וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיירות פנים: אחד המפתחות להצלת הכלכלה הישראלית

איתמר ניר

28.7.2020 / 11:40

הקורונה "אילצה" את חברות הנופש להציע חבילות בישראל - ואז הן גילו מחדש לא רק כמה כוח יש לתיירות הישראלית, אלא גם את מגוון מקומות התעסוקה שאפשר להציל. דעה

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בחברות רבות, בהן גם זו שכותב שורות אלה נמנה עמה, מוציאים אלפי טיולים מאורגנים לחו"ל. במהלך השנים לא הרבינו להציע חבילות נופש בארץ.

אבל למה לא, בעצם? עם פרוץ מגיפת הקורונה, בענף הבינו שאי אפשר להמתין לתמיכה ממשלתית והחליטו, כמו שנאמר לא אחת לאחרונה, לעשות מהלימונים לימונדה. בפרספקטיבה של חודשיים לתוך היוזמה ניתן בהחלט לומר שמעז יצא מתוק. כל טיול פנים-ארצי מניע את גלגלי הכלכלה המקומית ומזרים תעסוקה למעגלי נותני השירותים השונים, באופן כזה שבחישוב גס יום טיול יכול להחזיר למעגל העבודה כשני עובדים בעלי שכר ממוצע, לפחות.

ישראייר באילת. ShutterStock
רק תחשבו כמה מקומות עבודה אפשר יהיה להציל אם נמשיך לטוס לאילת/ShutterStock

זוהי רק דוגמא קטנה למשהו גדול שניתן לבנות. חיזוק תיירות הפנים וחשיפתה לקהל הישראלי (השבוי בארץ כרגע) תעשה טוב גם לחינוך לצריכת תיירות פנים ותהווה מקפצה משמעותית לכלכלה בישראל. היא גם תיטיב עם עתיד התיירות הנכנסת באמצעות השקעות, פיתוח והעלאת הסטנדרטים המקומיים. על המדינה לראות לנגד עיניה כאחת ממטרות-העל את עידוד תיירות הפנים "כחול לבן". תמיכה בגורמי התיירות ומתן סיוע ומימון, המותנה, כמובן, בפעולות מוכחות ובמקביל יוזמה להתחדשות, ריענון והשקעה באתרים ובתכנים והתאמתם למציאות הקיימת ולסיפוק צרכי התייר.

מתוך ההשקעה בשוק המקומי יגיחו הרעיונות ויצמחו מיזמי תיירות חדשות לבקרים, וכך התיירות בארץ תתפתח במקביל לביקושים המתהווים, כדוגמת הקולינריה שממציאה את עצמה בכל פעם מחדש ומייצרת עוד ועוד רעיונות ושינויים ומטפסת לשיאים והישגים.

המשבר הנוכחי הוא הזדמנות להכיר לתייר הישראלי מחדש את ארצו הנפלאה. בשנים האחרונות היינו עדים לעלייה מתמדת במספר התיירים הנכנסים לישראל, כמיליון בשנה. ישראל ביצרה את מעמדה כיעד תיירות, עד למשבר הקורונה, שעצר באופן פתאומי ומוחלט את התנופה ופגע באופן אנוש בכלכלת התיירות בארץ.

לפיכך, זה הזמן להציע מונח חדש שמבהיר את המגמה אליה צריכים לשאוף, באופן מובהק יותר: "תיירות פנים כחול-לבן". ניתן לייצר מנוע צמיחה רציני למשק באמצעות התנעת והנעת תיירות הפנים. הצבתה כיעד "על המפה" משמעותה יוזמה והובלה מטעם המדינה לעידוד באמצעות השקעות והזרמת כספים למען שינוי המצב הקיים. שיווק תיירות הפנים "כלפי פנים" אל שוק התיירים הישראלים באופן אקטיבי, כזה שמשלים את פוטנציאל השוק האמיתי. מדובר בפניה לתושבי המדינה היושבים בארצם, כאשר השמיים סגורים ואת ההזדמנות הזו אסור להחמיץ, שינוי ההרגלים לטובת צריכת תיירות פנים באופן שוטף שאינה סותרת גיחה מדי פעם גם לחו"ל. גם אזרחי ישראל צמאים לידע ולחוויות הצפונות בפלאי הארץ, והם אלה שיחוללו עם אהבתם לנופים המגוונים ולידע השורשי, יחד עם הפטריוטיות ותחושת השליחות של צו השעה לצריכת מוצר כחול-לבן כחלק מהתמיכה והיציאה מהמשבר הכלכלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הכנרת, 9 במאי 2020. צחי גביש רשות הכינרת, אתר רשמי
יש לנו כל כך הרבה מקומות יפים, זה הזמן לגלות אותם מחדש. הכנרת/אתר רשמי, צחי גביש רשות הכינרת

מדינות אחרות בעולם מבינות שחוסנה של כלכלת שוק התיירות מתבטאת, לפני הכול, בתיירות פנים איתנה ומתמדת, המהווה אחוזים משמעותיים יותר מהתל"ג. באמצעות שימון גלגלי תיירות הפנים, שדרוג והשקעה נוכל לחדש ולהעלות את הסטנדרטים, ובכך להכשירה גם לתיירות נכנסת עתידית עם מוצר משופר ומושך יותר וגם לפתות את התייר הישראלי להשקיע בחופשות וטיולים באתרי התיירות בארץ. חלקה של המדינה לא מסתיים בהצבת המטרות, אלא ביישום סיוע לעסקים הפועלים בתחום תיירות הפנים, שנפגעו אף הם מהמשבר. באמצעות מודל של סבסוד, לחברות התיירות, או ניתוב ההטבה שמבטיח ראש הממשלה לכל משפחה לצריכה של תיירות או פנאי ולא לחיסכון עתידי או צריכת מזון, כך יוכלו המחירים לרדת ויותר תושבים ישראלים ייצאו לטייל בארץ וייחשפו לחופשות וטיולים מעשירים ומהנים בלי לעבור בנתב"ג.

הנהנים המידיים יהיו נותני השירותים לתעשייה משותקת זו כגון חברות היסעים, מלונות, חנויות תמיכה - מזכרות, מסעדות, מוזיאונים ועוד עסקים רבים תומכי תיירות ומספקי פרנסה לאלפי משפחות ממשלתית כספית. כך יתאפשרו פתיחה מהירה של השוק כולו וקידום החזרה לשגרה. כספי עידוד אלו יניעו 10 את כלכלת התיירות בפרט ולפחות % מהמשק בכלל. על שר התיירות לנצל את יתרונותיה האובייקטיביים של ישראל, השפע והמגוון שהיא מציעה.

לעידוד התיירות המקומית הבטוחה יש גם פן בריאותי פיזי ונפשי שעליו לא נרחיב כאן. ככל שתיירות הפנים ה"דומסטית" תהיה רבה יותר, כך ינועו גלגלי הכלכלה, ייכנסו השקעות באתרים ובשירותי התיירות, התייר המקומי שנסע בעולם יודע כבר לדרוש והשירותים לא יוכלו להיות מבוססים עוד על תיירים חד פעמיים או חד-שנתיים לכל היותר, אלא תייר מקומי שמגיע כמה פעמים בשנה ומעביר את השמועה במהירות מפה לאוזן. הסטנדרטים והרמה בארץ יצטרכו ליישר קו עם המקובל בעולם, וכך, במקביל וביחס ישר, נחזק גם את המוצר המשווק לתיירות החוץ בעתיד.

במדינות אירופה הטיולים בתוך המדינה נחשבים נורמה חברתית. אצלנו בארץ הקודש, המהווה בימים שכתיקונם מוקד עליה לרגל לתיירים מכל העולם, הגיע הזמן שנעריך ונהנה מהמשאב הזה מבית, נתרום לכלכלה הלוקאלית מה שיהווה מנוע צמיחה למשק. כך גם נזכה לאפשרות להתאוורר ולבלות למרות המגבלות וגם נשדרג, נשפר ונכין את הענף לתיירות הנכנסת העתידית לכשתשוב.

הכותב הוא סמנכ"ל פגסוס ישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • תיירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully