וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשו לכם נזק לאופנוע? אתם יכולים להפסיד הרבה, גם אם יש לכם ביטוח

13.8.2020 / 12:26

לאחרונה רווחת תופעת גניבת חלקים יקרים מאופנועים. בחלק מהמקרים המשטרה תופסת את הגנבים, אבל לעתים קרובות לא. בגלל סעיף מסוים בפוליסה, אפילו אם אתם מבוטחים ייתכן שאכלתם אותה

רוכבת אופנוע עפה לביוב לאחר תאונה/Twitter@scereau

"יום שני בשבוע שעבר, רמת גן, השעה שתיים וחצי בלילה. א' תושב העיר, בעליו של אופנוע מסוג קוואסאקי 1000, עונה לשיחה חסומה. "שלום, מדברים ממשטרת ישראל. אנו מחזיקים כאן בידינו שלושה בחורים שטוענים כי מכרת להם את הפנס שלך". בעליו ההמום של האופנוע מכחיש מכל וכל, ותוך שניות, לאחר שירד למיקום חניית האופנוע, הוא מגלה שלא רק שהפנס נגנב, אלא שהם תלשו אותו בכוח תוך הסבת נזק רב לכלי. במזל אדיר, במאמץ משותף של חברת 'הזעקה האחרונה' ומשטרת ישראל, הגנבים נתפסו. המזל ששיחק לצידו לא האיר לעשרות, אולי אפילו מאות בעלי אופנועים, שנוכחו לגלות במרוצת החצי שנה האחרונה כי גנבו להם חלקים יקרים.

"שלא יהיו ספקות, אכן, במרוצת החודשים האחרונים חלה עליה חדה מאוד במספר גניבות חלקי אופנוע, ובמיוחד של פנסים", אומר לנו סוכן הביטוח יובל בר, שמחזיק בתפקיד רשמי בלשכת סוכני הביטוח, "זו מכה כואבת מאוד, מדובר בחלקים שקל מאוד לפרק מהאופנוע וגניבתם לא מפעילה לרוב את מערכות האיתור. הנזק לכיס - גבוה מאוד: עלותן חוצה בקלילות את רף 8,000 השקלים.

לא' לא היה ביטוח, כך שלו הגנבים היו מצליחים לממש את זממם, המכה בכיס היתה כואבת מאוד. על פי בדיקה שערכנו אצל יבואנית החלפים מטרו, עלותו של הפנס לבדו, ללא הפלסטיקה והעבודה על הרכבתו, חוצה את רף 10,500 שקלים. עם יתר הרכיבים - זה כבר מגיע ל-13 אלף שקלים. אולם גם לבעלי אופנועים שמבוטחים בביטוח מקיף אין סיבה טובה לישון בשקט. מבדיקה שערכנו , עולה כי לשון הפוליסה קובעת כך: "לגבי ביטוח אופנוע בלבד: אבדן או נזק לחלקים או לאביזרים של אופנוע שייגרם ע"י גניבה או פריצה אלא אם נגנב האופנוע כולו". משמעות הדבר היא כי אירוע של גניבת חלקים, ואין זה משנה האם עלותם גבוהה מאוד - לא תכוסה, אלא אם המבוטח טען כי הנזק אירע במסגרת ניסיון גניבה של האופנוע. במצב כזה, היה ומתעורר אצל חברת הביטוח החשד שמא האירוע לא התרחש כנטען, מוטלת עליה חובת ההוכחה כי לא היה ניסיון גניבה.

ניסיון גניבת אופנוע. ShutterStock
ברגע שמתחילים להתעסק לכם באופנוע אתם בבעיה/ShutterStock

במקרה של א' מגיע למשטרה את כל הכבוד והפרגון על הפעילות הממוקדת והיעילה, אולם מה יעלה בגורלם של הגנבים? האם הם צפויים לענישה מחמירה? עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הנזיקין והביטוח ויו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכה, מסביר כי על פי דו"ח מבקר המדינה, בהתייחס לנתוני 2015-2017, המשטרה מגישה כתבי אישום רק ב-6.5% ממקרי התלונות בגין עבירות רכוש, ומרבית התלונות נסגרות בתוך פחות משבוע בעילה של עבריין לא נודע. במקרה הזה, העבריין נודע גם נודע. האם יושת עליו עונש חמור לבל ישוב ויגנוב שוב? כלל לא בטוח". לדברי ורשה "אין ספק כי במדרג חומרת העבירות, גניבות רכוש נתפסות כפחותות, אך שכיחותן הגבוהה משפיעה באופן ישיר על תחושת ביטחון הציבור".

ואכן על פי סקר שנערך, כל אזרח שני בישראל מביע חוסר אמון במשטרה: 54% מהנשאלים מקרב החברה היהודית במדינת ישראל הצביעו על חוסר אמון בארגון שאמור לשמור על ביטחונם האישי ועל הסדר הציבורי. נתונים מדאיגים עוד יותר נמצאו גם בקרב האוכלוסייה הערבית, שם 59% מהנשאלים העידו על חוסר אמונם במשטרה. עד כמה גדול השבר בקרב בעלי הדו-גלגלי? מעולם לא נערך מחקר מסודר שבודק באופן קונקרטי את הסוגיה.

הבעיה היא כי בניגוד לתחום הרכב, בו לחברות הביטוח יש אינטרס כלכלי מובהק להפעיל מכבש לחצים על מקבלי ההחלטות, כאשר מדובר בדו-גלגלי ציבור הרוכבים נותר כמעט לבד במאבקו. מרבית הרוכבים בישראל לא רכשו ביטוח מקיף מפאת העלויות הגבוהות, וכך נוצר מצב בו דווקא החלשים מופקרים. אם חושבים על כך לעומק מגיעים למסקנה כי מלבד לרוכבים, לכל הגורמים בשרשרת יש אינטרס לעצום עיניים מול ממדי התופעה. לכולם היא מניבה פרנסה.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת במשך כל ימות השנה לאכיפת החוק וצמצום פשיעת רכוש וגניבת כלי רכב בכל רחבי הארץ, משקיעה מאמצים ומשאבים רבים ומבצעת באופן תדיר פעילות אכיפה מוגברת הן במישור הגלוי והן במישור הסמוי נגד כנופיות ועבריינים העוסקים בגניבת כלי רכב. פעילות המשטרה בחמש השנים האחרונות, הובילה לירידה של 49 אחוז בגניבות כלי רכב דו גלגלי.משטרת ישראל תמשיך לפעול כל העת לשיפור איכות השירות ומניעת עבירות רכוש, למען שלמות רכושם וביטחונם האישי של אזרחי ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • אופנועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully