וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד סוללת אופניים גרמה לשריפה. זה מסוכן, ולא רק בגלל האש

6.8.2020 / 16:59

נזק כבד נגרם לבית כנסת ברמת גן בעקבות התלקחות סוללת אופניים חשמליים. מדוע זה קורה ולמה עוד אתם חשופים מלבד סכנת החיים? רמז: אם הסוללה שלכם, זה יכול לעלות הרבה מאוד כסף

-

היום (חמישי) נגרם נזק כבד לבית כנסת ברמת גן בעקבות שריפה שמקורה, שוב, בהתלקחות של סוללת אופניים חשמליים. על פי החשד הראשוני של חוקרי המשטרה, מקורה של השריפה בהטענה לא בטיחותית של הסוללה. במזל גדול, האירוע הנוכחי הסתיים רק בשריפת ספרי קודש ורכוש, ולא גבה קורבנות בנפש, אך כל המומחים עימם שוחחנו אחידי דעים - זו רק שאלה של זמן עד שהסוללות יגבו חיים.

במרוצת השנים האחרונות אירעו עשרות מקרי שריפה שמקורן בסוללות מתלקחות. כך, למשל, רק לפני כשלושה חודשים עלתה באש דירה בבני ברק בשל סוללה שהוטענה בסלון הדירה והתלקחה. במזל מן השמיים, בני המשפחה הבחינו מבעוד מועד בדליקה והצליחו למלט את עצמם מהדירה חרף העשן הרב שהצטבר בה. במקרה אחר, שאירע מספר חודשים קודם לכן, הוזנקו לוחמי האש לשריפה בדירה ברעננה. גם האירוע הזה הסתיים כך בשל תושיית הדיירים. הרשימה לא נגמרת. לפני כחודשיים היתה זו תחנת הכיבוי ביהוד-מונוסון שהוזעקה לטפל בהתלקחות, כאשר במקרה הזה הסתיים עם פינוי של דיירים לבית החולים בשל שאיפת עשן.

סוללת אופניים חשמליים. ShutterStock
מבחינתנו טריוויאלי להכניס ולהוציא אותן מהאופניים, אבל יש המון סכנה בסוללות האלה/ShutterStock

"בשנים האחרונות אנחנו רואים עליה מדאיגה במקרים של שריפה בעקבות שימוש בסוללות ליתיום", הבהיר מני לויאן, מ"מ קצין משמרת בתחנת בקעת אונו, "בשנת 2017 היו 76 מקרים של שריפה מסוללות ליתיום, ב-2018 היו 90 מקרים וב- 2019 נרשמו 144 מקרים של דליקות כתוצאה מטעינה לא מבוקרת.

אך מה גורם לסוללות להידלק? רב רשף אביגדור שטרן, קצין חקירות ראשי בתחנה אזורית חדרה, מסביר כי לא אחת מדובר בכשל במנגנון הסוללה שאמור להפסיק את זרם הטעינה. אם מעגל הטעינה נפגם, ומתח הטעינה אינו פוסק, הדבר עלול להוביל להתלקחותה. הוא מציין כי המשך הטענתה גם כאשר היא מלאה מוביל לתוצאה ההרסנית. לדבריו, בשנים האחרונות יובאו לישראל סוללות רבות עם מנגנונים תקולים. כמו כן, הוא מוסיף כי לעיתים קרובות, חבטה שקיבלה הסוללה היא שהובילה לכך: "הרי מדובר בהרבה סוללות קטנות שנמצאות בתוך מארז. ברגע שאחת מהן מקבלת מכה, היא עלולה לאבד מכשירותה. מכאן ועד לשריפה - המרחק קצר".

הסיכון, מסתבר, אינו טמון רק בעצם השריפה אלא בהתפוצצות: "הסוללות יכולות לעוף לכל עבר, זו באמת סכנה ברורה ומוחשית מאוד לאנשים שנמצאים בסביבתן". בנוסף, מציין שטרן, גורם נוסף ושכיח להתלקחויות הוא מטענים לא תקינים: "השוק מוצף במטענים מהירים ומסוכנים שיכולים בנקל להוביל לשריפה. זו באמת סכנת נפשות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

וכאמור, במזל הסוללות עדיין לא גבו חיים בישראל אך הן הסבו נזקים כבדים לבתים, בתי עסק ומוסדות כאלו ואחרים. השאלה היא מי ישלם עבור הנזקים שנגרמו בשל השריפה. לעיתים, הנזק מסתכם במאות אלפי שקלים לאירוע. לצורך בירור הנושא, פנינו לעו"ד ערן יעקובוביץ', מומחה לדיני ביטוח ונזיקין.

נגרם לי נזק לדירה בגלל סוללה שהציתה בה שריפה. את מי אני יכול לתבוע?

לרשות בעל הרכוש שניזוק עומדת האפשרות לתבוע שורה של גורמים. הראשון הוא החנות ממנה נרכשה הסוללה. אם יתברר כי מדובר בסוללה לא תקנית שנמכרה על ידו, ניתן בהחלט לייחס לו רשלנות. כמו כן, גם ליבואן הסוללות יש אחריות כלפי מוצריו והוא מהווה כתובת רלוונטית להגשת תביעה. אולם מדובר בהליך מורכב שטעון הוכחת רשלנות, ולפיכך, בהינתן כי קיים כיסוי ביטוחי למבנה ותכולה - הכתובת הראשונית לכך תהיה חברת הביטוח. זהו אירוע אש שעקרונית מכוסה בפוליסה. לאחר שזו תשלם למבוטח, בהתאם להערכת השמאי, היא תשקול האם להגיש תביעה כנגד אותם גורמים שלהערכתה התרשלו.

אם הסוללה שלי הוטענה מחוץ לשטח ביתי ונגרם בעקבות התלקחותה נזק למבנה, האם ניתן להגיש כנגדי תביעה?

בהחלט. חברת הביטוח או הגורם שניזוק יכולים להגיש תביעה כנגד בעליה של הסוללה, אולם זה יכול להגיש במקביל תביעה כנגד גורמים אחרים בשרשרת ובכללם החנות ממנה קנה את הסוללה, היבואן וכו'. בסופו של יום, היה ובית המשפט ימצא כי רשלנות הובילה לשריפה, הוא רשאי לקבוע את שיעור האחריות שלהם לנזק ויחלק את גובה הפיצוי בהתאם לחלקם היחסי.

האם קיים ביטוח שמכסה את אחריותי כלפי נזק כזה?

בפוליסת הדירה יש אפשרות לפוליסה ייעודית שמכסה נזקי צד ג' לרוכבי אופניים חשמליים. ככל שאינה מחריגה כיסוי לאופניים, לא מן הנמנע כי חברת הביטוח תכנס לנעליו של המבוטח ותשלם פיצוי לגורם שניזוק.

לסיכום, מתריע קפלן, ממש מתחנן בפני ציבור המשתמשים באופניים חשמליים לבל יקלו ראש בנושא ומסביר מהם הכללים שעליהם צריך לשמור.

  • אם יש אפשרות להטעין את הסוללה מחוץ לכותלי הבית - עדיף, בין אם במרפסת או בחצר - העיקר שינוטרל הסיכון כי שריפתה תוביל להתפשטות עשן בתוך חדרים סגורים.
  • אל תטעינו את הסוללה במהלך הלילה או בעת שאינכם נמצאים בדירה.
  • מוטב להטעין את הסוללה בחדרים " לא דליקים" כדוגמת האמבטיה (כמובן שלא בזמן שימוש בה)
  • קיים איסור חמור על התזת מים על סוללה שהתלקחה. זה יכול להאיץ את התפצצותה. לצורך כך יש להצטייד במטף קטן שכולל אבקה או לחילופין לשפוך חול על מוקד הדליקה.
  • גלאי עשן מציל חיים - עלותו יכולה להגיע לעשרות שקלים בודדים ומתן התרעה מוקדמת על שריפה יכול להציל את החיים שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully