וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי אבטלה לעצמאים? כן, אבל לא ככה

רוני הרש

26.7.2020 / 13:56

התכנית שמנסים לקדם בלהב בסיוע כחול לבן ושרי העבודה גורסת כי עצמאים יוכלו לקבל דמי אבטלה כשהעסק נסגר. זה לא יעיל וזה בעיקר מנציח מציאות ולא משנה אותה

בווידאו: עצמאים עתרו לבג"ץ בדרישה לקבל דמי אבטלה/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

והנה הצליחו ארגוני העצמאים השונים לא להסכים ולהתווכח סביב אחד הנושאים הפחות חשובים, בעיני לפחות במחזור חייו של עסק - דמי אבטלה לעצמאים. הצדדים הם נשיא לשכת העצמאים להב, רועי כהן, שמנסה לקדם חקיקת דמי אבטלה לעצמאים וזוכה לתמיכת כחול לבן ושרי מפלגת העבודה - שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ, ומולו אביר קארה, ממייסדי קבוצת "אני שולמן", היוצא נגד המהלך. קארה גם נהנה מתמיכת הדרג המקצועי במשרד האוצר המתנגד להצעות הקיימות בנושא.

על פי התכנית שמנסים לקדם בלהב, דמי הביטוח של העצמאי יגדלו ב-0.25% מהכנסותיו כדי לממן אותה באופן חלקי. כמו כן, התכנית קובעת כי משרד האוצר ישפה את הביטוח הלאומי בגין העלות הנוספת, המוערכת ב-500 מיליון שקל בשנה, ודמי האבטלה יחושבו לפי ההכנסה החייבת במס החודשית של העצמאי בשנה שבה סגר את העסק או בשנה שקדמה לכך.

זאת אומרת שהעצמאי, שרק עכשיו ראה שכל עשרות אלפי השקלים ששילם לביטוח לאומי לא נותנים לו כלום, עוד צריך לשלם יותר ולקבל כסף רק במידה שיסגור את העסק. אגב, בזמנו פרסמה הפרשנית הכלכלית מירב ארלוזורוב בדה מרקר מאמר, בו אמרה כי הרעיון שניתן לקבל דמי אבטלה לעצמאים בעבור הפרשה מזערית של 0.25% מההכנסה היא מופרכת. החישוב של להב עצמה מלמד שזה לא אפשרי. ככל הנראה, כדי לקבל דמי אבטלה העצמאים יהיו חייבים להפריש בין 1.1% ל-1.8% מהכנסתם — ממוצע של כ-1.5% יותר הפרשות — נוסף על ההפרשה הקיימת שלהם לביטוח הלאומי.

איזה עצמאי יסכים לשלם עוד עבור האופציה לקבל דמי אבטלה? כמה אנשים אתם מכירים שאחרי שהקימו עסק, מסעדה או חברה יבקשו לסגור הכול בשביל לקבל דמי אבטלה? אני לא מכיר כאלה. אדם שמשקיע את כל כולו בעסק שלו יבקש לנסות ולהחיות אותו ככל שניתן. לכן, הצעתי היא לא לדבר על דמי אבטלה שמכריחים את בעל העסק לסגור אותו, אלא לדבר על איך מקלים את החיים על בעל העסק על מנת שירוויח יותר ויוכל לכלכל את עצמו לזמן רב.

העצמאים ימחו שוב במוצ"ש: "הקורונה הכלכלית תהרוס את חיינו" 16.07.20. ניב אהרונסון, מערכת וואלה!
מה הטעם לשלם יותר ולקבל פחות? העצמאים מוחים/מערכת וואלה!, ניב אהרונסון

יש כל כך הרבה מה לעשות - הורידו ביורוקרטיות מיותרות, עלויות של שלל רישיונות שחלקנו מקבלים שנים אחרי שהעסק פתוח, אישורים מאין ספור גופים, תקנות ועוד כהנה וכהנה דברים, שחלקם לא עולים בקנה אחד עם המציאות כיום ואחרים אפילו סותרים את עצמם.

במקום לקחת עוד כסף מהעצמאים כדי להחזיר להם אותו (את זה נוכל לעשות לבד, תודה), עדיף היה ששר הכלכלה ואנשי משרד האוצר יעברו על התקנות ויראו כיצד הם יכולים להקל, לשחרר חסמים, לתת לעצמאים לרוץ קדימה. לקחת כסף מאיתנו ולהגיד לנו - הנה, דאגנו לכם, שקול לכך שאתן לבני כסף כדי שיקנה לי מתנה. זה לא רציני ולא בשביל זה אנחנו צריכים את הפוליטיקאים. אנחנו צריכים אותם כדי לשנות את המציאות, לא להנציח אותה.

רוני הרש הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה ובעלי "הרש תקשורת ואסטרטגיה"

  • עוד באותו נושא:
  • עצמאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully