וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב כבר לא מפחדים מביידן: מהי האג'נדה הכלכלית של המועמד הדמוקרטי?

עודכן לאחרונה: 5.8.2020 / 9:21

נשיא רפובליקני נחשב טוב ואוהד יותר לשוק ההון, אבל עם המיתון הכבד הסיכויים של טראמפ הולכים ופוחתים. אז מה בעצם כוללת המשנה של ביידן ומדוע יש בה לא מעט דברים טובים? האנליסטים של בנק הפועלים מנתחים

בווידאו: כוחות פדרליים מיוחדים בהפגנות בפורטלנד/צילום: רויטרס

קצת יותר משלושה חודשים נותרו לבחירות, והברירות שניצבות בפני אנשי שוק ההון בארצות הברית נראות מאתגרות. מצד אחד, דונלד טראמפ, קפיטליסט בנשמתו שמנסה להחזיק את השוק עם הראש מעל המים, אבל גם מבצע מחדלים מדיניים שמזיקים ויזיקו לכלכלה בשנים הקרובות. מהצד השני, ג'ו ביידן הפרוגרסיבי, שתמיכתו בצמיחת השווקים מסויגת יותר. באופן כללי, נשיא רפובליקני נחשב אוהד יותר לשווקים, אבל המצב לא טוב, אחוזי האבטלה גבוהים ולאחרונה החלו להישמע קולות אחרים בוול סטריט. העובדה שביידן מעודד את סגירת הפער האתני מעוררת אהדה לא רק בציבור, אלא גם בשוק ההון.

המעמד של ביידן השתפר בחודשים האחרונים. מאז יוני, הסקרים משקפים הסתברות גבוהה יותר בכ-8 אחוזים לכך שייבחר לנשיא לעומת טראמפ. זהו הפער הגבוה ביותר שהשיג מועמד דמוקרטי מאז 1944. בין הגורמים שהובילו למהפך: חוסר שביעות רצון של האזרחים מהטיפול של טראמפ בנגיף הקורונה וחוסר שביעות הרצון מטיפולו בגל המחאות של Black Lives Matter.

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן באירוע קמפיין בווילמינגטון, דלוואר, 28 ביולי 2020. AP
עד כמה הוא קיצוני לשוק? את זה עוד נגלה, אם וכאשר. ביידן/AP

מה שבאמת קובע בארצות הברית מי יהיה נשיא הוא מצב הכלכלה. בארבע פעמים שבהן התרחש מיתון במחצית השנייה של כהונת הנשיא, הוא הפסיד במירוץ.

"מקובל להניח כי מדיניות רפובליקנית עדיפה מבחינת שוק ההון", מסבירים יקירה קוניצ'זקי ושי צסלר מאגף יעוץ ומחקר של בנק הפועלים, "בשל ההקלה במיסוי, הפחתת רגולציה ופירוק איגודים. על פי הנחה זו, ניצחון טראמפ בבחירות הקרובות עשוי להיטיב עם שוקי המניות. עם זאת, במבט היסטורי מאז שנת 1927 הניב מדד ה-S&P500 תשואה עדיפה דווקא תחת ממשל דמוקרטי, גם במקרים בהם השליטה בקונגרס ובסנאט היתה מפוצלת".

מבחינת האמריקנים, כותבים קוניצ'זקי וצסלר בחוות הדעת, אמנם משנתו של ביידן משקפת שמאל-כלכלי ביחס לזו של טראמפ באספקטים של מיסוי, סביבה ויחסי חוץ, אך היא מתונה משמעותית בהשוואה לשני מתחריו המרכזיים במרוץ הדמוקרטי, ברני סנדרס ואליזבת' וורן. ביידן צפוי להעלות את מס החברות מ-21 ל-28 אחוז, אך לדעת קוניצ'זקי וצסלר "אנו מעריכים כי העלאת המיסוי על רווחי הון ודיבידנד לא תפגע באופן מהותי בהיקף הנזילות בשווקים".

הרגולציה תהיה נוקשה יותר, החברות המזהמות יסבלו, ביטוח הבריאות יורחב, שכר המינימום אמור לעלות - אולי זה לא כל כך רע, אבל יש מי שמודאג. "צריך לזכור שטראמפ וביידן דוגלים שניהם בשיטה של הדפסת כסף", כתב ניגאם ארורה באתר הפיננסי Marketwatch, "קל לשאול כסף ולהדפיס אותו, אבל צריך גם אמצעי הגנה נגד הפעולות האלה". באופן כללי, הסנטימנט בקרב רבים בשוק ההון הוא שביידן הוא "אנטי-קפיטליסט", מושג שבפני עצמו מצביע על איום כבד מבחינתם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עיקרי המצע הכלכלי של ביידן (מתוך הדוח של יקירה קוניצ'זקי ושי צסלר, בנק הפועלים)

תמצית המדיניות של ג'ו ביידן על פי הניתוח של בנק הפועלים. דורון שיינר, עיבוד תמונה
תמצית המדיניות של ג'ו ביידן על פי הניתוח של בנק הפועלים/עיבוד תמונה, דורון שיינר

זהו עידן הלא נודע. אם ביידן אכן יתפוס את כס הנשיאות, צפויה לו עבודה רבה בהרבה מאוד אספקטים, כמו סקטור הבריאות, האקלים ומלחמת הסחר עם סין, שם הוא מתכוון לנקוט ביד קשה. יש לזכור, כי בנוסף לאופטימיות האישית הוא זוכה גם למומנטום חיובי בסנאט, בו יש היום רוב רפובליקני של 53 מושבים. מהפך בבית הנבחרים יעניק לו כוח לא מבוטל ולארצות הברית עתיד שונה. איזה עתיד? את זה עוד נגלה, אם וכאשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully