וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר ריאלי משנדמה: מה ניתן לומר על שוקי ההון?

ד"ר דייבי דישטניק

3.8.2020 / 0:43

שוק ההון בישראל נראה שפוי מהשאר, אך מבט מעמיק על השווקים האחרים, במיוחד זה של ארצות הברית, מגלה דווקא את ההיגיון בתמחור. עם זאת, אי מציאת חיסון מתאים תטרוף את הקלפים

בווידאו: טראמפ אומר כי יאסור את פעילות "טיקטוק" בארה"ב מחשש לאיסוף מידע מסין/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בתקופה האחרונה אנו שומעים כל הזמן את האמירה לפיה שוקי ההון בעולם התנתקו מהכלכלה הריאלית מוכת הקורונה. חריג לכך הוא, כנראה, שוק ההון בישראל, שהתאושש בצורה מתונה יחסית מאז השפל שרשמו הבורסות בעולם בשבוע השלישי של חודש מרץ. האמירה על הפער בין הבורסות לכלכלות נובעת בעיקר מכך שהתיקון בשווקים העולמיים נובע מהזרמות הנזילות האדירות של הבנקים המרכזיים, שיוצרות ביקושים מלאכותיים שדוחפים את המחירים למעלה.

ברם, אם ננסה לקחת את ההזרמות הללו כנתונות וככאלו שימשיכו גם בעתיד הנראה לעין (לצד שמירה על ריביות נמוכות), הרי שהתנהגות השווקים כבר לא נראית כל כך מנותקת. ניתן להבחין בבידול. כלומר, עודפי הביקושים מנותבים לחברות שהקורונה היטיבה עמן או לא פגעה בהן באופן משמעותי.

למשל, מגזר הטכנולוגיה, ובפרט חברות הטכנולוגיה הגדולות שפרסמו את דוחות הרבעון השני (רבעון הקורונה) ביום חמישי שעבר. הדוחות הללו היו טובים אבסולוטית ובמקרה אחד רק שיקפו פגיעה מועטה יחסית בשל הקורונה, אך קטנה מהציפיות. מגזר נוסף שזוכה לעדנה הינו מגזר התשתיות (לרבות תשתיות ירוקות), בשל הציפיה שבמסגרת התוכניות לשיקום הכלכלות ינותבו תקציבים ממשלתיים משמעותיים לפרויקטי תשתית. כך גם הסקטור הרפואי בדגש על חברות שעוסקות בנגזרות של הקורונה.

וול סטריט. GettyImages
גם למה שנראה לא הגיוני יש הסבר. פעילות בוול סטריט/GettyImages

הדוגמא הטריה היא חברת הצילום קודאק. בשבוע שעבר נודע שהממשל בארה"ב יעניק לה הלוואה משמעותית כדי שתתחיל לייצר חומרי גלם לתעשיית התרופות ובפרט לרכיבים בתרופות לטיפול בקורונה. השוק, בתגובה, הזניק את מחיר המניה ביותר מ-1000% ביומיים.

מאידך, חברות שפועלות בענפים שנפגעו בצורה יותר משמעותית מהקורונה, מחיריהן בבורסה משקפים על פי רוב פגיעה זו. כך, למשל, חברות מענפי התיירות והתעופה, שמחירי המניות שלהן גם כעת נמוכים משמעותית מאלו שהיו לפני פרוץ משבר הקורונה. כלומר, תחת ההנחה שאנחנו בעידן של הזרמות נזילות של הבנקים המרכזיים שלא נפסקות, חוכמת השוק כן מתגלה ומתמחרת נכון חברות בהתאם להשפעת הקורונה עליהן.

מה עלול לשבור את האידיליה הזו? בצד הבריאותי, החרפה של המשבר וכישלון במאמצים לפתח חיסון ו/או טיפולים טובים יותר לקורונה. לפחות כעת נדמה שהדעה הרווחת היא שיימצא חיסון בשנה-שנתיים הקרובות. בצד הכלכלי, האיום הגדול הוא התפרצות אינפלציונית שתמנע את המשך ההזרמות ותחייב העלאות ריבית, שאף הן ישפיעו בצורה שלילית על הבורסות. כרגע לפחות הסיכון האינפלציוני נראה נמוך, בשל נקודת הפתיחה הנמוכה כל כך של האינפלציה.

ד"ר דייבי דישטניק הוא חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות. לכותב יש עניין אישי בנושא המאמר. אין לראות באמור המלצת השקעה מכל סוג שהוא.

  • עוד באותו נושא:
  • שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully