וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל עוד הקורונה כאן, הפעילות במלונות צפויה להיות נמוכה ב-50 אחוז"

5.8.2020 / 0:46

כלכלן לאומי שוקי הון גילי בן אברהם מספק ניתוח קודר עם נקודת אור: "המלונות באילת וים המלח מתבססים בעיקר על ישראלים ולכן נראה שהם יותר קרובים למצב של 'עסקים כרגיל'"

"מלון מטיילים", קיבוץ גשר הזיו/יניב גרנות

"כל עוד וירוס הקורונה מלווה אותנו, ומעיב בין השאר על שוק העבודה - רמת הפעילות בשוק המלונאות צפויה להישאר נמוכה ביחס לתקופה שקדמה לקורונה, ושיעור התפוסה יהיה פחות ממחצית שיעור התפוסה בזמנים רגילים. המלונות באילת וים המלח מתבססים בעיקר על ישראלים ולכן נראה שהם יותר קרובים למצב של 'עסקים כרגיל' מאשר המלונות ביתר היישובים". כך מעריך הכלכלן גילי בן אברהם מלאומי שוקי הון, בניתוח עדכני של ענף המלונאות.

בן אברהם מעריך עוד כי "החרפת התחרותיות בענף חייבה את המלונאים להגיב במבצעים אגרסיביים והטבות שונות, על מנת להתחרות על ליבם של הלקוחות המקומיים. ראיה נוספת לכך מתקבלת ממדד המחירים לצרכן, שמצביע על ירידה של כ-16% במחירי הלינה בישראל ביוני 2020 בהשוואה לחודש המקביל אשתקד".

מלון חוף התמרים עכו ספינינג. ליהי שורש, מערכת וואלה
כשכל כך ריק, אין ברירה אלא להוריד מחירים. מלון חוף התמרים בעכו/מערכת וואלה, ליהי שורש

בן אברהם מציין כי "בשנים האחרונות, התיירים מחו"ל הפכו יותר ויותר משמעותיים עבור הפעילות בענף המלונאות. בשנת 2019, התיירים מחו"ל היו כ-40.5% מהאורחים בבתי המלון בישראל, לעומת כ-31.4% בלבד ב-2016. כלומר, וירוס הקורונה וסגירת השמים גרמו לכך שהמלונות איבדו באבחה אחת כ-40% מהיקף האורחים שלהם".

מצד שני, הוא מסביר כי "גם היקף יציאות הישראלים לחו"ל צמח בשנים האחרונות, בעוצמה שהיתה אף גבוהה יותר מהעלייה בכניסות התיירים. כך שלכאורה, סגירת השמיים הגדילה את קהל היעד הפוטנציאלי של המלונאים בישראל". עם זאת, בחינת הנתונים בפועל מעלה כי לא זה המצב: "גם אם מתמקדים רק בלינות הישראלים, היקף הלינות ביוני 2020 שווה ערך לכ-55% מלינות הישראלים בחודש המקביל אשתקד. ניתן להעריך כי הירידה החדה בהיקף לינות הישראלים, על אף שאין ביכולתם לטוס לחו"ל, נעוצה בגורמים כמו העלייה הגבוהה בשיעור המובטלים והעובדים בחל"ת, החשש מהידבקות בווירוס והתחושה כי המגבלות על הפעילות בענף המלונאות פוגמת בחוויית הנופש".

לדבריו, נתונים ראשוניים מעלים כי חל שיפור בחודש יולי, אך נראה כי הוא נובע בעיקר מסיבות עונתיות: "נתוני ההוצאות בכרטיסי אשראי שמפרסם בנק ישראל, בהתבסס על נתוני שב"א, מצביעים על עלייה נומינלית של כ-54% בארבעת השבועות הראשונים של חודש יולי בהשוואה ליוני. מכך ניתן ללמוד כי כפי הנראה הפעילות ביולי השתפרה, אולם סביר כי חלק מרכזי מהשיפור מוסבר בעונתיות, שכן בכל שנה סך לינות הישראלים ביולי גבוה משל יוני". לא מן הנמנע כי חלק נוסף מהגידול בהוצאה באשראי על מלונות מוסבר באמצעות עליית מחירים בין יוני ליולי. בכל מקרה, בהתבסס על ההוצאה באשראי על מלונות, נראה שגם בחודש יולי היקף לינות הישראלים עדיין רחוק מהיקף הלינות שלהם בחודשים המקבילים בשנים קודמות. כאשר לוקחים בחשבון כי התיירים מחו"ל 'מחוץ למשחק', הרי שענף המלונאות בהסתכלות כלל ארצית פועל, וכפי הנראה יוסיף לפעול גם בחודשים הקרובים, בשיעור תפוסה הנמוך משמעותית ממחצית שיעור התפוסה המאפיין את הענף בזמנים רגילים - 68% בממוצע ב-3 השנים האחרונות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אף אחד לא טס, קהל היעד למלונות בישראל גדל, אבל היקף הלינות עדיין לא מגיע לתפוסה נאותה. מחוץ לטרמינל בנתב"ג, מרץ 2020/מערכת וואלה, צילום מסך

בכל הנוגע להמשך, מציין בן אברהם כי "רמת אי הוודאות בנוגע לפעילות בענף המלונאות גבוהה וקשה להעריך את המגמה הצפויה בענף בתקופה הקרובה. החלטות הממשלה עשויות להשפיע דרמטית על הפעילות בענף - כך למשל, מועד פתיחת השמיים או הגבלות על הפעילות בענף עלולים להוביל לתמורות משמעותיות הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע. לא ניתן לדעת מתי ייפתחו גבולות ישראל בפני תיירים משום שעיתוי זה תלוי במגוון גורמים. מצד השני, נתוני התחלואה הגבוהים יחסית בישראל מגבילים גם את יכולתם של ישראלים לנפוש בחו"ל.

"בהנחה שהמצב הנוכחי יימשך בתקופה הקרובה - כלומר, שבמלונות ישראל ינפשו אך ורק ישראלים שבמקביל לא יוכלו לנפוש בחו"ל - בחינה של הרגלי צריכת הנופשים של ישראלים בישראל עשויה ללמדנו כיצד תיראה התקופה הקרובה. מהתפלגות לינות הישראלים במלונות תיירות בשנת 2019 ניתן ללמוד כי כמעט מחצית מהישראלים שנופשים בארץ בוחרים לעשות זאת באילת, ומיד לאחר מכן בים המלח, ויתר היישובים המרכזיים הם תל אביב יפו, מערב ירושלים וטבריה. על רקע זה, נראה כי היישובים אילת וים המלח צפויים ליהנות, או לחלופין להיפגע פחות בהשוואה ליישובים אחרים מהמצב הנוכחי. במבט קדימה, ניתן להעריך כי כל עוד הווירוס מלווה אותנו, ומעיב בין השאר על שוק העבודה, רמת הפעילות תיוותר נמוכה מאוד ביחס לתקופה שקדמה לקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully