וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות של פיוס בבורסה: בוטל אחד משני סכסוכי העבודה בארגון

רון שטיין

19.7.2020 / 11:36

סכסוך העבודה בגין שינוי ההסכם הקיבוצי בגין מכירת הבורסה והנפקתה קורה כשלושה שבועות לאחר שחבר ועד מרכזי ולוחמני עזב את החברה, ופחות מחודש וחצי מאז השבתת המסחר

איום העיצומים במסחר בבורסה יורד מסדר היום: כשלושה שבועות לאחר שנודע כי חבר ועד עובדי הבורסה הוותיק אורן לרנאו עוזב את הארגון בתום שנים של עימותים, חלקם אישיים מאוד, דיווחה הבורסה בסוף שבוע המסחר האחרון כי בוטל סכסוך העבודה בעניין תגמול נוסף לעובדים בגין הנפקת הבורסה ושינוי מבנה הבעלות בה. זאת, פחות מחודש וחצי לאחר שבוטל יום מסחר שלם בבורסה לניירות ערך בשל סכסוך בין ההנהלה לוועד העובדים, דבר אשר הוליד תרעומת ציבורית רבה כנגד עובדי הבורסה.

על פי הודעת הבורסה בנושא, ביום חמישי החולף "ניתן פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה, לפיו בעקבות ביטול סכסוך העבודה על-ידי הסתדרות העובדים וועד עובדי החברה, ובשים לב לקשיים בפסק הדין, בוטל פסק הדין, וכפועל יוצא התייתר הערעור ונמחק, וזאת בהמלצת בית הדין ובהסכמת הצדדים".

מדובר באחד משני סכסוכי העבודה המרכזיים שמלווים את הבורסה זה זמן, לצד עימות בנוגע לבונוסים לעובדים בגין שנים עברו. במסגרת הסכסוכים הללו נרשמה פגיעה בשני ימי מסחר, שאחד מהם אף בוטל במלואו ובאופן חריג מאוד. הסכסוך האמור הוכרז עוד בספטמבר 2018 וכלל דרישה לתגמול ולהבטחה חוזית מפני פיטורי עובדים. ככל הידוע הוא בוטל מאחר שבשבועיים האחרונים חל שינוי לחיוב מהותי ביחסים בין ועד העובדים להנהלה, שבהובלת המנכ"ל איתי בן זאב, כשהפערים בי והצדדים הצטמקו משמעותית ויש הסכמות עקרוניות, כדברי גורם מעורה. נזכיר כי לעובדים בבורסה יש הסכם קיבוצי תקף עד 2022. גם ביחס לסכסוך השני, בענייני הבונוסים בגין שנים עברו, נראה כי יש רוח חדשה והצדדים הורידו את גבוה הלהבות בצורה ניכרת.

מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב. תמר מצפי, מערכת וואלה!
אפשר לעבוד בראש שקט יותר. איתי בן זאב/מערכת וואלה!, תמר מצפי

במייל שהוציאו חברי ועד עובדי הארגון לעובדיו אמש נכתב כי "בשבועיים האחרונים חלה תפנית חיובית בדיונים שקיימנו מול איתי (בן זאב, המנכ"ל. ר"ש), במכלול המחלוקות שהיו בליבו של סכסוך העבודה הנמשך זה כשנתיים. מטבע הדברים כל צד התגמש בעמדותיו ואנו מקוים ורוצים להאמין כי בכך יפתח דף חדש ביחסים שבין הבורסה לעובדים". עוד כתבו חברי ועד עובדי הבורסה לעובדי החברה כי הגיעו להסכמות עם ההנהלה כאשר "אנו מאחלים לכולם פתיחת דף חדש ביחסי העובדים וההנהלה. נעדכן בהמשך במכלול ההסכמות שהושגו".

בשנים האחרונות הבורסה עברה שינוי מהותי באופייה, כשהפכה לחברה "רגילה" הפועלת למטרות רווח, ולאחר מכן אף הונפקה למסחר והפכה לחברה ציבורית. בד בבד עברה הבורסה משליטה של המערכת הבנקאית להחזקה על ידי קרנות השקעה זרות, ובראשן קרן מניקיי האוסטרלית-אמריקאית. הבורסה, שהונפקה בקיץ 2019 לפי שווי חברה של 710 מיליון שקל, שווה היום כ-1.56 מיליארד שקל. נזכיר כי עובדי הבורסה כבר מחזיקים יחדיו ב-6% ממניות הבורסה, שניתנו להם בגין הסכמתם לשינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח שהונפקה. לאור הזינוק בשווי הבורסה, השווי המצרפי של חבילת המניות שניתנו לעובדי החברה עומד כיום על יותר מ-99 מיליון שקל.

כאמור, השינוי הקיצוני בטיב מערכת היחסים בין הנהלת הבורסה לבין הוועד קורה כמה שבועות לאחר שחבר הוועד לרנאו פרש מהאירגון בתום "22 שנות עבודה, מתוכם 15 שנה בוועד העובדים", כהודעת הוועד באותו יום. לפי הערכות אפשר והפרישה של לרנאו, שההנהלה ביקשה להעזיב כבר לפני יותר משנה, התאפשרה על רקע הבנות שהצדדים הגיעו אליהם בנוגע לתנאי הפרישה, שכללו גם את ההסתדרות. את לרנאו החליף בוועד יוסי בן סימון, שהצטרף לחברי הוועד לארי שיפמן ורבקה שדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully