וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באטמן, וונדרוומן וסופרמן: למה גיבורי העל "מגיעים" להפגנות?

דנה פאן לוזון

26.7.2020 / 8:30

העובדה שאתם רואים אנשים בתחפושות של דמויות קומיקס לא מקרית. הצורך שלנו בגיבורי על מתעצב כבר בינקות, ובוודאי לא יפתיע אתכם לגלות שגם פה יש לממשלה קשר לעניין

בווידאו: אלפים הפגינו מול בית נתניהו בקיסריה ובירושלים/צילום: שלומי גבאי,MX1, רויטרס

וונדרוומן הגיעה להפגנה בבלפור. היא טיפסה על המכת"זית כאילו יש בכוחה למנוע מלהתקרב לקהל ולפזרו בעוצמה."כל הכבוד", קראו המפגינים לעברה תוך כדי מעצרה על ידי המשטרה. גם באטמן "האביר האפל" צעד בגלימתו השחורה והמבריקה לתוך מחאת ג'ורג פלויד הענקית בארה"ב לפני כחודשיים והפך במהרה לסרטון ויראלי. ולא, כל זה לא קרה במקרה.

בעולם שבו וירוס קטלני מאיים להשמיד את כל מה שמוכר, כשהמשבר הכלכלי הולך וגדל יחד עם העובדה שהמנהיגים שאמורים לנהל אותו לא מצליחים לבנות אמון או תוכנית סדורה, מנותקים ואף מסרבים עד לאחרונה לעטות מסכה (טראמפ) - כל אלו גורמים לאזרחים לחרדה ולתחושת חוסר היציבות לעלות מדרגה. תחושות אלה מעמיקות אצל הציבור את ההרגשה שאין לו מה להפסיד, הוא כבר נמצא במקום רע וכל אירוע שאולי בעבר היה עובר מתחת לרדאר הופך למחאה ולהפגנה גדולה. כשאנשים נמצאים עם הגב לקיר הם נלחמים. עם שמרגיש שנגמר לו האוויר יוצא לפעולה והוא מחפש גיבור, רצוי גיבור על, כזה שיבוא ויציל את המצב, יעצור את מה שמרגיש ונראה כמו סרט רע.

רובין ס. רוזנברג , פסיכולוגית קלינית שחוקרת וכותבת ספרים על הפסיכולוגיה של גיבורי העל, טוענת שהמשיכה שלנו אליהם נובעת מכך שסיפורים אלו מראים לנו איך להפוך לגיבורים ואיך לבחור באלטרואיזם, לעומת רדיפה אחר עושר וכוח. דרכם אנו לומדים למצוא בעצמנו זולתנות, עשיית טוב לאחר ללא תמורה, תכונות שהן ההפך מאגואיזם. רובין חקרה ומצאה כי גיבורי העל מעוררים בנו השראה. הם מספקים לנו מודלים להתמודדות עם מצוקה קיומית, מסייעים למצוא משמעות באובדן והתמודדות עם מצוקה קיומית. אם ניקח את באטמן, לדוגמא, בהיותו ילד הוא היה עד לרצח הוריו וזה מה שהניע אותו לנקמה ולהטלת מלחמת חורמה על הפשע. הוא עשה זאת ללא כוחות על, אלא דרך גאונותו וכוח הרצון הבלתי מתפשר שלו. גיבורי העל לא מושלמים ולכן קל להזדהות איתם. הם באים ממקומות מצולקים ונלחמים בכל מה שמעוות.

זו לא מקריות ולא הפעם הראשונה. כמעט בכל הפגנה כנגד השלטונות והממשלה במדינות שונות בעולם נוכל לראות את גיבורי העל. כך גם הג'וקר, שלפני כשנה הפך להיות כוכב ההפגנות בעשרות מדינות לאחר שהסרט יצא לאקרנים ושבר קופות. בצ'ילה ובלבנון התחפשו המפגינים לג'וקר כשמחו על המצב הכלכלי הקשה. בהונג קונג נראה הליצן בהפגנות נגד הידוק האחיזה של המשטר הסיני ובבריטניה אף השוו מתנגדי הברקזיט את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לנבל. ג'וקר הוא דמות מורכבת שמעלה שאלה קשה האם הטירוף והרוע מולדים, או שהם נגזרת מהשפעתה האכזרית של החברה. כשהמפגינים עוטים את דמותו בהפגנות כאלה, הם באים לתת סימן אזהרה לשלטונות המנותקים, לשדר להם שאם ימשיכו להתעלל ולהתעלם מהאזרחים גם הם יכולים להפוך לחסרי רגשות ואלימים, בדיוק מה שקרה לג'וקר.

ג'ים היגינס, העורך לשעבר של די.סי קומיקס ומורה המלמד איך מייצרים דמויות גיבורי על על בלוס אנג'לס, מחבר גם הוא בין המציאות לבין גיבורי העל. לטענתו, אסון התאומים ב-9/11 חילק את העולם לטובים ולרעים וגרם לעלייתם המחודשת בעוצמה גדולה יותר של גיבורי העל. קפטן אמריקה עשה קאמבק בסרטו "קפטן אמריקה: הנוקם הראשון", והיגינס מסביר: "לראות את קפטן אמריקה עומד על גראונד זירו, זה שידר שהוא עוזר לאנשים לצאת מהמפולת. זו הייתה תקופת אבל, וקפטן אמריקה כאילו אמר לנו 'בואו נחזיק מעמד יחד'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מחקר חדש מאוניברסיטת קיוטו ניסה להבין מנין מגיעים שורשי חוש הצדק שלנו. הוא מצא שתינוקות מזהים פעולות הרואיות כבר בשלבים המוקדמים, מה שמסביר גם את המשיכה שלנו לגיבורים בכלל ולגיבורי על בפרט. המחקר הראה שכבר בגיל שישה חודשים תינוקות הראו משיכה לדמויות שמגנות על החלש, מה שמתורגם אצלנו להתנהגות אלטרואיסטית. הצורך שלנו בדמות אמת וצדק מושרש בנו מלידה. במחקר הראו לתינוקות צורות גיאומטריות שונות שרודפות ומתנגשות אחת בשנייה. בגרסה אחת יש צורה גיאומטרית שלישית שמתערבת ומנסה להפריד ולהציל את אחת הצורות, ובגרסה השנייה הדמות הגיאומטרית השלישית בורחת מהמקום ולא מושיטה עזרה. במציאות הציגו להם את אחת משתי הצורות הללו, המתערבת והלא מתערבת, וראו שהתינוקות נטו ללכת ולשחק עם הצורה שהתערבה. כנראה שנולדנו לאהוב גיבורי על.

גיבורי על כמו סופרמן מהווים אידיאל שהיינו רוצים לראות בדמות המנהיגים שלנו. סופרמן לא מנסה למכור לכם אג'נדה, הוא יהיה שם להציל את האנשים ולא משנה מי הם, מה צבעם, מינם, מפלגתם או שפתם. במציאות הישראלית שבה הפילוג מרקיע לגבהים חדשים בין השמאל לימין, אין פלא שיש רבים שמשוועים לדמות שתניח את הפוליטיקה ואת השימוש בכוח בצד ורק תהיה שם למען כולם למען אזרחיה, בטח ובטח כשמשתוללת בחוץ מגפה והמשק נמצא בקריסה.

סופרמן מפגין בגרמניה. Andreas Rentz, GettyImages
כל מה שאנחנו רוצים הוא סופרמן. הפגנה בגרמניה במאי/GettyImages, Andreas Rentz

ממשלת החירום המאוחדת הייתה צריכה להיות גיבור העל של המדינה, אך כשלה במשימה. אין בה את ראיית האחר, אין בה זולת, לא בין אנשיה ולא בינה לבין אזרחיה. ואם היא עסוקה בעצמה, מה הפלא שהעם זועק לעזרה? זו קריאת מצוקה. עם המציאות המתהווה, כשאין גיבור על בסביבה ושוב יש דיבורים על ממשלה מתפרקת, אין זה פלא שאנחנו אלה שבסוף לא רק עוטים מסכה אלא גם גלימה. האזרחים הם גיבורי העל של התקופה שנלחמים על חייהם ועל פרנסתם בלי עזרה. אם חיפשתם את גיבורי העל, הם לא עפים בשמים ולא בממשלה. הם ניבטים אליכם מן המראה.

הכותבת היא בעלת תואר ראשון בתקשורת כלכלה ופסיכולוגיה.

  • עוד באותו נושא:
  • גיבורי על

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully