של משרד המשפטים

7.7.2020 / 16:27

המלצת משרד המשפטים היא ש"קורונה אינה פוטרת מקיום חוזים" היא בעצם החלטה שלא להכריע. בענף תוקפים: "שולחים את הציבור לפתור את הבעיה בכוחות עצמו. עקרון 'תום הלב' שוב יעביר את הנטל לשופטים"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: טל רזניק

הבוקר הגיש הצוות הבין-משרדי של משרד המשפטים לבחינת השלכות המשבר על התקשרויות חוזיות את המלצותיו לשר המשפטים אבי ניסנקורן. הצוות המליץ לצדדים שחתמו ביניהם על חוזה לנהל משא ומתן בתום-לב, כדי להתאים חוזים שיישומם נתקל בקשיים בגלל נגיף הקורונה לנסיבות שהשתנו. עוד ממליץ הצוות לחוקק הסדרים פרטניים לחוזים בתחום המופעים, אולמות האירועים וגני ילדים פרטיים, ומנגד לא להתערב בחקיקה בשווקים מורכבים כדוגמת שוק השכירות העסקית.

המהלך עורר תגובות סוערות בקרב המשפטנים שהמתינו במשך זמן רב להמלצות הצוות. "ניתן להבין את הקושי לקבוע כללים ברורים שניתן ליישם אותם באופן אחיד ביחס לחוזים שונים שהופרו, או שלא ניתן לקיים אותם במהלך העסקים הרגיל" אמר עו"ד אלון פומרנץ, שותף מנהל וראש מחלקת הליטיגציה במשרד ליפא מאיר ושות'. "יחד עם זאת, מצער הדבר שבשורה התחתונה גם בעניין הזה שולחים את הציבור לפתור את הבעיה בכוחות עצמו: התאמת החוזה לנסיבות משתנות באמצעות מו"מ בתום לב. קל להמליץ, קשה ליישם. צמד המילים "תום לב" שגם ככה הן בגדר הנורמה השלטת בדיני החוזים, הן פתרון קסמים להימנעות מקביעת כללים משפטים ברורים ויצירת וודאות משפטית".

חותמים על מסמכים. ShutterStock
מה עשינו פה? כלום. בית המשפט שוב יהיה זה שיכריע האם יש לקיים את החוזה/ShutterStock

לדברי עו"ד פומרנץ, "כל מי שנפגע מהשלכות משבר הקורונה, וכולם נפגעו, חש שהוא פועל בתום לב ושציפיותיו מהגורמים עימם הוא קשור בחוזים שונים, הינן צודקות ומוצדקות. הרי אף אחד לא אשם בנזקי הקורונה. כאשר צריך לאמץ מודל לאופן חלוקת הנזקים השונים בין הצדדים, תחושת הצדק היא מאוד סובייקטיבית ובהיעדר אמות מידה ברורות שנקבעו על ידי הרגולטור, אנו צפויים לקונפליקטים והתדיינויות רבות. עקרון תום הלב שוב יעביר את הנטל אל השופטים להפעיל שיקול דעת לפי סולם הערכים ותחושת הצדק שלהם, לטוב ולרע. כידוע, לשיפוט באופן הזה, אין תוצאות אחידות".

עוד בוואלה!

לתשומת לב השוכרים והמתחתנים: הקורונה לא בהכרח מבטלת חוזים

לכתבה המלאה

"היה ראוי לקחת דוגמה מסינגפור"

לדברי עו"ד גדעון לויט, שותף וראש תחום משפט מסחרי במשרד שביט בר און גלאון צין ויתקון ושות': "דומה כי הצוות הבין משרדי, שרבים תלו בו תקוות, החטיא את מטרתו. במקום לייצר ודאות משפטית, חוות הדעת שהוציאו תחת ידם, מתמצה בסקירת הדין הקיים ומנציחה בהמלצותיה את הכאוס המשפטי סביב סכסוכים חוזיים הנוגעים למשבר הקורונה. מן הראוי היה לקחת דוגמא ממדינה כגון סינגפור, שדאגה לחוקק חוק המעניק הגנה זמנית מפני תביעות חוזיות מבוססות קורונה לתקופה קצובה של שישה חודשים".

"השוק נותר בחוסר ודאות"

"משרד המשפטים בחר שלא להתערב במחלוקות שנתגלעו עקב משבר הקורונה", ציין עו"ד רן פירון, שותף במחלקת הליטיגציה במשרד מ. פירון ושות'. "גופים עסקיים רבים מצויים מזה חודשים ארוכים, שלא באשמתם, בחוסר וודאות כבד לגבי מחלוקות העולות בין שני צדדים לחוזה, עקב משבר הקורונה. גורמים רבים במשק המתינו להמלצותיו של הצוות המיוחד שהקים משרד המשפטים לצורך בחינת השפעות משבר הקורונה, בתקווה שהמסקנות יפיגו את חוסר הוודאות".

עו"ד פירון הוסיף כי "ממסקנותיו של הצוות עולה שהוא הותיר לצדדים את מלאכת הסדרת המחלוקות ביניהם, ונמנע ממתן המלצות מעבר לכך, לגבי רובו ככולו של המשק. כך למשל, המלצתו העיקרית של הצוות לגבי שוק שכירויות המסחריות, ובכלל, הינה לעודד את הצדדים להסכם השכירות לנסות להגיע, בינם לבין עצמם, להסדר. כך שהלכה למעשה, מרבית השוק נותר בחוסר ודאות משמעותי גם כעת".

עו"ד ד"ר טל רוטמן, שותף בכיר במחלקת דיני חברות וליטיגציה מסחרית במשרד פרל כהן אמר כי " צוות משרד המשפטים הרים ידיים ולא נתן פתרונות כי הבין שברוב המקרים המציאות החוזית מורכבת מדי מכדי להסדיר אותה בנוסחאות פשוטות. המגיפה פגעה בשני הצדדים לחוזה ולכן ההיגיון וההגינות מחייבים את הצדדים לנסות ולהתפשר. אם הצדדים לחוזים לא ישכילו לגבש הסדרי פשרה, צפויה עבודה רבה לבתי המשפט".

  • עוד באותו נושא:
  • חוזים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully