וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם רעיון? כך תדעו שיש לכם גם סטארטאפ ביד

ניר מקובסקי

14.7.2020 / 9:45

פחות מ-5 אחוזים מחברות הסטראטאפ מצליחות, בין היתר משום שהן לא נצמדות למספר כללים בסיסיים. מהו סטארטאפ ומהו לא, ומתי באמת מתחילים להרוויח מזה? המדריך

קרה לכם שנתקלתם בפרסום על סטארטאפ מצליח חדש ואמרתם לעצמכם "חשבתי על זה כבר שנים אחורה, לו רק הייתי מפתח את הרעיון גם אני הייתי מיליונר"?

ישראל שנחשבת למעצמת סטארטאפ. מדי שנה נפתחות בארץ אלפי חברות סטארטאפ אולם פחות מ-5% מצליחות. מצד אחד יש רצון עז לעשות אקזיט ענק, אולם רבים יודעים שהסיכוי כה קלוש ולכן רעיונות רבים נגנזים. מהצד השני רבים מצפים להתעשרות מהירה בזכות סטארטאפ שהקימו ומשזו לא מגיעה הם מתייאשים.

כמובן שאף אחד לא יכול לנבא או לדעת מראש בוודאות מה סיכויי ההצלחה, אבל אם אתם מאמינים שיש לכם ביד רעיון אדיר, מומלץ לנהוג על פי השלבים הבאים שיבהירו ויאירו את הדרך לפני שאתם קופצים קפיצת ראש ויגרמו להם להבין באמת כדאי לצאת למסע הזה.

אופן ספייס של חברת סטארט אפ. ShutterStock
רק 5 אחוזים מהסטארטאפים שורדים/ShutterStock

1. מהו סטארטאפ? - מהות הסטארטאפ היא להביא בשורה חדשנית שיוצרת רעידת אדמה. אותו סטארטאפ אמור ליצור שינוי מהותי בחייהם של אנשים. שתי דוגמאות מצוינות הן המגבונים החד פעמיים ו-ווייז.

2. האם יש לכם חיבור רגשי לרעיון? כל עסק בא לתת מענה לבעיה, כאב או צורך. רוב העסקים מוקמים מתוך צורך פנימי ורצון לשבור שיא, ליצור סיפוק מהעשייה, לתקן עוולה או לתת מענה לכאב אישי. בין אם אתם מטפלים בדיקור סיני או עורכי דין שנלחמים למען לקוחותיהם, יש לכם בוודאות רצון פנימי להצליח דווקא דרך העסק שאתם מעוניינים להקים.

אם אתם פותחים את העסק רק כדי להכניס כסף, תגלו מוקדם מאוד שעם הופעת הקושי הראשון, או מחסור במזומן, ללא החיבור הרגשי זה לא יעבוד.

3. שכפול קל - באופן אינטואיטיבי ישנה ציפייה להשיג "מכפיל עשר", כלומר שכל דולר שיושקע ייתן תשואה של 10 שקלים. ציפייה זו מכונה SCALABILITY, היכולת לשכפל הצלחה. יכולת הצמיחה ופוטנציאל הצמיחה של סטארטאפ הינו לרוב גלובאלי כמעט שאין צורך בהתאמתו בין מדינות. אפליקציות שונות דווקא דורשות התאמה לשפה ותלויות מיקום ולכן שיכפול הצלחה איננו כה טריוויאלי גם כשיש הרבה כסף. עדיף מוצר שאינו דורש התאמה רבה, כי כך החסם לכניסת תחרות יורד, לעומת מערכות שהתאמתן דורשת משאבים רבים ואז החסם עולה.

4. האם הסטארטאפ שלכם חדשני? לא כל דבר חדש הוא חדשני, ולא כל החדשני חדש.
חדשנות עסקית היא הדרך שבה אנו עושים דברים. לדוגמא, שילוב טכנולוגיה ותיקה לתוך תחומים חדשים שיוצרת תועלת כלכלית אדירה. דוגמא מצוינת היא האלכוג'ל. היה מי שהבין שלחבר אלכוהול ואלוורה בבקבוק אחד יהפוך למוצר הכרחי שרבים לא מסוגלים לדמיין את חייהם בלעדיו.

מאידך, יש חדשנות טכנולוגית כמו למשל הטכנולוגיה המהפכנית של המצאת הגלגל, ומי מדמיין את חייו ללא כלי תחבורה? כיום הצגת טכנולוגית רחיפה שמייתרת גלגלים תהווה חידוש טכנולוגי של ממש. חדשנות טכנולוגית נדירה. היא קיימת, אך היא חמקמקה. יצירת תרופות חדשות, חומרים חדשים, מחשבים מהירים יותר בקני מידה, הם תולדה של שנות מחקר רבות. לרוב פריצות דרך טכנולוגיות מושתתות על עשרות שנים של ידע. נכון, תמיד יכולים להיות יוצאי דופן, אך ברוב המוחלט של המקרים זה מושתת על הניסיון המשותף שנצבר לאורך השנים ולא קורה בוואקום.

ניר מקובסקי. אורן קאן,
ניר מקובסקי/אורן קאן

5. מה אתם יודעים על השוק? אינטואיציה היא דבר נפלא. עדיין כדאי לבדוק ולבצע חקר שוק בסיסי. היום דרך גוגל ניתן לדעת הכול.

6. האם אתם יודעים לבנות בעצמכם? מה הרקע שלכם ושל הצוות שלכם? האם אתם יודעים להגיע מאפס עד למכירות? האם אתם יודעים לפתח ו/או לשווק? אם לא - כדאי לבנות צוות מתאים.

7. ציפיות - סטארטאפ, בניגוד לנתפס, איננו מדבר על צמיחה מטאורית. מה שעולה מהר מתרסק. חברות ידועות שעשו אקזיטים כמו מלאנוקס, מובילאיי ועוד נבנו לאורך שנים רבות. בסטארטאפ עלינו להיות מסוגלים להגיב באופן מהיר לשינויי שוק. מי שמחפש תשואה תוך שנה לרוב יתאכזב. לשם הדוגמא, עורך דין עם ניסיון כשכיר שישקיע 100,000 שקל בשנתו הראשונה, יכול לסיים את השנה הראשונה בהכנסות של 300, 400 ואף 500,000 שקל.

8. אורך המסלול - ממה אתם מתפרנסים עד שהחברה תניב כסף? מה יקרה אם לא תגייסו השקעה? רצוי שתגיעו למוצר מינימלי שניתן לשווק ולמכור גם לפני שהצלחתם לגייס השקעה , על מנת שתוכלו לפחות לכסות הוצאות תפעוליות.

9. אל תחששו לשתף ברעיון שלכם. רבים חוששים לגלות הרעיון שלהם משום שהם חוששים שייגנב. אז אין צורך, והדיון בפטנטים הוא מאמר בפני עצמו, אך תגדירו את קהל היעד ותשאלו שאלות שבודקות מה הכאבים, הצרכים של אותו קהל. התשובות צריכות להיות מובהקות. לדוגמא, אם אני פונה לדברים גרושים ושואל דעתם האם היו רוצים רובוט שיעשה עבורם כביסה. אם התשובה פושרת כמו נחמד אז ברור שאין כאן צורך במוצר כזה. התשובה צריכה להית בסגנון "אני מוכן לשלם כסף למישהו שיעשה ויקפל לי כביסה".

יזמים רבים מאוהבים ברעיון שלהם. הם מסתובבים עם משקפיים ורודים, וישנה נטייה להקטין מהאתגרים הצפויים. הדבר די מובן מאליו , שכן אופטימיות ומוטיבציה הם שם המשחק. כדאי לקבל הערכה אובייקטיבית יותר מה ההכנסות האפשריות, מה ההוצאות נדרשות, מה היתרונות של הצוות, מה החסרונות של הצוות, מה ההזדמנויות בשוק ואיומים, מה התרחשיים הצפויים. מה אפשרויות המימון, כמה אתם מאמינים ברעיון שלכם ועד כמה אתם מסכנים את מצבכם הכלכלי. כמו תמיד, כדאי לפנות לאיש מקצוע, ואם לא, רצוי להצטייד בהרבה ידע שישקיט פחדים וייתן אפשרויות לפעול.

ניר מקובסקי הוא מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים.

  • עוד באותו נושא:
  • סטארט אפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully