וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתקדמות הטכנולוגית במערכת החינוך נבלמת. אל תתנו לזה לקרות

פרופ' יחזקאל טלר

15.7.2020 / 10:55

משרד החינוך הנחה לא לקלוט עובדי הוראה חדשים. התוצאה היא מערכת שתיוותר מיושנת, מקובעת ולא פתוחה ללמידה אחרת, וזה רע מאוד אחרי שהוכח שקדמה טכנולוגית משפרת ביצועים

עריכה: איתי עמרם

בסרטון: עימות בין ראש הממשלה לראשי ארגון העצמאים.

משרד האוצר הודיע בפעם הראשונה כי בכוונתו לבטל השנה את מכסות הפרישה ואת מענקי הפרישה לעובדי הוראה, הנהוגים מזה עשרות שנים. בנוסף, חשב משרד החינוך הנחה כי אין לקלוט עובדי הוראה חדשים במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה, ככל הנראה בשל המחסור בתקציב כתוצאה מהמשבר הכלכלי.

התנהלות זו, בחסות משבר הקורונה, גורמת למערכת שלמה לשלם מחיר כבר - עובדי ההוראה שנשחקו אינם יכולים לפרוש ועובדי הוראה חדשים ורעננים שמעוניינים להיקלט במערכת אינם יכולים להיקלט.

מורים חדשים כאלה יכולים לאפשר למידה בסביבה חדשנית המותאמת במיוחד לתקופה הנוכחית. ללמד גם את המורים הוותיקים, לספק להם עניין וריגוש מחודש במקצוע ולרענן את המערכת כולה. כך, ההחלטה שלא לשלבם במערכת החינוך יוצרת מצב בו מערכת החינוך נותרת מיושנת ומקובעת בשיטות לימוד שלא השתנו עשרות שנים ולא מתאימה עצמה לתקופה הנוכחית, הדורשת למידה אחרת.

תלמידים בבית ספר יסודי ׳נתן יונתן’ בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
כשהסביבה חדשנית יותר, הכול מרגש יותר ומרענן את המערכת/ראובן קסטרו

מחקר שנערך בישראל בדק את השפעת הטכנולוגיות בחינוך ומצא כי הטכנולוגיות נתפסו כתורמות ללמידה: הן סיפקו כלים למדידה וחקר, אמצעי לצריכת מידע וכלי לניהול הלמידה. ל 90% הסטודנטים לא היה ניסון מקדים בשימוש טכנולוגיות ניידות ללמידה וכלל הסטודנטים העידו כי התרשמו לטובה מהשימוש בטכנולוגיות. בנוסף, נמצא כי ללמידה בה התלמיד פעיל, יוזם ושותף יש משמעות רבה יותר לטווח המיידי והרחוק. 80% מהסטודנטים העידו כי השימוש בטכנולוגיות ניידות אפשר להם להיות יצירתיים, פעילים וקשובים יותר במהלך הלמידה. ריבוי הגירויים מצריך דרכי לימוד חדשניות, המותאמות לסביבת התלמידים ומאפשרות יישום של הידע והכישורים שלהם בכדי לפתור בעיות מסוגים שונים.

שילוב של אמצעים טכנולוגים בהוראה, מאפשר ללומדים לחוות מצבים משתנים בשימוש בכל החושים, באופן שמעורר את דמיונם של הילדים. כך למשל, טכנולוגיות מציאות מדומה בחינוך, מאפשרות לילדים להרגיש כאילו הם נמצאים בתוך סיפור המתמטיקה עצמו, או באמצע התופעה המדעית. טכנולוגיות כמו רובוטים קטנים מאפשרות להם ללמוד קידוד פשוט, ומציאות רבודה נותנת להם את האפשרות ללמוד על גוף האדם על ידי הצבת אייפד שעליו קורא ברקוד המציג את גוף האדם לאחר הקריאה. סביבה טכנולוגית כזו, בה אנו מכשירים את המורים אשר עתידים לצאת ולהשתלב במערכת החינוך, מאפשרת לתלמידים ליישם את הידע והכישורים שלהם כדי לפתור בעיות מסוגים שונים באופן חוויתי. במרחב הזה הלמידה מועצמת באמצעות שילוב של מראה, צליל, תנועה, ריח, מודעּות מרחבית ואפילו מגע. שילוב כזה יקדם את מערכת החינוך לעבר למידה מהנה יותר, שהתלמידים באמת ירצו ללמוד, ואשר תעניק ערך מוסף לתלמידים ותוסיף אתגר ועניין למורים הוותיקים. תלמידים שיחוו למידה חווייתית, יהנו מהשיעור והפרעות המשמעת הנובעות פעמים רבות משעמום של תכנים ודרך העברתם, יתמעטו.

התקדים לכך כבר כאן - הלמידה מרחוק שאומצה במהירות בעקבות מגפת הקורונה פתחה בפני המורים עולם שלם של הזדמנויות דיגיטליות, וגם מורים ותיקים שעבדו עד היום עם לוח מחיק עברו ללמד בזום תוך שהם לומדים על הדרך את יכולותיה ויתרונותיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פרופסור יחזקאל טלר. דוד שי,
פרופ' יחזקאל טלר/דוד שי

עתה, המערכת שנדחפה בכוח אל עבר ההתקדמות הטכנולוגית בקורונה, צריכה לאמץ את הקידמה והשינוי ולא לחזור לאחור המורים החדשים יכולים להוביל את השינוי של לימוד באמצעות בינה מלאכותית, מציאות רבודה, רובוטים ועוד ולרענן את המערכת.

העניין שיצור שילוב הטכנולוגיות בחינוך, ימנע מצב שבו במקום ללמד עוסקים במניעת הפרעות ומשמעת

מערכת החינוך צריכה לכן לרצות לשלב מורים חדשים אשר ירעננו את המערכת., אחרת , השחיקה תגיע כבר בשנים הראשונות ואיבוד המוטיבציה בהוראה יהיה כמעט תהליך ודאי.

הכותב הוא נשיא האקדמית להוראה גורדון המובילה שילוב טכנולוגיות בהוראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully