וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועלים ממשיך להפריש בגין הפסדי אשראי והרווח צנח בכ-85%

רון שטיין

13.8.2020 / 7:49

המשבר הכלכלי ומגפת הקורונה ממשיכים לטלטל את תוצאות בנק הפועלים. בנטרול ספיחי הפרשות שבהן היה מעורב הבנק בארה"ב ועוד היבטים "חריגים", רשם רווח נקי של 161 מיליון שקל

בווידיאו: משה אשכנזי מרגיש בחו"ל במסעדה מקומית/באדיבות פרסום HapPpy

המשבר הכלכלי שקרה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה ומאמצי הכלתה וההתגוננות מפניה ממשיכים לטלטל את תוצאות בנק הפועלים. הבנק שבניהול דב קוטלר דיווח היום כי סיכם את הרבעון השני של 2020 עם רווח נקי של כ-133 מיליון שקל, קיטון חד של כ-85%. קיטון חד זה נובע בעיקר מגידול חד של יותר מ-250% בהוצאות בגין הפרשי אשראי, שהאמירו לסך של כ-1.13 מיליארד שקל ברבעון השני. בנטרול ספיחי הפרשות שבהן היה מעורב הבנק בארה"ב ההיפרדות הסופית מישראכרט ועוד היבטים "חריגים", רשם הבנק ברבעון השני רווח נקי של 161 מיליון שקל, קיטון של כ-80% ביחס לרבעון המקביל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה רשם הבנק רווח נקי של 325 מיליון שקל, שבנטרול רכיבים "חריגים" כאמור, עמד על 474 מיליון שקל. מדובר בקיטון של כ-81% ושל כ-24%, בהתאמה. נזכיר כי ברבעון השני אשתקד הרווח הנקי הסתכם ב-871 מיליון שקל כאשר ללא רווח ההון נטו בגין ישראכרט והעלויות בגין סגירת הפעילות הפרטית בחו"ל, הוא הסתכם אז בכ-800 מיליון שקל.

ההרעה הזאת בתוצאות הבנק קרתה לאחר שהותיר מאחוריו את הפרשות בהן היה מעורב בארה"ב, בגין חלקו בסיוע בהעלמות מסים על ידי לקוחות אמריקאיים ובגין חלקו בפרשת השוחד בפיפ"א.

דב קוטלר. גדי דגון,
מקווה לפתוח דף נקי אחרי פרשיות העבר של הבנק. מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר/גדי דגון

עם זאת, כאמור, הספיחים של סיום הפרשות הללו קרו במחצית הראשונה השנה, כך שבנטרול "הוצאות בגין עדכון ההפרשה בקשר עם חקירת עסקי קבוצת הבנק עם לקוחות אמריקאיים ופיפ"א, השפעת סגירת הפעילות הפרטית בחו"ל, רווח או הפסד נטו מהיפרדות מישראכרט והפסד מירידת-ערך בגין השקעת הבנק בבנק פוזיטיף", מציג הבנק תשואה להון של 2.51% במחצית הראשונה (ושל 1.71% ברבעון השני).

בנק ישראל ביקש מהבנקים לנקוט בשמרנות ולרשום הוצאות בגין הפסדי אשראי גם ברבעון השני, דרך שימוש בהוצאות הקבוצתיות. זאת בצל חשש בבנק המרכזי כי ישנם בנקים שיעדיפו להסתפק בהפרשות שביצעו כבר ברבעון הראשון. מדוחות בנק הפועלים, שכבר רשם ברבעון הראשון השנה הוצאות בגין הפסדי אשראי בסכום של 809 מיליון שקל, עולה כי הוא בחר בשמרנות בהתאם לבקשת הבנק המרכזי.

כך, "בעקבות משבר התפשטות נגיף הקורונה, רשם הבנק במחצית הראשונה של שנת 2020 גידול בהוצאות להפסדי אשראי בסכום כולל של כ-1.6 מיליארד שקל" כאשר "עיקר הגידול הינו בשל הגדלת היקף ההפרשה הקבוצתית בסך של כ-1.4 מיליארד שקל, לרבות בגין ההלוואות לדיור". בבנק מזכירים כי "הגידול האמור הינו בהמשך לגידול בהוצאות להפסדי אשראי בסך של כ-676 מיליון שקל שנרשמו במסגרת הדוחות הכספיים לשנת 2019" אשר "פורסמו במחצית השנייה של חודש מרץ 2020 לאחר התפשטות נגיף הקורונה".

על כך מוסיפים היום בבנק הפועלים כי "הגידול בהפרשה הקבוצתית נבע בעיקרו מגידול בשיעורי ההפרשה בענפי המשק השונים, לנוכח אי הוודאות הגבוהה הקיימת לאור השפעות נגיף הקורונה על המצב במשק, וכן לאור הצורך לבנות עתודה להפסדי אשראי אפשריים בעתיד".

עוד נציין כי באפריל 2019 מכר בנק הפועלים כ-65% ממניות ישראכרט, באמצעות הנפקת מניות ראשונית בבורסה, בהתאם להוראות חוק שטרום. אותה הנפקה הביאה לפועלים רווח הון נטו שעמד אז על סך כ-137 מיליון שקל (בשל רווח הון בסך של כ-210 מיליון שקל בגין חלק ההשקעה שנמכר אז בבורסה ובגין שיערוך יתרת ההשקעה שנותרה בהתאם לשווי המניות למועד ההנפקה ובניכוי הפחתה למחיר השוק בתאריך המאזן בסך של כ-73 מיליון שקל). במרץ השנה, עוד במהלך הרבעון הראשון השנה, הבנק מכר את יתרת מניותיו בישראכרט, 33%, בבורסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully