וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פייסבוק מעניקה יותר מ-1.3 מיליון דולר לעסקים בת"א ומחוצה לה"

שריל סנדברג

4.8.2020 / 9:28

כלי החילוץ העיקרי של עסקים בקשיים בימינו הוא מעבר חלק לפרסום אונליין. שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק העולמית, מספרת בטור מיוחד כיצד דרך פרויקט "זה העסק של כולנו" החברה נרתמת לשיקום העסקים הקטנים בישראל

שריל סנדברג עם מיכל פרץ במשרדי פייסבוק ישראל. סיון פרג',
התרשמה מהנחישות. שריל סנדברג/סיון פרג'

כחובבת הרפתקאות, מיכל פרץ הקדישה שנים רבות לטיולים בארץ ובעולם. כשהחליטה בסופו של דבר להשתקע, היא בחרה במקום היחיד שבא בחשבון מבחינתה - עיר הולדתה, ערד. הוריה תכננו למכור את בית המשפחה ולעזוב את הדרום, אבל אז מיכל החליטה לעבור לגור בבית במקומם, יחד עם בנה הצעיר. לא בטוחה באשר למה צופן העתיד, היא החלה להזמין חברים לבקר ותיעדה את ביקוריהם בפייסבוק. הפוסטים הפכו כה פופולריים, שעלה בה הרעיון להרפתקה הבאה - היא תפתח עסק משלה, בית הארחה בשם "ציפור מדבר". ציפור מדבר הוא יותר מסתם מקום לינה, שכן מיכל מציעה טיולי ג'יפים, שיעורי בישול, אירועים וקייטרינג.

הכול התנהל כשורה והעסק שגשג עד שמגפת הקורונה הגיעה לישראל. בית ההארחה נסגר לשלושה חודשים ונפתח מחדש במאי, אך סגירת השמיים הביאה לירידה משמעותית במספר התיירים הזרים. דווקא כשהמציאות הערימה עוד ועוד קשיים, מיכל לא הרימה ידיים וכמו רבים מהיזמים החליטה להיות יצירתית. מיכל הבינה שיותר ויותר ישראלים נופשים כעת בארץ והחליטה להשתמש בפלטפורמה של פייסבוק לקידום אירועים ופרסומות מותאמות אישית שמציגות את בית ההארחה עבור תיירות מקומית. החודשים האחרונים התאפיינו בעליות ומורדות, אך מספר המבקרים הספיק לכך שמיכל תשמור על אופטימיות ותמשיך להפעיל את העסק.

למרות הקשיים, מיכל יודעת שהיא בת מזל. היא ראתה כיצד חבריה מענף התיירות סגרו את עסקיהם לצמיתות במהלך תקופת הסגר. לצערנו, מדובר במגמה שכיחה ברחבי העולם. דו"ח של פייסבוק העולמית שסקר למעלה מ-30,000 בעלי עסקים קטנים ביותר מ-50 מדינות, בחן את מצבם של העסקים הקטנים ברחבי העולם (Global State of Small Business Report). הדו"ח, שהתפרסם החודש בשיתוף עם הבנק העולמי וה-OECD, מצא שעסקי התיירות והאירוח נפגעו קשות מההגבלות הנלוות למגפת הקורונה ומצמצום הוצאות הצרכנים.

רעומה בעל רשת חנויות אופנה במהלך הפגנה למען מוסדות התרבות בישראל מול הקמארי 12 במאי 2020. ראובן קסטרו
סיכויי הסגירה של עסק בבעלות אישה בישראל גבוהים ב-6% מהסיכויים של עסק בבעלות גבר/ראובן קסטרו

הפגיעה אינה מוגבלת למגזרים עסקיים אלו בלבד. מגפת הקורונה היא משבר ציבורי בריאותי וכלכלי כאחד. כרבע מהעסקים שנסקרו בישראל דיווחו כי השביתו את פעילותם בין החודשים ינואר למאי, ושליש מהעסקים שפועלים כיום דיווחו על צמצום כוח העבודה - סימן מדאיג אשר עלול להעיד על משבר אבטלה ארוך-טווח. יותר ממחצית העסקים הפעילים דיווחו על ירידה של כ-45% במכירות לעומת אותה התקופה בשנה שעברה, ואמרו כי מעריכים שתזרים המזומנים יהווה אתגר בחודשים הקרובים.

הדו"ח חושף גם את חומרת הפער המגדרי. סיכויי הסגירה של עסק בבעלות אישה בישראל גבוהים ב-6% מהסיכויים של עסק בבעלות גבר. כמו במקרה של מיכל, לעסקים בבעלות נשים יש סיכוי גבוה יותר להשתייך למגזרים העסקיים שנפגעו במיוחד מהמשבר.

אבל יש גם סימנים שנותנים מקום לתקווה. גודל העסק אמנם מציב לא מעט אתגרים, אך מאפשר גם גמישות גדולה יותר - עסקים רבים עוברים לאונליין במטרה למצוא דרכים חדשות להגיע ללקוחות. קרוב ל-31% מהעסקים הקטנים שעדיין פועלים בישראל דיווחו שלמעלה מ-25% ממכירותיהם בחודש האחרון היו דיגיטליות. קרוב ל-60% מבעלי העסקים אמרו שהם אופטימיים ביחס לעתידם.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
עמוד הפייסבוק "זה העסק של כולנו". פייסבוק, צילום מסך
יותר מ-70 קהילות מקומיות נרתמו. עמוד הפייסבוק "זה העסק של כולנו"/צילום מסך, פייסבוק

עסקים קטנים חשובים גם לנו בפייסבוק. מדי חודש, יותר מ-180 מיליון עסקים משתמשים בפייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר ו-WhatsApp כדי להגיע ללקוחות חדשים וקיימים, למכור ולצמוח. העסקים האלה הם ליבה הפועם של הקהילה שלנו. פייסבוק נחושה לסייע להם במעבר לאונליין על מנת שיוכלו לשרוד ואפילו לשגשג בכלכלה, ששמה את הדיגיטל במקום הראשון. זו הסיבה שפייסבוק ישראל השיקה השבוע את השלב השני בפרויקט "זה העסק של כולנו". בשלב הראשון של הפרויקט, עם פרוץ המגפה בחודש מרץ, רתמנו יותר מ-70 קהילות פייסבוק מקומיות, המייצגות למעלה מ-3 מיליון ישראלים על גבי הפלטפורמה, שאימתו ותמכו בעסקים מקומיים שיקרים לליבם. כעת, בתמיכת הפורום הכלכלי חברתי מייסודה של נשיאות המגזר העסקי, אנחנו יוצאים לשלב השני, שמטרתו לסייע לעסקים קטנים להאיץ את המעבר לדיגיטל עם הכשרה ותמיכה. בעזרת שותפיה העסקיים של פייסבוק ומומחים מחברות טכנולוגיה וסטרטאפים מובילים, נספק לבעלי העסקים את ההכשרה והכלים הדרושים להקמת עסק מקוון ולניהולו ברשת: החל מיצירת פרופיל וחנות בפייסבוק ובאינסטגרם, דרך הקמת אתרי אינטרנט ואפליקציות לניהול כספי ותפעול מערך משלוחים.

בנוסף, אנו מעניקים למעלה מ-1.3 מיליון דולר ליותר מ-300 עסקים קטנים בתל אביב ומחוצה לה. סכום זה הוא חלק מתוכנית מענקים של פייסבוק המסתכמת ב-100 מיליון דולרים. עסקים יוכלו להגיש בקשות למענקים עוד השבוע.

משבר הקורונה נמשך יותר זמן ממה שקיווינו או חשבנו. כפלטפורמה, שמחברת בין בני אדם ועסקים אנחנו מודעים היטב לאחריות שלנו לסייע לעסקים לצלוח את המשבר ולהתאים את עצמם לכלכלה דיגיטלית. הזמנים הסוערים יישארו כאן לתקופה הקרובה, אך פייסבוק נחושה לעשות כל שביכולתה כדי לסייע לבעלי עסקים כמו מיכל, לשרוד את התקופה הקשה הזאת לפרוח ולצמוח בחודשים ובשנים שיבואו אחריה.

שריל סנדברג היא סמנכ"לית התפעול העולמית של פייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully