וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיכנס לבית של אם חד הורית ולקחת לה את הדברים: יומנו של מעקל

9.7.2020 / 0:30

בזמנים אלה בפרט רבים מתקשים לשלם את חובותיהם, וההוצאה לפועל נכנסת לתמונה. "גם אם אתה בא לבית של זקנה ערירית או זוג על כסא גלגלים - אין מה לעשות, זאת העבודה שלך". תקופה קשה? "לא קיבלנו הנחיה להתגמש, אין לנו מקום לשיקול דעת". סיפורים בלתי ניתנים לעיקול

עריכה: איתי עמרם

בסרטון: העימות בזום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצמאים.

תגיד, איפה הלב שלך? לא כואב לך לעקל רכב לאם חד הורית או לאלמנה זקנה שעוד מעט תשיב את חייה לבורא? כלומר: מה מניע אותך בבוקר לקום ולעשות רע? איך אתה ישן בלילה?

"אני לא אשם בכך שאנשים מסתבכים בחובות, עזוב אותך, אני ישן מעולה. זה לא שאני גובה חובות של העולם התחתון, נתנו לאנשים האלו אין ספור הזדמנויות לכסות את החוב. הכול בסדר מבחינתי".

במאי, כחודשיים מאז שהושבתה לראשונה הפעילות במשק, חזרו הבנקים ובעלי החוב השונים לפעול במרץ. הליכי הגבייה שהושהו לאחר פרוץ הגל הראשון התחדשו ביתר שאת, כאשר בלא מעט מקרים מי שבסופו של יום בא במגע עם בעל החוב ומעקל לו את המטלטלים הם קבלנים חיצוניים של ההוצאה לפועל. תפסנו קבלן כזה לשיחה 'מלב אל לב' ודיברנו גם עם עורך הדין אסף ורשה, שעוסק גם בהטלת עיקולים על חייבים בשביל להבין את המורכבות שכרוכה בעבודה הזו.

נתחיל בקבלן עיקולים, שמטבע הדברים, העדיף לשמור את פרטיו חסויים.

לשכת הוצאה לפועל חדשה ברמלה. רשות האכיפה והגבייה, מערכת וואלה! NEWS
אין מה לעשות, חובות צריך לשלם. לשכת ההוצאה לפועל/מערכת וואלה! NEWS, רשות האכיפה והגבייה

זה נכון שהרבה יותר קשה לבצע עיקולים במגזר הערבי? אין ספק שיותר קל לקחת לאם חד הורית מרעננה את הרכב מאשר להיכנס לטובה זנגריה או לכפר קאסם ולעשות שם עיקול. לא מפחיד אותך להיכנס לשם?

" אם נכנסים לשם, לרוב זה יהיה עם כוח משטרתי שיוכל להתמודד עם מצבים אלימים. כבר קרה לי ששלפו לעברי אקדח או התאספה מסביבי חמולה. אין ספק שזה מפחיד. היה לי מקרה בו נכנסנו לאום אל פחם בשביל להרים על הגרר רכב מסוג מרצדס של בחור צעיר שחייב הרבה כסף. מפה לשם, תוך שתי דקות מגיעים אולי 30 בחורים 'רעים' ומקיפים אותנו. עשינו אחורה פנה והפעם הבאה שחזרנו לשם הייתה עם כוח של מג"ב".

ולא היו לך רגעים שחששת לחייך?

"קודם כל, אני לא חננה שאפשר לקפל אותו בלוקיק (בעיטה נמוכה, ד.ר). בצבא הייתי מדריך קרב מגע ואם מישהו מקפל זה אני. אבל מעולם לא נדרשתי להרים יד במסגרת העבודה וגם אסור לי. אני לא גובה חובות של העולם התחתון. ואל תשכח שלעיתים קרובות גם משטרה מעורבת בסיפור".

אוקיי, אז תספר על רגע אחר שנחרת לך בזיכרון. משהו לספר לנכדים.

" אני לא בטוח שהסיפורים שלי מתאימים לספר לנכדים, גם מישתי אני חוסך את הדברים, אבל היה לנו עיקול באיזה מושב בשרון. אי אפשר להגיד שזה בית, זו הייתה טירה. משהו בסדר גודל של דקה נסיעה מהכניסה ועד שמגיעים לבית. ענקית. אני נכנס לבית, והעיניים שלי חושך: אלפי אריזות ריקות של אשל ואריזות עיתונים בגובה של 3 מטר. משהו מופרע לגמרי. היו שם אולי אלפיים בקבוקים ריקים של מיץ, מסודרים כמו חיילים על הרצפה. אמרתי לבחור שאיתי שהגענו לקן הקוקייה. אנשים איבדו את זה לגמרי. מופרעים על כל הראש.

"אני לא יודע אם אתה יודע מה זה רועי קווקזי, אבל זה כלב שאם הוא נעמד על שתי הרגליים הוא מגיע לשני מטר ויותר, שוקל 90 קילו. נשיכה אחת שלו וגמרת. כלב מסוכן מאוד שבנוסף לכל, גם מאוד מגונן על הבעלים שלו. הגענו לבית ובחצר היו שלושה כלבים בוגרים כאלו, להקה מפחידה. אמרנו לו שיקשור אותם וכך קרה, אבל בשביל להבהיל אותנו, הבעלים אומר לנו חכו רגע, וחוזר עם תרנגולת. הוא שחרר אותה ואמר לנו 'תראו מה הכלבים עושים למי שמעצבן אותי'. הוא נתן להם פקודה והם שחטו אותה בתוך הבית. כל הרצפה התמלאה בדם ונוצות. גועל נפש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הוצאה לפועל. ShutterStock
"אתה צריך להיכנס לראש של החייב, לחשוב כמוהו"/ShutterStock

אילו עוד טריקים אנשים עושים בשביל להתחמק מכם?

"אני כבר עשרים שנה בתחום, ראיתי כמעט הכול. כבר קשה להפתיע אותי. למשל, מישהו עיגן את הטלוויזיה שלו, לדעתי זה היה מסך 80 אינץ', לקיר עם בטון. הוא אמר לנו שנקפוץ לו, הטלוויזיה משם לא יוצאת, ואם כן, אז רק שבורה. במקרה אחר, נכנסנו לבית בשביל לעקל ובסלון עומדים שמונה ילדים וממררים בבכי, קורע את הלב, ואומרים לנו שלא ניקח לאימא את הדברים. אבל משהו לא הסתדר לי ואני בודק במסמכים וקולט שיש לה בכלל רק שני ילדים. כלומר, הכינה לנו תפאורה. אין לי מושג מאיפה היא גירדה את כל שאר הילדים. הייתי בבית של זוג זקנים ואיך שנכנסים, הבעל נשכב על הרצפה, בקטע של התקף אפילפסיה. זה היה מבהיל והחלטנו לחזור ביום אחר. אבל השותף שלי למשימה, אמר 'בוא נמתין בחוץ, נראה מה קורה'. מכאן לשם התנענו את הרכב והתמקמנו במקום שלא רואים אותנו. אחרי עשר דקות, בעלה יוצא מהבית עם בגדי טניס, מדבר בטלפון, כולו צוחק. אוסקר צריך לתת לו על המשחק הזה. סיפורים לא חסר: הגענו לבית ובכניסה עומדת מישהי וממררת בבכי, שלא רק שאימא שלה נפטרה לפני שבוע מסרטן, אלא שגם עכשיו נפלנו עליה עם העיקול הזה. בסוף התברר שאימא שלה חיה והכל בסדר".

אילו תכונות נדרשות בשביל להיות גובה חובות מוצלח?

"קודם כל, אתה צריך להיות עם איפוק ויכולת שליטה עצמית. יש כל כך הרבה רגעים שבא לך לשחרר לו איזה אחת. לא מפסיקים לקלל אותך, מאיימים עליך חופשי. זה מגיע גם לרמות שמאיימים על החיים של המשפחה שלך. דבר שני, אתה צריך להיות עם יכולת טובה לשלוט ברגשות. כן, גם אם אתה נכנס לבית של אימא חד הורית, זקנה ערירית או זוג ששניהם על כיסא גלגלים - אין מה לעשות. זו העבודה שלך, וגם אתה צריך להיכנס לראש של החייב, לחשוב כמוהו".

למה אתה צריך לחשוב כפי שהוא חושב?

"כי הרבה פעמים הם עושים טריקים בשביל להעלים את הרכוש. למשל, ברכבים זה מאוד נפוץ. מחנים לך את הרכב קילומטר מהבית או אפילו מכניסים אותו לתוך משאית. את הכול כבר ראיתי".

האם יש הנחיה להתגמש בימים כאלה עם החייבים?

"לא קיבלנו הנחיה להתגמש. אני קבלן שמבצע על פי הנחיות, אין לי יותר מדי מקום לשיקול דעת. מי שאמור להתגמש הוא בעל החוב, כגון הבנק וכו'. אבל כך או אחרת, לא קיבלנו שום הנחיה, אלא לבצע את העבודה שלנו".

האם היה לכם מקרה שבו הוגשה בקשה לדחיית תשלום ובעל החוב הסכים לכך?

"אני יודע על לא מעט מקרים בהם גופים מסכימים להתגמש, תמורת הפקדת סכום מסוים מתוך החוב. כולם מבינים שהמצב, נכון להיום מורכב מאוד".

מה הסיפור הכי מוזר שלך מהעת האחרונה?

"אני כמובן נכנס עכשיו רק עם מסכה וכפפות. הגעתי לבית של משפחה והבחורה פותחת לי את הדלת. אני מבקש ממנה לשים מסכה והיא מסכימה, אבל בצד שוכבת עוד מישהי, לדעתי זו אימא שלה, שלא מפסיקה להשתעל. זה לא נשמע כמו קורונה ולדעתי זה גם שיעול מזויף, אבל לא לקחתי סיכון, החלטתי לעשות אחורה פנה. אני לוקח בחשבון שאולי עבדו עלי, אבל הסיכון לא שווה את זה".

שיחה עם עורך הדין אסף ורשה

אסף ורשה הוא עו"ד שעוסק בדיני הוצאה לפועל וגביית חובות בעקבות נזקי רכוש.

מה קורה אסף? חשבנו שאתה בצד של הטובים.

"אני לא יודע מה זה טובים או רעים. אני יודע דבר אחד: כאשר ניתן פסק דין בו בית המשפט מחייב אותך לשלם את הנזק שגרמת, אבל אתה מתחמק - אנחנו נכנסים לפעולה. בל תשכח משהו בסיסי ומאוד מהותי: בסוף, לא מדובר בהכרח בחברת ביטוח לה אותו גורם חייב כסף, אלא באנשים פרטיים, שנקלעו לסיטואציה בה פגעו להם ברכב ואילצו אותם לשלם הון תועפות. מדוע שהפוגע ימשיך להתנהל באופן חופשי? שישלם את החוב ונרד לו מהגב".

אבל עכשיו ימי קורונה, לאנשים אין כסף. מה תעשה? איך תוציא כסף ממי שאין לו?

"איני עובד עבור בנקים, אני מטפל בהרבה לקוחות פרטיים שנקלעו למצב בו חייבים להם כסף ולא משלמים. אני פועל במסגרת הכלים שהחוק הקנה לי בשביל להניע את החייב לשלם. אולם, איני אטום להשלכות המצב ומגלה רגישות. אם חייב משתף פעולה ואינו משחק איתי תופסת, אני מביא גמישות גדולה ומוכן לללכת לקראתו ככל שניתן. איני שוכח שמאחורי מספר תיק החייב יש מישהו שנקלע למצב בעייתי. אף אחד לא קם בבוקר מתוך רצון לרסק רכב אחר בכוונה תחילה".

אין רגעים קורעי לב בעבודה מול חייבים?

"יש. למשל, ילד בן 15 נטל את מפתחות הרכב של ההורים, יצא לעשות פוזות עם החברים ובדרך פגע בשורה של מכוניות. הנזק מגיע ללמעלה מ-300 אלף שקל. ההורים הלכו לישון כבכל יום וקמו עם חוב גדול מאוד. מה הם אשמים? אימא שלו מתקשרת והלב יוצא אליה, באמת סיפור קשה. אז עושים מה שניתן בשביל לעזור, פורסים ככל שניתן. מגלים הבנה ורצון להקל, במסגרת הכלים ומרווח התמרון שיש לי".

עוד רגע אנחנו מזילים דמעה, ממש הסבתא מהאגודה למען החייל.

"מאוד קל לך להיות ציני כאשר אתה יושב מאחורי המקלדת ומראיין, אך בוא נראה אותך גיבור גדול כאשר תקום בבוקר, תגיע לרכב ותגלה שמשאית דפקה לך את הצד והנזק מגיע ל-20 אלף שקל. אין לך ביטוח, הבעלים של המשאית אומר - לך תחפש אותי בסיבוב, לא משלם לך שקל. אז אתה הולך לבית משפט ומקבל פסק דין, אבל הוא ממשיך לשים לך אצבע משולשת בפנים. ובינתיים ההמחאה לתיקון הרכב שלך כבר נפרעה. 20 אלף שקלים, כן? מה אתה עושה? אה - עכשיו אתה כבר לא כזה גיבור. קל מאוד למתוח ביקורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully