וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשקר אין רגליים, אבל הוא מאוד ויראלי

דנה פאן לוזון

10.8.2020 / 13:35

מפיצי הפייק ניוז עושים את זה כי הם יודעים שלשקר יש השפעה מהירה ונרחבת, ומחקר עדכני מוכיח זאת. מה אפשר לעשות בעניין? יש פיתרון, אבל הוא לא תלוי בהם אלא בכם

בווידאו: טראמפ אומר כי יאסור את פעילות "טיקטוק" בארה"ב מחשש לאיסוף מידע מסין/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ביום רביעי האחרון הסירה פייסבוק מהעמוד הרשמי של הנשיא דונלד טראמפ סרטון ששיתף ובו נטען כי ילדים כמעט חסינים לווירוס הקורונה. הסרטון הוסר משום שהוא מכיל מידע כוזב, רו מה שנקרא בשפתנו "פייק ניוז".

אצלנו פייסבוק גילתה שחשבונות פיקטיביים הפיצו מסרים אלימים כנגד ראש הממשלה וגם הם הוסרו. שני המקרים האלה, יחד עם אירועים נוספים, מציגים את זירת המלחמה הפוליטית האלקטרונית שרק תלך ותחמיר. הנזק עצום ואם לא נתחיל לפתח לכך מודעות וערנות, נמשיך להיות מרומים וניתן להם את הכוח ליצור לנו תמונה מעוות של המציאות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מציג את הצווים הכלכליים עליהם חתם, 8 באוגוסט 2020. רויטרס
מבין איזה מסר נקלט טוב יותר. טראמפ/רויטרס

המניע הפוליטי של מי שעומד מאחורי הקלעים ומייצר את הפייק ניוז הוא ברור: יש לו רצון עז לצייר תמונה שהמידע בה תואם לאידיאולוגיה שלו ולהשיג אחיזה, שליטה על הסיטואציה ועל המציאות המשתקפת מעבד לרשתות החברתיות שיאירו, ישפיעו ויעצבו דעה. הסרטון שבו טראמפ מתראיין ומציין שילדים כמעט ומחוסנים לקורונה לא מתקיים בחלל ריק. ארה"ב נמצאת לקראת בחירות, והתנהלותו של הנשיא בטיפול במגפה היא כלי חשוב במשחק, שמטרתו להציג מציאות חיובית.

החשבונות הפיקטיביים שהוסרו וקראו לפגיעה בראש הממשלה בתוך מציאות של הפגנות, משבר כלכלי ודיבורים על בחירות לא צריכים לעורר הפתעה. רק לאחרונה התבשרנו על עוד שלושה חשבונות שקיבלו את השם "השמאלנים שהתפכחו" - דנה ,שרון ודיוויד שמאלנסקי (לא ממש התאמצו פה להסתיר). הדמויות פיקטיביות והן נוצרו כדי להסית את דעת הקהל ברשתות החברתיות בדף הפייסבוק "האביב הציוני ". שלושתם שיתפו פוסטים ובהם כתבו על היותם שמאלנים שהחליטו לעבור צד במפה, כי הם מאוכזבים מההפגנות מההסתה כנגד ראש הממשלה. הדף השקרי הוסר אתמול, לא ידוע עדיין אם על ידי פייסבוק או על ידי מי שיצר את העמוד והבין שהתגלה. מעבר לכך שהדמויות הפיקטיביות שיתפו את דעתם "הימנית החדשה "בפוסטים ארוכים ומוסברים, הן גם דאגו להדהד פרסומים מקוונים של דמויות נוספות מהימין.

גם חסן נסראללה , ראש ארגון חיזבאללה, עלה בסוף השבוע האחרון ונאם את נאומו לאחר הפיצוץ הנוראי בלבנון. לאחר הנאום דווח ממקורות בלבנון שבטוויטר הופעלו בוטים כדי להפיץ את נאומו ולהפוך אותו לוויראלי, הכול כדי לייצר תמונה הפוכה למציאות הגועשת ועולה של עם שנמצא במצוקה ונלחם בו למען חירותו, ניסיון נואש לייצר תמונה של תמיכה ואהדה כביכול יש לו אנשים שמאמינים בו ומפיצים את נאומו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מחקר שנערך לאחרונה העלה ממצאים מעניינים לגבי פייק ניוז, ואישר את מה שכנראה רבים סברו: פייק ניוז ויראלי יותר מחדשות אמת. המחקר הפיץ בטוויטר ידיעות שקריות וגם ידיעות אמיתיות בין השנים 2006 ל-2017 ומצא שלידיעה שקרית יש סיכוי גבוה ב-70 אחוז להיות מועברת בציוץ חוזר מאשר לידיעת אמת. ידיעה שקרית יכולה להיות מהודהדת בין 1,000 ל-10 אלפים איש, ואילו ידיעת אמת לא תגיע לוויראליות המינימלית של 1,000 איש . לא רק שהשקר מקבל חשיפה גבוהה יותר, אלא גם מהירות ההתפשטות שלו גדולה בהרבה מזו של האמת.

המחקר ניסה לבחון באילו תחומים הוויראליות של ידיעה שקרית תהיה העוצמתית ביותר. התשובה עומדת כאן כבר בפני עצמה - בפוליטיקה. ידיעות כוזבות בתחום מתפשטות במהירות יותר ובעוצמה גבוהה יותר מכול תחום אחר.

seperator

הסרטון של טראמפ צבר כחצי מיליון צפיות לפני שירד, וכך גם החשבונות הפיקטיביים והפוסטים הרבים שזכו לחשיפה ולשיתופים. הבעיה היא שגם כאשר אותם חשבונות וידיעות כוזבות יורדים הנזק כבר נעשה. המידע הגיע אלינו, עבר עיבוד במוח והשפיע על המחשבה. הסרה שלו מהרשת לא מסירה בו זמנית את הדרך שבה השפיע עלינו.

נושא הפייק ניוז אמור להוות דאגה, משום שהוא משפיע ומעוות את תפיסת המציאות בנושאים חשובים כל כך כמו פוליטיקה וכלכלה. מכאן זה גלגל שלם על כל החברה. כשהמציאות רק הולכת ומסתבכת עם ממשלה שאולי שוב מתפרקת והולכת לבחירות רביעיות, יש רק להניח שהמלחמה הפוליטית האלקטרונית תמשיך לעלות.

כשהשקר הוא ויראלי יותר מהאמת, גם לנו יש אחריות גדולה בעצירת התופעה. על אחרים שמפיצים אותה אין לנו שליטה, אבל יש חובה בפיתוח וחיזוק של המודעות, לדרוש מעצמנו לעשות עוד בדיקה ולשאול עוד שאלות. הרעיון הוא לתת לאלו שמייצרים את הפייק ניוז להרגיש מובכים ולהוכיח שלא כל כך קל להשפיע עלינו ושאנחנו קצת יותר מתוחכמים.

הכותבת היא בעלת תואר ראשון בתקשורת כלכלה ופסיכולוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully