וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלה זריקה לזירוז הלידה, איבדה את הרחם - ותפוצה כספית

15.7.2020 / 10:51

אישה שכבר ילדה בעבר בניתוח קיסרי הוחשה לאיכילוב. היא קיבלה זריקת פיטוצין, ההליך הסתבך, הרחם נקרע ובית החולים פיצה אותה בהסכם פשרה: "העמדה הראשונית של הרופאים לפיה נהגו כשורה הייתה מכעיסה"

צילום, עריכה וקריינות: שגיא בשן

בסרטון: חולי סרטן מקבלים טיפול רפואי בחניון תת קרקעי באיכילוב ע"י ד"ר יעל כהן

21.3.17, השעה 23:23. שבוע 39+4 להריון. בחורה צעירה בת 34 מגיעה למיון נשים באיכילוב ומוחתמת על טופס ניסיון לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי. הליך פרוצדורלי רגיל. שום דבר אינו מרמז על הדרמה שצפויה להתחולל מספר שעות לאחר מכן, שבסופה היא תמצא את עצמה ללא רחם. מה הוביל לקריעתו? זריקת פיטוצין לזירוז לידה.

מספר שעות חולפות מאז הגעתה, ובבדיקה שנערכה לה נצפתה פתיחה גמורה של צוואר הרחם. גם קרום מי השפיר פקע, אך הדרך עוד ארוכה - ובתום שלוש וחצי שעות המתנה, כך עולה מכתב התביעה, החליטו הרופאים באופן חד צדדי לזרז את הלידה ולהזריק לגופה פיטוצין, חומר שמיועד לחזק את תכיפות הצירים. בבדיקה נוספת שנערכה דקות ספורות לאחר מכן, עולה החשש כי הרחם שלה נקרע.

תוך דקות מתקבלת ההחלטה להובילה לניתוח קיסרי בהול, במהלכו מתברר כי התמונה הקלינית אכן בעייתית - לא מדובר על קרע קטן, אלא בקרע שלם של כל דופן הרחם. רגעים לא רבים חולפים והעובר מחולץ בשלום, אך סבר פניו החמורות של מנהל המחלקה שהצטרף לניתוח מעידות כי מצבה של האישה הולך ומדרדר, וזו מובהלת לטיפול נמרץ. שעתיים נוספות חולפות, אך הדימום אינו פוסק ומסביב מיטתה מתאספים רופאים וכירורגים בכירים. המצב רחוק מלהיות טוב, ובאין ברירה - זו מוחזרת לחדר הניתוח ובהיוועצות עם גניקולוגים מתקבלת ההחלטה - צריך לכרות את הרחם.

לידה בבית חולים. ShutterStock
הלידה הצליחה, אך האישה נותרה עקרה/ShutterStock

בחלוף הזמן, ובעודה שרויה בדיכאון קשה, הבינה האישה שייתכן שהטרגדיה שנפלה עליה אינה גזירה משמיים ואולי ניתן היה למנוע אותה. היא פנתה לעוה"ד אסף גרינבוים ואסף אודיז, מומחים בדיני נזיקין ורשלנות רפואית, ובמהלך השיחה התברר לה כי מדובר ברצף החלטות שגויות שנתקבלו ושגזרו את גורל רחמה. בכתב התביעה נכתב כי היות ומדובר על לידה שניה, כאשר הראשונה התבצעה באופן קיסרי, בצירוף העובדה כי התגלו עיכובים בלידה - היה צריך לסיימה גם בניתוח קיסרי ולא להמשיך לזרזה באמצעות מתן פיטוצין, שידוע כגורם סיכון משמעותי ביותר לגרימת קרעים ברחם.

אלא שבכך לא תמה המסכת הבעייתית בסיפור הזה: עוד התברר כי היולדת כלל לא התבקשה לתת את הסכמתה להזריק לה את החומר. היא לא קבלה הסבר ולא הייתה מודעת לכלל גורמי הסיכון במצבה. בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, מודגש כי הצירוף של כלל הדברים היו צריכים להציב בפני הצוות הרפואי מספר תמרורי אזהרה שחייבו זהירות יתר והגעה למסקנה לפיה כי יש להימנע מהזרקה של מזרז הלידה וביצוע ניתוח קיסרי. למעשה, במהלך הלידה נרשמו צירים תכופים שהביאו אותה לפתיחה גמורה בפרק הזמן המוגדר תקין למהלך לידה חוזר, כלומר - לידתה התקדמה היטב.

לכתב התביעה צורפה חוות דעתו של גניקולוג מומחה שהבהיר כי "ניתן להניח בסבירות גבוהה, שילוד בניתוח קיסרי כמתחייב מהתנאים המיילדותיים בשלב זה וגורמי הסיכון של מצב לאחר ניתוח קיסרי, ולדנות יתר ומתן אוקסיטוצין - היו מונעים הפגיעה הקשה באם, הקרע ברחם והצורך בכריתתו". בנוסף, קבע המומחה כי הסרת הרחם הותירה באישה נכות צמיתה, בשיעור של 40%.

עורכי הדין טענו כי התנהלותו של בית החולים איכילוב פגעה באופן ממשי באוטונומיה של הבחורה הצעירה שהסתמכה "בעיניים עצומות ובאמונה מלאה, זאת כאשר היא פעלה למלא אחר מלוא הוראות הצוות הרפואי, מתחילת הלידה ועד סופה". לטענתם, "חרף התארכות שלב הלידה הראשון, קיומם של צירים עצמאיים והיעדר כל אינדיקציה וצורך במתן פיטוצין, בפרט כאשר מדובר באשה שכבר ילדה בלידה קיסרית קודמת, פעלו הרופאים בקלות דעת והחליטו להחיש את הליך הלידה, באמצעות מתן פיטוצין, באופן רשלני, תוך ידיעה שהליך זה עלול להביא לקרע ברחמה - כפי שלדאבון הלב קרה בפועל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עורכי הדין אסף גרינבוים ואסף אודיז. יחצ,
עורכי הדין אסף גרינבוים ואסף אודיז/יחצ

התביעה, שהוגשה לפני שנתיים, הגיעה בימים אלו לסיומה בהסדר פשרה, לאחר שהתובעת החליטה שלא לנהל הליך משפטי ארוך ומלא מול בית החולים שצפוי לטענתה לגזול ממנה משאבים נפשיים. באי כוחה, עוה"ד אודיז וגרינבוים, מסרו: "לעולם היא לא תוכל לשים מאחוריה את הטראומה הנוראית שחוותה, והדבר האחרון שהיא רוצה לעשות הוא להחיות את האירוע המצער הזה, במהלך דיונים אין סופיים מול הרופאים שהפכו אותה לעקרה. משום כך היא החליטה לייתר את הצורך בניהול ההליך הארוך ולקבל כעת את סכום הפשרה על סך 350 אלף שקלים. מה שמכעיס בתיק הנדון הוא העמדה הראשונית של בית החולים על פיה הצוות פעל כשורה ולא נפל כל דופי בבחירותיו, ואף תיקפו את עמדתם באמצעות חוות דעת של רופא מומחה מטעמם, אולם ההסדר שנחתם מלמד שטענות לחוד ומציאות לחוד".

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully