וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוס 7.9 אחוז: בנק לאומי מעדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה במשק

הייצוא והצריכה הפרטית נחתכו באופן קיצוני, ובבנק מעדכנים את התחזית, שעמדה קודם על צמיחה שלילית של 4.6 אחוזים. ד"ר גיל בפמן: "הערכה פסימית, אבל אי הוודאות רבה"

בווידאו: נתניהו מתייחס בפתח ישיבת הממשלה לתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בנק לאומי עדכן היום (חמישי) את תחזית הצמיחה במשק כלפי מטה.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, והכלכלן יניב בר כותבים בסקירת המאקרו השבועית כי "האינדיקטורים הכלכליים הזמינים מצביעים על עלייה בפסימיות לגבי הפעילות הכלכלית במשק, על רקע גל התחלואה הנוכחי. על רקע הנתונים שהוצגו, ולאור הערכת מצב מחודשת לנוכח הימשכותו והתעצמותו של גל ההדבקה הנוכחי בישראל כמו גם במדינות אחרות בעולם, כדוגמת ארה"ב, מדינות אמריקה הלטינית והודו, ביצענו עדכון של התחזית המאקרו כלכלית של לאומי. במסגרתו, העמקנו את הירידה בתוצר בשנת 2020 ממינוס 4.6% למינוס 7.9%, כאשר בסקטור העסקי הירידה עלולה להיות דו-ספרתית.

"רכיבי הצמיחה שעודכנו כלפי מטה, הם היצוא והצריכה הפרטית. הערכתנו העדכנית היא שהצריכה הפרטית תתכווץ בשיעור חד וחריג של 8.2%, הן כתוצאה מירידה בצריכה של מוצרים בני-קיימא (כלי רכב, ריהוט ומוצרי אלקטרוניקה) והן בשל ירידה בצריכה השוטפת, בעיקר בתחומי השירותים. באשר לשנת 2021, בתרחיש שמניח חזרה לפעילות בשלב מאוחר יותר השנה, אנו צופים צמיחה של 5.5%, אך במידה שההגבלות על הפעילות יימשכו לתוך השנה הבאה, אנו צופים צמיחה של 3.2% בלבד".

בפמן ובר מדגישים כי "עדכון התחזיות מבטא אמנם הערכה פסימית באשר לעתיד הנראה לעין. יחד עם זאת, ראוי לזכור את אי הוודאות הרבה הכרוכה במתן תחזיות בעת הנוכחית. לעניין זה נזכיר את דברי נגיד בנק ישראל לאחרונה, בהקשר של פרסום תחזית המאקרו של בנק ישראל, כי 'התחזית נערכת בתנאי אי וודאות עצומה וקשה לאמוד את השפעת המשבר על הפעילות הכלכלית'".

שר האוצר בתדרוך על התכנית הכלכלית: מקווה שכל המערכת הפוליטית תתכנס להעביר תקציב חד שנתי
1.7.20. רוני כנפו
זה יהיה אתגר לא פשוט. שר האוצר ישראל כץ/רוני כנפו

בפמן ובר מתייחסים גם למחירי שכר הדירה ולמחירי הדירות: "סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן ירד ב-0.1%, כתוצאה מירידה זהה בתת-הסעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם (המשקף את מחירי שכר הדירה בחוזים חדשים ומתחדשים שהחלו בחודשים מאי-יוני 2020). ירידה זו משקפת את המשך התמתנות מחירי השכירות ברקע משבר הקורונה. לאור זאת, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות הואט מ-2.0% ל-1.7%. להערכתנו, קצב עליית מחירי השכירות עשוי להמשיך ולהתמתן בחודשים הקרובים, על רקע משבר הקורונה, אולם מגמה זו לא צפויה להימשך לאורך זמן. בין הגורמים שעשויים להביא לשינוי מגמה בהמשך, ניתן לציין את הירידה בהיקף רכישת הדירות ובהיקף המסירות של דירות חדשות בחודשים האחרונים, התפתחות אשר תומכת בביקוש לשכירות.

"במקביל, מחירי הדירות (עפ"י סקר הדירות החודשי של הלמ"ס אשר איננו נכלל במדד המחירים לצרכן) רשמו ירידה של 0.7%, בצל משבר הקורונה, אשר הוביל כאמור לירידה בקצב המכירות, בין היתר, על רקע ירידה בביטחון הצרכנים ועלייה חדה בהיקפי אי-התעסוקה. קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות הואט באופן משמעותי ל-2% לעומת 4.2% בחודש ינואר. מגמת ההתמתנות צפויה להימשך גם בחודשים הקרובים.

ביחס לאינפלציה, מעריכים בפמן ובר כי "האינפלציה השנתית (משמע, כל חודש מול מקבילו בשנה הקודמת) צפויה לעלות בהדרגה בשנה הקרובה, זאת בהנחה שגל התחלואה הנוכחי לא יצריך הכבדה משמעותית של צעדי הסגר. בתרחיש זה, להערכתנו, שנת 2020 צפויה להסתכם באינפלציה שלילית, סביב מינוס 0.5%, אולם ב-12 החודשים הבאים (יולי 2020 - יוני 2021) היא עשויה לחזור לסביבת הגבול התחתון של יעד יציבות המחירים, כ-1%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully