וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו פעם: סחר חליפין הוא דרך מצוינת לצלוח את המשבר

רם א. גמליאל

3.8.2020 / 0:33

בושה, חוסר מודעות וחוסר מחשבה מונעים מעסקים לגשת לשיטה של ימי קדם ולעבוד עם ברטר, אבל הפעולה הזאת יכולה להציל את העסק שלכם, ולא תאמינו כמה "כן" תקבלו אם תציעו

בווידאו: נתניהו מתייחס בפתח ישיבת הממשלה לתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

המשבר הכלכלי החמור טומן בחובו האטה בפעילות במשק וניצניו של מיתון ארוך וקשה. הפעילות העסקית של רוב העסקים בישראל סופגת מכה קשה, ירידה בהכנסות, ביכולת המכירה ובאחזקת הפעילות נוכח התשלומים הקבועים.

אף על פי שהמגמה הייתה ברורה כבר מתחילת המשבר והכתובת הייתה על הקיר, הרי שעם פרוץ הגל השני התמונה נהיית יותר ויותר ברורה כי "שגרת קורונה" זו תמשיך ותלווה אותנו עוד חודשים רבים כאשר גם לאחריה יש להיערך למיתון קשה ולאתגרים רבים.

על מנת להישאר רלוונטי ובפעילות צריך למצוא דרכים יצירתיות להמשיך בעסק על אף הקשיים, כאשר אחת הדרכים היא שיטת הברטר (סחר חליפין) שבמשבר קשה זה חוזרת בכל הכוח. מאחורי הברטר עומד עיקרון פשוט מאוד - אספקת שירותים/ מוצרים במקום תשלום מזומן בתנאים שמשרתים את שני הצדדים.

ברטר. ShutterStock
כן, עד כדי כך זה פשוט/ShutterStock

רבים חושבים שהברטר עבר מהעולם, אבל למעשה הוא קיים מסביבנו כל הזמן ומשרת עסקים גדולים וקטנים כאחד. אמנם, ועל כך יש להצר, בשגרה תופסות עסקאות הברטר אחוז חד-ספרתי מכלל העסקאות בעולם העסקי אבל כעת, כאשר המשבר הכלכלי הינו בעיקרו משבר תזרימי קשה ביותר, אנו רואים עלייה מתמדת בפתרונות יצירתיים שכוללים עסקאות ברטר - לעיתים של שני צדדים ולעיתים אף מורכבות יותר ומשורשרות היטב. בדרך זו יכול העסק מחד לשמור על תזרים מזומנים יוצא נמוך ומאידך לקדם פעילות עסקית מתחייבת.

ומה ניתן "להחליף" בעסקאות ברטר? למעשה הכול - דמי שכירות, עלות שירותים, מוצרים ועוד. בחודשים האחרונים ראינו יותר ויותר עסקאות ברטר חכמות אשר הציעו שירותים שונים למשכיר תמורת דמי השכירות (או חלקם), אספקת מוצרים תמורת שירותים או מוצרים, "החלפת" שירותי יועצים ועוד. לעיתים אפילו אספקת שירותים לצד ג' יכולה לספק את מקבל התמורה כאשר הוא, בתורו, יסתדר אם הנהנה מעסקת הברטר.

כמובן שמטרתה של עסקת הברטר היא לא להסתיר חבות מס (או לבצע כל עבירה אחרת) אלא לגשר על החוסר התזרימי לצורך הגברת הפעילות וצריכת מוצרים/ שירותים נדרשים לעסק. חשוב להדגיש שכל עסקה, גם אם היא בשווה ערך כסף, חייבת בחשבוניות מס כדין - היתרון גלום באי שימוש ביתרות המזומן של העסק (הקיימים או הנדרשים להלוואה) ולא מדובר בהליך "עוקף מס".

שני החסמים העיקריים, למרבה הצער, לשימוש בכלי חשוב זה הם חוסר מודעות ובושה. הזדמנויות רבות כל-כך מפוספסות רק כי ההצעה לא עלתה על השולחן או כי שווי העסקה לא תומחר או הוערך נכון. הברטר יכול לשרת עסקים קטנים ובינוניים באופן טבעי לחלוטין וגם חברות ותאגידים כאשר היצירתיות בעסקאות הברטר תלויה אך ורק ברצון הטוב ובמחשבה הפתוחה של הצדדים. עם זאת עסקת ברטר יכולה גם לחשוף את הצדדים לסיכונים שונים אשר יש לתת עליהם את הדעת מראש ולהיערך להם בהתאם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שטרות של שקל. ShutterStock
בימים שבהם אין כסף, עדיף למצוא פיתרון יצירתי/ShutterStock

דגשים חשובים לפעילות העסק באמצעות ברטרים

1. מפו היטב את השירותים/ מוצרים שאתם יכולים להציע כחלק מעסקאות ברטר ותמחרו אותם באופן נכון ומתאים. לא כל שירות ולא כל מוצר יכולים להתאים לעסקת ברטר ועליכם לקחת בחשבון את אחוז הרווח הגולמי שהמוצר או השירות מחזיקים לפני הצעתו.

2. מפו את השירותים/ מוצרים שאתם צורכים ובדקו אם הספקים יכולים להתעניין בעסקאות ברטר כאלה או אחרות.

3. כאשר הדבר מתאפשר - אל תתביישו לבחון אפשרות התקשרות עם ספקים חלופיים אשר יסכימו לביצוע העסקה (בחלקה או במלואה) בברטר. היתרון התזרימי יכול לספק לכם בין שבועות לחודשים של "אורך נשימה".

4. ערכו הסכם התקשרות מתאים אשר מעגן היטב את העסקה, התמורה ההדדית, מועדי אספקת התמורה, מועדי חיוב התשלום, האחריות וכד'. דווקא בעסקאות ברטר מומלץ להקפיד על הסכם מפורט ומלא למניעת טענות עתידיות שמקורן בפערי ציפיות.

5. הקפידו על שקיפות ודיווח מתאים לרשויות המס והוציאו חשבוניות במועד הקבוע לתשלום.

6. גם לעסקת ברטר יש עלויות במזומן (החל מהמס החל ועד להוצאות עסקה כאלו ואחרות) - צריך לבדוק היטב כי אחוז עסקאות הברטר לא יוצר מעמסה כלכלית עתידית שלא ניתן יהיה לגשר עליה ולמנן את אחוז עסקאות הברטר בהתאם.

7. הרחיבו כל העת את הראייה שלכם להרחבת הפעילות העסקית ובאמצעות ברטר בכלל זה וראו בברטר כלי שיווקי ממעלה ראשונה.

seperator

"שגרת הקורונה", על כל משבריה ואתגריה, כאן ותמשיך ללוות אותנו לעוד חודשים רבים, לכל הפחות. חובתו של בעל העסק המנסה לצלוח את המשבר הינה לחשוב כל העת, גם "מחוץ לקופסא" ולחפש אחר כל פתרון שמעניק לו את האפשרות להמשיך ולפעול. אין "פתרון קסם" אחד שיכול לסייע בצליחת המשבר הזה ומומלץ לבחון את האפשרויות השונות, ולבחור כמה אסטרטגיות מקבילות ומשתלבות, על מנת לעבור את התקופה הקשה הזו. השימוש בברטר מאפשר המשך פעילות עסקית מחד תוך צמצום של הקושי והכשל התזרימי באופן שמשרת את כל הצדדים.

עו"ד רם א. גמליאל הוא יועץ אסטרטגי ויועץ משפטי וניהול סיכונים משפטיים לחברות ואנשי עסקים מזה 15 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully