וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיבה האמיתית לכך שבפורטוגל מקשים פתאום על היהודים?

איתי מור

12.7.2020 / 9:15

ב-2013, בזמן משבר כלכלי עצום, בפורטוגל יזמו תיקון עוול היסטורי שאפשר לצאצאי המגורשים לקבל אזרחות. עכשיו, כשהמצב משופר, פתאום המחוקק התהפך שוב. האם הכול היה משחק של מספרים?

שבע שנים עברו מאז דן הפרלמנט הפורטוגלי בפעם האחרונה בנושא היהודי. אז, בשנת 2013, פורטוגל הייתה בשיאו של משבר כלכלי, מהקשים שידעה, כזה שהביא לגלים משמעותיים של הגירה שלילית הנמשכים עד היום. הפרלמנט העביר שורה של חוקים שכל מטרתם היא למשוך לפורטוגל הון אנושי איכותי, ויחד איתו הון ממשי. בין כל אלה ניתן למצוא את חוק האזרחות הפורטוגלי, המאפשר למגורשי ספרד ופורטוגל להפוך לאזרחים פורטוגליים. כלומר, בדברי החוק המחוקק דיבר על תיקון עוול היסטורי (מעל ל-500 שנה), אבל העת הייתה עת של חקיקה כלכלית שמטרתה להעשיר את קופת המדינה.

מבצר סאו ז'ורז'ה ליסבון פורטוגל. Shutterstock, ShutterStock
בזמני משבר היינו רצויים, בזמני פריחה - פחות. ליסבון/ShutterStock, Shutterstock

אם לא היינו בטוחים אז באינטרסים הכלכליים שעמדו מאחורי החוק המקורי, הרי שהיום, בשיאו של משבר חדש - בריאותי וכלכלי - בפרלמנט הפורטוגלי החליטו לדון מחדש בנושא היהודי והפעם הנרטיב קצת שונה - כלומר הפעם, לתפיסת גורמים מסוימים בפרלמנט, יש פשוט יותר מדי יהודים.

בשבע השנים האחרונות מצבה הכלכלי של פורטוגל השתפר פלאים, מ-16% אבטלה לכ-6% (לפני משבר הקורונה). מיליארדי יורו הושקעו במדינה במסגרת תוכניות תמריץ למשקיעים זרים (גולדן ויזה, חוק קרנות נדל"ן, תוכנית פטור ממיסים לתושבים חוזרים וכיו"ב). פורטוגל של 2020 היא לא פורטוגל של 2013. הכלכלה אמנם עדיין לא מושלמת, אבל פורטוגל פיצחה את הנוסחה למשיכת משקיעים זרים שתורמים רבות לכלכלה המקומית (נבחרה בשנתיים האחרונות ליעד האטרקטיבי לתיירות והשקעות נדל"ן באירופה על ידי מגזינים נבחרים, בהם גם פורבס).

בראי חוק האזרחות הפורטוגלי עבור מגורשי ספרד ופורטוגל, בחמש השנים האחרונות הוגשו כ-102,000 בקשות אזרחות על ידי יהודים וכ-20,000 כבר הפכו לאזרחים פורטוגליים. לפי נתונים רשמיים מהפרלמנט הפורטוגלי נכון ל-30.4.2020). היהודים הביאו עימם תיירות, התפתחות מחודשת של התרבות היהודית המקומית שכמעט נעלם מהעין במדינה במשך 500 שנה. כדי לסבר את האוזן, מדובר בגידול של אלפי אחוזים של האוכלוסייה היהודית המקומית שמנתה אלפים בודדים של יהודים עד לפני חמש שנים. בפועל, היהודים הכניסו בחמש השנים האחרונות לפורטוגל מיליארדי יורו לכלכלה המקומית.

עו"ד איתי מור. יחצ,
עו"ד איתי מור/יחצ

אבל, נראה שזה יותר מדי עבור גורמים בפרלמנט הפורטוגלי. המחוקק הפורטוגלי דן בשלושת החודשים האחרונים במספרים שצוינו לעיל במסגרת קבוצות העבודה של הפרלמנט, כשהמסקנות המתבקשות כפי שנראה כרגע הן שיש יותר מדי יהודים. המחוקק, שבשיאו של משבר אחר במדינה, קשה יותר, חשב שיהיה זה ערכי לפנות ליהודים כדי שיהיו אזרחיה, הפך את עורו והיום נראה שהערכיות הזו כבר פחות חשובה.

בסוף, לצערי, נראה שהערכים על-פי המחוקק הפורטוגלי הם פשוט משחק של מספרים. ככל שהמשבר עמוק יותר יש יותר צורך לתקן עוול היסטורי. ככל שהמשבר לא מאיים על קיומה של המדינה - אפשר להתעסק בעוולות אחרים. כמה יהודים מספיקים לכך? תחליטו אתם.

הכותב הוא נשיא התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל".

  • עוד באותו נושא:
  • פורטוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully