וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבטלתם? סבבה, אבל עכשיו באמת תצטרכו להתחיל לעבוד

27.7.2020 / 13:06

שוק העבודה עובר שינויים רבים כחלק מהסתגלות לעידן החדש בצל הקורונה. בין שלל המהפכות, מסתמן שמודל השכר הגלובלי נמצא בסימן שאלה ועמו תיעלם גם האבטלה הסמויה. זה טוב למעסיק אבל טוב גם לכם

בווידאו: עצמאים עתרו לבג"ץ בדרישה לקבל דמי אבטלה/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בתקופה הנוכחית עבודה מרחוק היא לא רק הטבה אלא חלק חיוני. בעקבות המצב החדש שנכפה על שוק העבודה חברות נאלצות לחשב מחדש את אופן פעולתן, כשבנוסף לצמצומים ושליחת עובדים לחל"ת, יש עובדים שממשיכים לעבוד מהבית ומקבלים שכר על משרה מלאה הכוללת את כל התנאים.

מבחינת המעסיק מדובר בחוסר אפקטיביות. דורון דביר, סמנכ"ל צמיחה בסטארט אפ LILI המובילה שירותי בנקאות דיגיטלים לפרילנסרים, מצביע על הזדמנויות חדשות למעסיקים ולעובדים: "אפשר לצמצם עלויות לשלם לפי שעות עבודה ולא לשלם תנאים", אומר דביר, "כך מתחילה עליה במגמה להעסקת פרילנסרים. השאלה אם העסקת פרילנסרים היא רק אופנה כבר לא רלוונטית, היא כאן והיא עונה על צו השעה כשגמישות בעבודה הוא שיקול משמעותי. גם מבחינת העובדים יש כאן הזדמנות להרוויח יותר ולהתנהל באופן עצמאי יותר".

צעירה עם לפטופ בחצר. ShutterStock
נחמד לעבוד ככה, אבל באמת לעבוד/ShutterStock

דביר מצביע על המונח שמעיק יותר מכל על מעסיקים: "אבטלה סמויה", ומסביר מדוע היא תיעלם מן העולם. "חברות ישלמו רק על העבודה", הוא אומר, "עובדים יעבדו פחות ויקבלו יותר לפי שעה. מדובר בתיקון של שוק העבודה, תיקון שמביא להתייעלות ולכך שההוצאות על שכר יהיו יותר אפקטיביות".

מחקרים שנעשו לפני עידן הקורונה מראים שבמהלך 2020 ייכנסו לשוק הפרילנסרים בארצות הברית יותר אנשים, גם מדור ה-Z, גם מדור ה-Y וגם מילניאלס (מצטערים, דור ה-X, שוב נשארתם בחוץ). הסיבה נעוצה בכך שלאנשים אלה נמאס משיטות עבודה ישנות, נוצר מוסר עבודה חדש שבו יש פחות פיקוח, יותר אמון והאומדן האמיתי נמדד לפי התפוקות. סקרים שנערכו בארה"ב ש-57 מיליון אמריקאים עבדו כפרילנסרים בשלב זה או אחר במהלך 2019. יש לזכור שבמקרה כזה אזור החיוג לא רלוונטי, שהרי ללקוח לא משנה מאיפה יעשו את העבודה כל עוד היא תגיע באיכות ובזמן הנדרש.

"מדובר בתהליך", אומר דביר, "נכון להיום אין מחקר ונתונים מסודרים, אבל מה שהתחיל לפני עידן הקורונה צובר תאוצה בארה"ב וגם בישראל. המעבר למודל של שכר שעתי יטיב עם העובדים, הוא ידרבן לעבוד יותר ולקבל יותר כסף, וגם יאפשר להם לעבוד במקביל עבור כמה מעסיקים ולהרוויח יותר. לפרילנסרים נדרשים כישורים בסיסיים כמו התמצאות ברשת, שיווק, ניהול פיננסי, ניהול פרויקטים, לימוד מתמיד והרחבת ידע. המצב החדש מאפשר גם לנשים רבות למקסם את שעות העבודה, מספק יותר שעות עבודה נטו, פחות בזבוז זמן בפקקים ואפשרות לתמרן עצמאית בין כמה מעסיקים ולהרוויח יותר.

Lili* היא חברה שמובילה את פעילות הצמיחה בתחום הבנקאות הדיגיטלית. היא פונה לפרילנסרים ומציעה להם שירותי בנקאות דיגיטלית עם פתרונות ייעודיים לניהול הוצאות וחיסכון במס. הסטארט אפ הוקם ע"י מייסדי הבנק הדיגיטלי Pepper ופועל בשוק האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully