וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציעו לכם מסלול מקוצר להייטק? אל תתפתו למלכודת

אלון ברנע

9.7.2020 / 13:04

מתכנתים אפשר למצוא גם בהכשרות קצרות מועד, אבל הון אנושי להייטק ייבנה רק באמצעות חינוך שיטתי ויסודי. האקדמיה לא חפה מבעיות, אבל הכשרה נכונה יכולה לעבור רק דרכה (דעה)

בשנים האחרונות שוק "ההכשרה להייטק" פורח כמענה למחסור בכוח אדם. יותר ויותר מוסדות וגופים מציעים הכשרה של חודשים ספורים שאמורים, על פי ההבטחה, להכניס את בוגריהן לתעשיית ההייטק ולסלול את דרכם לקריירה משגשגת. תכניות אלו מתגאות בכך שהן מעניקות את הידע הרלוונטי באופן ממוקד ומעשי, ומספקים, לשיטתם תחליף לרכישת השכלה אקדמית.

אכן, מסלולים אלו עשויים להיות "קיצור דרך" לתפקיד ועבודה מכניסים ונדרשים ולכאורה "לחסוך" את הצורך בלימודים אקדמיים ממושכים, אך חשוב להבין כי גם אם יש להם מקום וצורך, הם אינם שקולים. עובד שרוצה לבנות ולבסס את עצמו נדרש, לצד ידע מקצועי אקדמי ומתוקף, להחזיק במיומנויות כישורים חיוניים כמו יכולת עבודה בצוות, חשיבה יצירתית, יכולת אלתור, למידה עצמית ועוד. את כל אלו אי אפשר ללמוד ולפתח בכמה חודשים של קורס אחד, בין אם נלמד בכיתה ובוודאי שנלמד מרחוק.

עובד בחברת מחשבים. ShutterStock
מעבר לידע מקצועי מתוקף ומבוסס, מעניקה האקדמיה חשיבה רחבה ועוגני ידע שניתנים לפיתוח ולחשיבה מחודשת ואף קריאת תגר, מעודדת לא פעם עבודה בקבוצות ושיתוף פעולה רב תחומי ומקנה ערך מוסף גדול, מעבר לידע גרידא/ShutterStock

להיות אקדמאי זה ממד נוסף על הידע המקצועי ודווקא האקדמיה, שכלפיה מופנות טענות, מוצדקות בחלקן, על היעדר ההתאמה ורלוונטיות לתקופה ועל קושי להשתנות, היא זו שמעניקה את הכישורים החיוניים לסטודנטים - ובכך את הכלים לבנות קריירה ארוכת טווח בתעשיית ההייטק ובחברה הישראלית בכלל. מעבר לידע מקצועי מתוקף ומבוסס, מעניקה האקדמיה חשיבה רחבה ועוגני ידע שניתנים לפיתוח ולחשיבה מחודשת ואף קריאת תגר, מעודדת לא פעם עבודה בקבוצות ושיתוף פעולה רב תחומי ומקנה ערך מוסף גדול, מעבר לידע גרידא.

דווקא בתקופה כזו של חוסר ודאות, שינויים והגדרה מחודשת של שגרה ושל העולם בו אנו חיים, הכישורים החיוניים מקבלים משנה תוקף, והאקדמיה, היא הגוף הראוי ביותר להעניק ולפתח אותם ועוד קודם לכן גם מערכת החינוך. אין ספק כי גם האקדמיה צריכה להתאים עצמה ובקצב גבוהה יותר ממה שנוח לה להאמין שצריך, אך אל לנו לטעות ולחשוב שתרומתה לרוב המכריע של האוכלוסייה הבאה בשעריה אינה דרמטית בפיתוח האישיות ועומק ההפנמה של המקצוע הנלמד בתהליך היותך "אקדמאי\ת".

אלון ברנע. יחצ,
אלון ברנע/יחצ

ללא מדידת הערך והתרומה, לא נוכל לוודא שהם אכן מתקבלים ולא נוכל להשתפר ובדיוק כפי שמודדים ידע אקדמי באמצעות ציונים ועבודות, נדרש למדוד ולתקף גם את הקניית ופיתוח הכישורים, כך שסטודנט ידע להעריך את עצמו, לקחת אחריות על מסע ההתפתחות שהוא עובר תך כדי לימודיו , להשתפר ולדעת להשתמש היטב בכלים שהאקדמיה מעמידה לרשותו. בעיקרון, לכתוב קוד אפשר ללמוד לפתח במספר חודשים אינטנסיביים ונערים ונערות מוכשרות ומוכשרים רבים אף לומדים זאת לבד, אך כדי להוביל או להיות חלק ממערך שלם ומורכב שמפתח פתרונות משני ומצילי חיים, לרובנו נדרשים יותר ידע עמוק ומגוון, יכולת למידה וכישורים חיוניים.

אל לנו לוותר לצעירים המעוניינים בכך על הזכות להיות אקדמאי. אלה "שנות השירות" עבור עצמם ועבור החברה, אבל עלינו להתאמץ כאקדמיה ולהיות ראויים לשנים היפות שהם מקדישים בשערינו.

הכותב הוא מהנדס, סגן נשיא לפיתוח באפקה המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב ולשעבר מנכ"ל חברת הייטק.

  • עוד באותו נושא:
  • הייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully