וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכל הסיפור, העמותות לא מקבלות אפילו שקל

12.7.2020 / 17:05

מנתוני החשכ"ל עולה כי המגזר השלישי הוא המגזר היחיד שלא קיבל סיוע כלכלי, למרות הבטחת הממשלה להקים קרן סיוע בסך 200 מיליון שקלים

עריכה: ירדנה עובדיה פוקס

לפני מספר ימים פרסם משרד האוצר את נתוני הסיוע של המדינה בפילוח למגזרים השונים - המגזר העסקי, המגזר השלישי וכד'. שמענו על פעימה ראשונה, ושנייה ואפילו שלישית למגזר העסקי, אבל כשמסתכלים על נתוני הסיוע למגזר השלישי עולה תמונה חשוכה במיוחד. לפי הדו"ח - המגזר היחיד שעד כה לא קיבל שקל מתוך כספי הסיוע שהובטחו לו (200 מיליון שקל) הינו המגזר השלישי. עמותות וארגונים ללא כוונת רווח פועלים לילות כימים, בשגרה ועוד יותר בחירום, לתת מענה ולספק שירותים חברתיים לכלל, במצבים הרגישים ביותר של החיים שלנו, ונוגעות לכולנו - סיוע לילדים ונוער בסיכון, לקשישים, לאנשים בעלי מוגבלות, לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית או אלימות, חלוקת מזון וסיוע לניצולי שואה, תמיכה למתמודדי נפש והלומי קרב, מפעילות מסגרות לילדים בחינוך המיוחד, שמירה על זכויות בעלי חיים וקידום סוגיות סביבתיות ועוד.

לקראת דיון בוועדת הכספים שיתקיים מחר, שיגרה ליאור פינקל-פרל, מנכ"לית "מנהיגות אזרחית" - ארגון הגג של המגזר השלישי, מכתב ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בו הציגה את דו"ח של החשב הכללי שחושף את המספרים העגומים שמאחורי העמותות בישראל בצל המשבר. בפתח דבריה כותבת פינקל-פרל כי "בעקבות בירוקרטיה מסורבלת הכסף שהובטח לקרן הסיוע לא הועבר כפי שהובטח". עוד מציינת כי 4 חודשים לתוף המשבר, עמותות עדיין ממתינות לתחילת פעילות הקרן המשותפת לממשלה ולכספי הפילנתרופיה בניהול ה"ג'וינט", אשר נועדה להעניק כספי תמיכה. בנוסף, היא מתריעה כי גם במסגרת פעימת הסיוע הראשונה והיחידה נכון לרגע זה, לסיוע למגזר השלישי - רוב מוחץ של העמותות וארגונים אינם זכאים, כשמנתוני רשות המסים עולה כי מתוך 300 עמותות שהגישו בקשה, אושרו נכון להיום 30 בלבד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ בפגישה עם נציגי העצמאים. 10 ביולי 2020. עמוס בן גרשום/לע"מ, אתר רשמי
מי ידאג למגזר השלישי? נתניהו וישראל כץ בפגישה עם ראשי העצמאים/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע"מ

את המכתב חותמת פינקל-פרל בדרישה בפני ועדה "לעמוד בהחלטתה להקים קרן מענקים ייעודית על סך 200 מיליון שקלים כפי שהובטחה על ידי הממשלה למגזר השלישי. זו אמורה לסייע לכלל העמותות והארגונים לשמור על הראש שלהם מעל פני המים ולהמשיך את פעילותם". נציין כי הדרישה המקורית של ארגון הגג עומדת על סל 1 מיליארד ₪, על מנת להבטיח את שימור התשתית החברתית של ישראל, כי אם זו תקרוס -השיקום יהיה יקר בהרבה.

מתחילת המשבר, עוד בחודש מרץ, התריעה פינקל-פרל כי כל התשתית החברתית של מדינת ישראל נמצאת בסכנת קריסה, והיום אומרים בארגון, "אנחנו כבר שם". ישנן עמותות שכבר סגרו שערים, ואנחנו פסע מעוד ועוד עמותות שאוטוטו יסגרו שערים. העמותות פועלות על אדים. הן לא יסגרו עכשיו, בעיצומה של הקורונה, כדי שאף קשיש לא יישאר רעב. אך זה לא יחזיק עוד זמן רב.

מסקר שיזם "מנהיגות אזרחית" בקרב 300 עמותות, 85% מהארגונים העידו כי לא יצליחו לשרוד וייאלצו להפסיק פעילות וזאת למרות שהפניות לסיוע גוברות בכל יום. יחד עם זאת המגזר השלישי המעסיק 14% ממשרות השכיר במשק ויותר מ-55% מהארגונים הוציאו את העובדים שלהם לחל"ת בעקבות מגיפת הקורונה. רובם טרם חזרו לעבודה וחלקם הגדול יעבור למעגל האבטלה.

בעקבות המצב ולאחר פעילות מאומצת של ארגון "מנהיגות אזרחית", הכריז באפריל משרד האוצר על קרן למענקי סיוע בגובה של 200 מיליון שקלים למגזר השלישי. השמחה הייתה מוקדמת שכן הקרן מעולם לא קמה והתקציב פוצל בין שלל מסלולי מימון מורכבים ועמוסי תבחינים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ליאור פינקל-פרל. יחצ,
ליאור פינקל-פרל/יחצ

פינקל-פרל, מנכ"לית "מנהיגות אזרחית", ארגון הגג של המגזר השלישי: "המגזר השלישי מורכב מעמותות וארגונים חברתיים הפועלים לילות כימים בשגרה ועוד יותר בחירום, כדי לתת מענה ולספק שירותים לילדים ונוער בסיכון, לקשישים, לאנשים בעלי מוגבלות, לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית או אלימות, חלוקת מזון, סיוע לניצולי שואה ועוד. זה מגזר שלמרות מה שנוטים לחשוב - לא פועל בהתנדבות, אלא מעסיק 14% ממשרות השכיר במשק כדי שיהיו אנשים שיתעסקו בלסייע לחלשים ביותר יום-יום שעה-שעה.

"עם פרוץ המשבר הוציאו הארגונים יותר מ-55% מהעובדים לחל"ת, כשרובם טרם חזרו לעבודה וחלקם הגדול יעבור למעגל האבטלה. ולצערי כל מה שהתרענו בפניו קורה - 0% סיוע למגזר השלישי בפועל! אנחנו דורשים מידית את העברת התקציבים שכבר אושרו והקמת קרן מענקים ייעודית לפחות על סך 200 מיליון שקלים כפי שהובטחה על ידי הממשלה למגזר השלישי, שתסייע לכלל העמותות לשמור על שרידותן ורצף פעילותן התקין, מתוך הכרה בהיקף הפעילות וחשיבותו של המגזר השלישי ותרומתו למשק הישראלי".

  • עוד באותו נושא:
  • עמותות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully