וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קייטנה מרחוק: זה באמת יכול לעבוד?

3.8.2020 / 8:53

בעקבות הוראות סגירת הקייטנות של משרד הבריאות בשל מגפת הקורונה, מאות אלפי ילדים ובני נוער מוצאים עצמם מבלים בבית ללא מסגרת. האם קייטנה מרחוק היא הפיתרון?

עבור מרבית הילדים וכך גם להורים, מדובר בחופשת קיץ שונה ויוצאת מגדר הרגיל. בשבוע הקרוב תסתיים תוכנית "בית הספר של החופש הגדול" וכבר עכשיו אלפי ילדים ובני נוער נמצאים ללא מסגרות חינוכיות. בנוסף, בעקבות ההוראה של משרד הבריאות בשל מגפת הקורונה, מרבית הקייטנות לא יופעלו בחופש הגדול והאופציה לטוס לחופשת קיץ משפחתית ממושכת היא לא אופציה.

אז איך שורדים את התקופה הזאת, כאשר אין קייטנת ואטרקציות פתוחות? אפשר להעביר את הזמן במשחקים בייתים, להשלים שעות שינה, בצפייה ממושכת במסכים וברשתות החברתיות, אבל אפשר גם לנצל את הזמן וללמוד דברים חדשים. עבור הילדים זאת אפשרות לבלות מול המסך וללמוד נושא שהם אוהבים ומתעניינים בו. הרשת מציעה כיום אין ספור קורסים און-ליין בכל נושא אפשרי וישנן גם קייטנות וירטואליות מהנות- כל שנותר זה לבחור ולהשקיע מזמנכם ללמוד משהו בעל ערך.

ד"ר בלהה פריינטה. יחצ,
כשאין סדר יום החרדה עולה. ד"ר בלהה פריינטה/יחצ

ד"ר בלהה פריינטה, פסיכולוגית חינוכית בכירה ומרצה במכללה האקדמית אחוה: "הן הקייטנות והן מסגרות של עמותות ותנועות נוער, ובכלל פעילות משמעותית עבור ילדים ונוער בתקופת הקיץ, מתאימות מאוד לצעירים כי הן מעניקות מסגרת. על אחת כמה וכמה קייטנה או פעילות של ארגון שמתמקד בתחום מסוים כמו בישול ואפיה, סימולטורים, כדורסל, יזמות ועוד. אותן פעילויות ממוקדות מזמנות סדר יום וחברה ועוזרות לבני הנוער למצוא תחביב ועיסוק משמעותי לקיץ. אלמנט זה משמעותי היום יותר מתמיד כיוון שאנו שומעים שבתי הספר והגנים לא יפתחו באופן סדיר ולכן והמשכיות של מסגרת תהיה מאוד נכונה עבור הצעירים, גם כדי לטפח תחביב או עיסוק משמעותי שלא מתקיים בבתי הספר או בגנים, וגם כדי להקנות עבורם סדר יום.

"פעילויות מעין אלה מאפשרות התמחות בתחום שיכול ללוות את הילד בהמשך. בנוסף, בתקופה זו ילדים רבים חווים חרדה, הרבה ממה שאפשר לעלות על הדעת, ואחד הדברים הכי חשובים הוא לעודד אותם לתפקוד מתוך הבנייה של סדר יום, כיוון שכשאין סדר יום - החרדה עולה. אנחנו נמצאים במציאות מאוד מעוררת חרדה ואצל ילדים ונוער זה קיים מאוד חזק למרות שהם לאו דווקא מחצינים את העניין. אלמנט זה הופך את הקייטנה או המסגרת למשמעותית גם בהיבט הנפשי".

seperator

חברות וארגונים במשק הכירו במצוקתם של ההורים והילדים והחליטו להתגייס למשימה ופיתחו קייטנות וירטואליות, המציעות פעילות חינמית לכל המשפחה, שלא מצריכות לצאת מהבית. לדוגמא, קופת חולים כללית השיקה את "הקייטנה של חמודי", קייטנה מהבית שמשלבת בריאות, זמן איכות וכיף לכל המשפחה באמצעות סדנאות זום, הצעות לפעילויות, שעשועונים ועוד. גם חברת סוגת מתגייסת למאמץ המשפחתי והשיקה לראשונה את #קייטנת_סוגת, פעילות וירטואלית במסגרתה, במשך שבוע שלם בתחילת אוגוסט, הילדים וההורים מוזמנים ללמוד יחד איך מכינים מגוון מתכונים טעימים ומזינים, להשתתף באתגרים ולזכות בפרסים.

לדברי יעל פודולסקי, מנהלת השיווק של סוגת: "החופש הגדול השנה מהווה עבור כולנו תקופה מאתגרת ושונה. כבר בתקופת הסגר זיהינו כמה קהל הצרכנים בישראל אוהב לבשל ולאפות, ראינו כיצד משפחות שלמות מתקבצות במטבח ולוקחות חלק במלאכת הבישול ומוצאות בכך זמן לגיבוש והנאה. לכן, זה היה נראה לנו טבעי להעניק ללקוחות אלטרנטיבה לקייטנה המסורתית ולהציע פעילות וירטואלית לכל המשפחה בעמוד הפייסבוק שלנו, בתקווה שימצאו בכך הנאה מבלי לצאת מהבית".

קייטנה של סוגת. שלומי ארביב,
פעילות וירטואלית שבמסגרתה לומדים להכין דברים טעימים ומזינים. קייטנת סוגת/שלומי ארביב

"דווקא כעת, כשאנשים מדוכדכים ומוצפים בתחושת חוסר ודאות, כן כדאי לנצל את התקופה, להרחיב אופקים, ללמוד ולהחכים: "למידה תעזור לנו לשמור על סדר יום, דבר שחשוב מאוד לחיים שלנו. מטרה והתמדה בלמידה זה משהו שעוזר לתמרן בחיים ולהציב לעצמנו כרגע מטרה בדמות לימודים יוצרת תחושת לו"ז ותחושת מסוגלות שגורמת להפרשת חומרים במח, אשר אחראים על מצב הרוח שלנו. הפעלה אקטיבית של המח מייצרת הפרשתם של חומרים כמו דופמין וסרוטונין ומעלה את מצב הרוח ותחושת החיוניות שלנו. וזה במעגליות מוביל להגברת המוטיבציה לפעילות מה שמעלה עוד את רמת החומרים במח. אני ממליצה לנהל סדר יום מאורגן, למרות שאנחנו בחופש הגדול", מסבירה יעל פוזננסקי, מהמחלקה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית אחוה.

הרשת מציעה כיום אין ספור קורסים און-ליין בכל נושא אפשרי - כל שנותר זה לבחור ולהשקיע מזמנכם ללמוד משהו בעל ערך. GROO (לשעבר גרופון) מציע פתרון מושלם לשהייה בבית בימים אלה, במגוון שוברים להכשרה מקצועית וקורסים אונליין, בעשרות תחומים ובמחירים אטרקטיביים, החל מ- 49 שקלים בלבד. בנוסף, עבור ילדים מוצעים קורסים וחוגים און ליין, לדוגמא- קורס ללימוד נגינה בגיטרה, חוגים של מרכז המצוינות, למידת שפות ועוד.

פעילות יוניסטרים בקייטנה. יחצ,
מיזמים של בני נוער. פעילות הקיץ של יוניסטרים/יחצ

גם הפעילות של עמותת יוניסטרים, הפועלת בפריפריה הישראלית בשביל לדאוג שלכל נער ונערה בישראל תהיה הזדמנות שווה בחיים, עברה בחופשת הקיץ לאון-ליין. העמותה פועלת ב-85 יישובים ברחבי הארץ עם מעל ל-3,500 בני נוער בשנה מכלל המגזרים במדינת ישראל, על ידי חינוך בני נוער וצעירים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית ליזמות וחדשנות ומעניקה להם את הכלים לקבוע את עתידם, לפרוץ את המסגרת בה הם גדלים, להצליח ברמה האישית בעולם היזמות והעסקים ובמקביל להוביל מיזמים קהילתיים במטרה להשפיע על הקהילה בה גדלו.

"בתקופת הקורונה הצליחה העמותה להעביר את כל פעילותה לאונליין באופן שסיפק לבני הנוער תמיכה בתקופה קשה זו גם בחודשי הקיץ והחופש הגדול. מדובר בפעילות הכרחית עבור בני הנוער שחלקם הגדול חווה את המשבר הכלכלי ומושפע ממנו בצורה עמוקה מאוד וחשוב, ואף קריטי, לדאוג לעתיד וליכולתם להתפרנס ולהשתלב בשוק התעסוקה בישראל. בימים אלה למשל, בני הנוער נמצאים בתעסוקה מתמדת והינם מתכוננים לאירוע השיא של השנה, לתחרות "יזם השנה" אשר תיערך ב-16.9 באופן וירטואלי, כאשר בפעם הראשונה כלל תושבי מדינת ישראל יוכלו להיחשף למיזמים השונים של בני הנוער ולהשתתף בבחירת המיזם המנצח. במסגרת התחרות, בני הנוער זוכים להציג את המיזמים עליהם עבדו במהלך השנה לאנשי עסקים ויזמים מובילים", סיפר מנכ"ל העמותה, אסף וייס.

  • עוד באותו נושא:
  • קייטנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully