וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר שיצר הזדמנות: לא תאמינו איזה מקצוע הפך למבוקש מאי פעם

בשיתוף מכללת אורנים, בשיתוף מכללת אורנים

20.8.2020 / 10:00

תחושת השליחות, לצד מסלול שיוביל אתכם למשרה עם ביטחון תעסוקתי, הפכו למהותיים מאי פעם בתקופה הנוכחית. ד"ר יערה פיין, ד"ר צמרת ריקון וד"ר ג'נינה קהן-הורביץ, שמובילות תכניות ייחודיות במכללת אורנים, מסבירות על הצמיחה המבורכת וההתאמות שעשתה המערכת לאור המצב

החודשים האחרונים השפיעו על מסלול החיים של כל אחד מאיתנו, במובנים רבים: תכניות השתנו, מחשבות על העתיד ועל הקריירה שלנו גברו ולא מעט ישראלים החלו לתת דגש על נושאים כמו ביטחון תעסוקתי ויציבות בעבודה, שאולי נראו לחלקנו טריוויאליים עד לאחרונה ולפתע התגלו כמשמעותיים במיוחד.

זו רק אחת הסיבות לכך שהמכללות לחינוך בישראל הפכו למבוקשות מאי פעם. כמו כל משבר, גם זה שיצרה הקורונה במערכת החינוך היה למעשה פתח להזדמנות עבור לא מעט. מלבד תחושת אחריות חזקה מתמיד, במסגרת הניסיון להמשיך לאפשר לצעירים שגרת לימודים נוחה וחיובית ככל הניתן תחת המגבלות, נוצר גם ביקוש למורים ויועצים במערכת החינוך. מתוך הסיטואציה הייחודית הזו, מוצאים עצמם לא מעט מאלו שחלמו לפנות לתחום (אקדמאיים למשל), או אחרים דוגמת חיילים משוחררים שנאלצו לוותר על הטיול אחרי הצבא וכבר מוכנים להתחיל ללמוד, כשהם פונים אל המכללות לחינוך, והדבר מורגש בהחלט.

ד"ר יערה פיין, ראש המסלול לחינוך מיוחד במכללת אורנים, מעידה: "אני רואה שני כיוונים חדשים. ראשית, יש לנו מסלול להסבת אקדמאיים לחינוך מיוחד ובולטת בו העובדה שרבים מגיעים לתעודת הוראה שנייה. הם כבר היום מורים במערכת החינוך, והם מבינים שהם רוצים וצריכים את הכלים של החינוך המיוחד כדי לעשות את העבודה שלהם באופן עוד יותר מוצלח. הכיוון השני שמביא סטודנטים גם לחוג של התואר הראשון הוא שדי ברור היום שהמציאות בכיתות מורכבת, עם ובלי קשר לקורונה, והסטודנטים מבינים שהם זקוקים למגוון של ידע וכלים, כי לכל ילד יש צרכים משלו. לא מגיעים אלינו רק מורים, אלא גם כאלה שתמיד היה להם חלום ומבינים שזו ההזדמנות להגשים אותו. אנשים שמחפשים יציבות כלשהי".

לאתר של מכללת אורנים

מכללת אורנים. יח"צ,
מכללת אורנים/יח"צ

החוג לחינוך מיוחד מכשיר סטודנטים להוראה מותאמת לצרכי התלמידים על פני רצף של מסגרות, בחינוך הרגיל והמיוחד, בגילאי שש עד 21 וד"ר פיין בהחלט רואה עלייה בהרשמה ובביקוש לאחרונה: "יש לנו קורס קיץ שיצא לדרך, ותכנית נוספת שהולכת ומתמלאת. אי אפשר לעבוד היום במערכת החינוך בלי להצטייד בכלים של הוראה דיפרנציאלית. יש במערכת הבנה לכל הנושא של הכלה והשתלבות ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. אוכלוסיה נוספת שמגיעה ללמוד חינוך מיוחד היא סטודנטים שלומדים באורנים שילוב אומנויות ורואים עצמם בעתיד כמטפלים באומנויות. מאחר והמעסיק הגדול ביותר למטפלים הוא משרד החינוך, הם זקוקים לתעודת הוראה והשילוב בין החינוך המיוחד לטיפול באמנויות הוא מושלם עבורם".

ד"ר צמרת ריקון היא ראשת התכנית לייעוץ חינוכי בתואר השני במכללת אורנים והיא מוסיפה: "בתקופה האחרונה כולנו חווים יחד איזשהו קושי משותף - ילדים, הורים, אנשי מקצוע ואחרים. היועצים החינוכיים נמצאים בלב המערכת החינוכית ועובדים מול כולם ויש להם משמעות גדולה בשמירה על איכות החיים והרווחה הנפשית של כל מי שלוקח חלק במערכת הזו".

התכנית בהובלת ד"ר ריקון היא תוכנית פרופסיונלית אחת מתוך תשע תכניות מרתקות המתקיימות בפקולטה ללימודים מתקדמים במכללת אורנים ומכשירות אנשי מקצוע תוך התמקדות ביעדים רלוונטיים העומדים בפני אנשי החינוך בישראל. בחמש השנים האחרונות מציעה התכנית לייעוץ חינוכי גם מסלול תזה, שמושך רבים המתעניינים בקריירה אקדמית. "התכניות לתואר שני אינן בהכרח המשך ישיר של התואר הראשון ויש בתוכן שילוב של מגוון תחומי עניין שמתאימים למי שמגיע "מהשדה", עם ניסיון, מחוויה של הוראה כזו או אחרת או למי שרוצה לעשות שינוי ומיקוד בתחום מסוים - זה משמעותי תמיד, ובעיקר בתקופה הנוכחית".

מכללת אורנים. יח"צ,
התכניות מתמלאות בסטודנטים/יח"צ

את החוג לשפה וספרות אנגלית מובילה ראש החוג ד"ר ג'נינה קהן-הורביץ, שמסבירה: "זה תואר ראשון בשפה וספרות אנגלית. אנחנו לומדים בלשנות יישומית, הוראת השפה וספרות ושירה באנגלית. הרעיון הוא לתת לסטודנטים חוויה של אנגלית, כך שרוב היום שלהם מתקיים בשפה הזו, כולל שיעורי החינוך".

"אנחנו רוצים שאנשי חינוך יתפתחו בכל מיני היבטים", היא מוסיפה. "שיהיו מורים לאנגלית, אבל גם מחנכים עם ידע עמוק לגבי עצמם, כי כך יותר קל להם לעזור לילדים בכיתה להתפתח. הסטודנטים עוברים אצלנו מסע של היכרות עצמית והופכים למנהיגים. אנחנו רוצים שהם ישתבצו אחר כך בבית ספר שמתאים לתרבות שלהם, שהם מרגישים שיש להם מה לתרום ".

אם תהיתם, הרי שרוב הסטודנטים בחוג של ד"ר קהן-הורביץ אינם דוברי אנגלית כשפת אם: "הם מהווים דוגמה אמיתית לתלמידים שלהם. זו לא שפת האם שלהם, והם עדיין שולטים בה מצוין, אז התלמיד רואה את זה ומבין שגם הוא יכול. אנחנו לא רוצים ללמד ילדים שפה כמו רובוטים, אלא לתת להם אבני יסוד ולעבוד איתם על המישור הקוגניטיבי, האנושי והרגשי".

המרצות מעידות כי הקורונה ממש לא עצרה את התנופה באורנים. דר' פיין מוסיפה "מה שיפה זה שהמצב לא מרתיע את הסטודנטים. להיפך, הם מנצלים את זה שאי אפשר לטוס לחו"ל בקיץ, נשארים פה ומתקדמים עם התואר וגם אם הם לא תמיד יודעים איך מערכת השעות תיראה או לומדים מרחוק, הם עושים הכל ואנחנו מבצעים התאמות. ברור לכולנו שצריך להמשיך ולהכשיר מורים כל הזמן וגם בתי הספר משתפים פעולה בנושא. בסופו של דבר, התלמידים רוצים לצאת מהבית וללכת למשהו מסודר".

"המערכת התארגנה ממש בבזק", אומרת ד"ר ריקון. "לנוכח האתגר, התאמנו את עצמנו להוראה מרחוק כשהמטרות הן המשך הכשרה ראויה וניסיון לשמש מודל להתמודדות בזמן אמת. אני חושבת שבסך הכל עשינו עבודה טובה מאוד. כמו בכל שנה בעת הזו, אנחנו בתהליך הרשמה אינטנסיבי. ההרשמה לתוכנית נפתחה בינואר במציאות אחרת וכעת, למרות המשבר ואולי אף "בזכותו" אנשים במערכת עושים החלטות להמשך קרירה ובוחרים באפיק הייעוצי חינוכי. כרגע, המכסה שלנו כבר מלאה. כל שנתון מונה כ 50-55 סטודנטים, שלומדים שנתיים, או שלוש עם תזה. מי שמבקש עדין להרשם למרות המכסה המלאה מובל לאורך התהליך ונכנס לרשימת המתנה.
אנחנו גאים בתוכנית שלנו ובהכשרה שאנו נותנים ליועצים/ות החדשים/ות ועושים הכל כדי להמשיך ולתת הכשרה מצוינת גם בזמנים ייחודיים אלה".

"החוג שלנו מאוד פופולרי והרבה נרשמים למבחן הכניסה", מוסיפה קהן-הורביץ. "בתקופת הקורונה אנחנו רואים אנשים שדחו תכניות או חזרו מוקדם מחו"ל ועכשיו גם הם רוצים להירשם, או מועמדים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם שפתאום מחפשים כיוון חדש של עבודה והחליטו לבחון את האפשרות הזו לפתח את עצמם".

אז אם גם אתם רוצים להגשים חלום ומחפשים לעצמכם יעד וכיוון בתקופה הזו, ומסלול שיוביל אתכם למשרה מלאה בתחושת שליחות ועם ביטחון תעסוקתי, היכנסו לאתר של מכללת אורנים והירשמו עוד היום לקראת שנת הלימודים שבפתח. העתיד שלכם כבר כאן.

לאתר של מכללת אורנים

בשיתוף מכללת אורנים, בשיתוף מכללת אורנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully