וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הביצים בסל אחד: איך מתמודדים עסקים משפחתיים עם הקורונה?

3.8.2020 / 1:06

כ- 90% מהעסקים במדינת ישראל קטנים ובינוניים, וכמחציתם הם עסקים משפחתיים. הקורונה על שני גליה מהווה תקופה מאתגרת לעסקים ולכלכלה הישראלית. אך מה קורה כאשר העסק הוא משפחתי, כשהעובד הוא גם הבוס וכשאותו משק בית תלוי באותו מקור פרנסה?

בתקופת הקורונה עסקים רבים מצאו עצמם נלחמים על הישרדותם, ומנגד ישנם כאלו שדווקא בתקופה זו חווים פריחה. המשותף לכולם הוא הלחץ הגדול, אשר גובר פי כמה כשמדובר בעסקים משפחתיים, בהם הדינמיקה מטבעה מורכבת יותר מיחסי עובד- מעביד רגילים, כאשר זליגה בין החיים האישיים והבית, הבאת העבודה הבייתה וחוסר היכולת ליצור ניתוק הם דבר שכיח, שלעיתים, אם לא מנוהלים היטב, יכולים לגרום למתיחות וקרעים שחורגים מגבולות העבודה.

אלונה, אלמוג ושרית שכטר. מרפאת האסתטיקה של אלונה שכטר,
בתאוריה אפשר להפריד, אבל בפועל חיי העבודה וחיי המשפחה מתערבבים. אלונה, אלמוג ושרית שכטר/מרפאת האסתטיקה של אלונה שכטר

"הסוד בניהול עסק משפחתי שמוכיח עצמו במיוחד ברגעי משבר ולחץ הוא חלוקת תפקידים נכונה. לכל אחד יש מקום להביע דעה, אך זכות הוטו ניתנת לכל אחד בגזרה אותה הוא מנהל", מסבירה אלונה שכטר, כוהנת יופי ואשת עסקים העומדת בראש עסק משפחתי הנושא את שמה. לעסק יש שלוש שלוחות עיקריות. שלוחה אחת הינה מוצרי טיפוח מבוססים צמחי מרפא, השנייה מרפאת אסתטיקה והשלישית ניתוחים פלסטיים. על כל השלוחות עובדים חמישה מבני המשפחה, אלונה שכטר, בעלים, מייסדת ואשת השיווק המובילה של החברה, הבעל צבי שכטר, בעלים שותף ומנהל תחום הייצור והלוגיסטיקה, הבן אלמוג המשמש כמנכ"ל ומנהל תחום הקוסמטיקה, השיווק והמדיה, אשתו שרית מנהלת את תחום האסתטיקה ואחראית על ליווי מנותחות, והאחות קורל מנהלת קשרי לקוחות.

"בתאוריה תמיד קיימת שאיפה להפריד בין חיי עבודה לחוצים לחיי משפחה, אך בפועל הדבר כמעט בלתי אפשרי והשניים מתערבבים זה בזה", מעידה שרית, המשמשת גם כיד ימינה של אלונה ומי שבבוא הימים תיקח את מושכות של כל תחום הפלסטיקה והאסתטיקה אליה. "הקורונה הביאה לסגירה מוחלטת של מרפאת האסתטיקה בתקופת הגל הראשון וישנן מטופלות רבות שגם אחרי שנפתחה חוששות עדיין להגיע. מנגד, הביאה לעלייה של כ-150% במכירות מותג הביוטי הנמכר באון ליין ובמרכז הזמנות טלפוני בישראל ובמדינות רבות בעולם".

לדברי אלמוג, "המפגשים המשפחתיים של סופי השבוע הפכו לישיבות על קידום העסקים על תחומיהם השונים שבהן הוחלט על מהלכים שיעזרו לנו לצלוח את התקופה בשלום. הכנסנו צוות לקידום מדיה, יצאנו בקמפיינים מוגדלים, השקענו בנושא היח"צ, פתחנו אולם להרצאות בתל אביב ועוד". "כל אחד מבני המשפחה הביא לשולחן את הצעותיו, כאשר בגלל העומס והלחץ כמובן שהיו לא מעט דיונים אמוציונאליים".

נעלי הלב הכחול - חביב, דניאל ועמנואל רבני. יחצ,
אנשים מפחדים להגיע. חביב, דניאל ועמנואל רבני/יחצ

"הקורונה אילצה אותנו למצוא פתרונות בזמנים קצרים. הסגר שהוחל בעת החלפת הקולקציה יצר דילמות שטרם התמודדנו איתם כעסק וכמשפחה", מספר חביב רבני, הבעלים של רשת ההנעלה הלב הכחול. רשת הנעלת הנוחות הוותיקה גם היא עסק משפחתי, בו עובדים חמישה מבני המשפחה בתפקידי מפתח - אב המשפחה חביב רבני בעלים ומנכ"ל, האם פרידה רבני, מנהלת אזור, שני הבנים, דניאל סמנכ"ל החברה ועמנואל מנהל האיקומרס, והאחות דנה רבני, אדריכלית שאחראית בין היתר על עיצוב חנויות הרשת.

לדברי חביב, "על אף שהרשת פונה בשנים האחרונות לכלל הנשים עם נעליים אופנתיות, בסיס הלקוחות תמיד היה ויהיה בני הגיל השלישי שעבורם נעלי נוחות הם צורך. המגיפה הטרידה אותנו במיוחד. בגל הראשון החנויות נסגרו כולן לחלוטין מלבד האון ליין, והגל השני הביא לפגיעה כלכלית קשה עוד יותר, מאחר ועל אף העובדה שהקניונים פתוחים ועל אף העמידה בתקן התו הסגול, אנשים רבים בכלל ובני הגיל השלישי בפרט פשוט מפחדים להגיע. כאשר העסק הוא משפחתי ההתייחסות לדברים היא שונה, אישית יותר, גם בין בני המשפחה וגם כלפי העובדים שמהווים חלק בלתי נפרד. השקענו כספים רבים בחידוש האתר אינטרנט, עם דגש על מערך משלוחים שמסוגל לספק 70% מההזמנות תוך 48 שעות עד בית הלקוח וכן אפיקי שיווק חדשים במטרה להגיע לקהלים חדשים ולשמר את אלו שהולכים איתנו, תרתי משמע, כבר שנים. התקופה אומנם מאתגרת ולא פשוטה, אך ליכדה אותנו כמשפחה והוכיחה לנו שבשילוב כוחות אין אתגר שלא נוכל לעמוד בו".

חלי ממן ובני משפחתה. יחצ,
משפחה זו לא סתם סיסמא. חלי ממן/יחצ

"ללא ספק ימים מאתגרים עוברים עלינו כחברה וכאינדיבידואלים אנו נאלצים להמציא את עצמנו מחדש בזמן כל כך קצר ובמציאות משתנה, כאשר אף אחד לא היה מוכן אליה מראש", מסבירה חלי ממן, מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא, "בתחילת המשבר עוד לא היה ברור לאן הרוח נושבת, אך כמנכ"לית הפועלת וחיה את התחום שלנו המון שנים זיהיתי עוד חודשיים לפני הסגר את העתיד לבוא. תחילה ממש התכנסתי בתוך עצמי ואמרתי אולי אחכה עד שהסערה תעבור. "מהר מאוד התאפסתי, והבנתי שיש לי אחריות כבדה מאוד לפרנס כ-180 משפחות של עובדים יקרים לליבי כולל משפחתי ושזה לא הולך לעבור כל כך מהר. זוהי מציאות חדשה שצריך להסתגל אליה וללמוד לחיות בתוכה, לכן, גייסתי את בני המשפחה והצוות הקרוב והתחלנו לתכנן מהלכים קדימה".

ממן נשואה למיקו, אמא לארבע בנות וסבתא לנכדה, בעלים ומייסדת רשת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא הגדולה בישראל, שהוקמה לפני כ-20 שנה עם למעלה מ - 400 קבוצות ברחבי הארץ מקריית שמונה ועד אילת ומעל 20 אלף משתתפים פעילים מעסיקה את בני משפחתה: בעלה מיקו הוא יד ימינה, ההורים של חלי, אחותה חן משנה למנכ"ל, בתה טל מנהלת פרויקטים, הבת גל מנחה מחליפה ברשת ומדריכת יוגה, בת נוספת, יובל, אחראית על פיתוח הרשתות החברתיות והבת הרביעית לי מנהלת את הפיתוח העסקי בחברה.

"ברוב פעולותיי השוטפות חשוב לי הפידבק החיובי של בני המשפחה ואני דואגת לעשות איתם ישיבות צוות לעיתים דחופות", אומרת ממן, "על מנת לשמור על עדכונים שוטפים ושקיפות בכל הנוגע להחלטות שאני מקבלת כדי לנווט את הספינה הזאת קדימה. בטווח המידי - ברגע שניתנה ההוראה לסגור את הקבוצות והיה איסור התקהלות, כל הפעילות השיווקית בניהולה של לי עסקה בנתינת ערך לכל אחד - לתת לכל העוקבים, הגולשים אצלי בנכסים הדיגיטליים והמשתתפים שלי את הכוחות להתמודד עם המצב. ייצרנו תכנים רלוונטיים לתקופה החל מתפריטים לחיזוק המערכת החיסונית ועד לסרטוני השראה שלי נוכח התקופה".

seperator

"בנוסף פיתחנו אתר שעלה ממש בימים אלו Heli - Online ויצרנו אינטגרציה בין שתי הפלטפורמות הדיגיטליות", מוסיפה ממן, "זו פלטפורמה המאפשרת לי ללוות את התהליך של המשתתפים שלנו גם מרחוק, מכל מקום. ומעניקה מעטפת ליווי תומכת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע".

מה את עושה כדי לשמור על אופטימיות ורוח עשייה בחברה ובין בני המשפחה?

ההשפעה הסופית על העסק תעוצב באופן משמעותי על ידי האופן שבו אני כבעלים מגיבה. לכן, אני דואגת לשמר את האווירה הטובה והחיובית. אין אווירה של לחץ או חוסר וודאות, חשוב לי גם בימים אלו כשחוסר הוודאות מרחף מעל כולנו לשמור על הביטחון והיציבות של העובדים והמנהלים שלי כדי לתת להם את הדלק והאנרגיות להמשיך בעשייה. מלבד בני משפחתי שעובדים איתי בעסק יש לי צוות מדהים שראוי להערכה כל אחד ואחת מהם מתגלה כשחקן נשמה אמיתי והמילה 'משפחה' אינה רק סיסמא.

אסתי ואורן שני. דג הזהב,
המלצרית לא הבינה איך אנשים מגיעים לשולחן בלי טלפון. אסתי ואורן שני/דג הזהב

בני הזוג אסתי ואורן שני עומדים בראש שני עסקים, "האיש החשוב" המתמחה במתנות לחברות וועדי עובדים ואתר המתנות והגאדג'טים SWAGG ללקוחות קצה. הם מעידים כי "זוג שעובד ביחד לא יכול לבצע הפרדה, זה חלק מאיתנו. אנחנו תמיד מדברים על זה" ומדגישים כי זאת "על אף שבאופן יחסי, הנוסחה לאריכות זוגיות היא לאפשר הפרדה. אנחנו נותנים ספייס אחד לשני, מכבדים את התחביבים זה של זה, משתדלים לא להעיק. מקפידים גם לצאת לבילוי, רק שנינו. הכול שאלה של איזון".

למעשה, בני הזוג יצאו בשבוע שעבר לדייט ללא טלפונים סלולריים. "המלצרית היתה בשוק", מספרים בני הזוג, "היא בחיים לא ראתה אנשים בלי טלפונים סלולריים. וזו בהחלט הייתה חוויה ייחודית לשנינו, קצת שקט מכולם, קצת רומנטיקה, כוס יין, מה רע? הטלפונים חיכו, ואספו בשבילנו את כל ההודעות. פסק זמן זה דבר חשוב מאוד".

נזקי הקורונה הצליחו להוציא מבני הזוג דווקא יצירתיות. "המגפה פגעה בנו כמו כולם", אומר אורן, "אבל ברגעים כאלה הזוגיות התעלתה על עצמה והצלחנו לשרוד את התקופה באמצעות חשיבה משותפת מחוץ לקופסה. למשל, פיתחנו חדר בריחה וירטואלי: עובדי החברות הגדולות שיחקו כל אחד מביתו, במשחק מול יתר העובדים, עובדה שגרמה לגיבוש - גם אם הוא מרחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully