וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטנייט התחכמה, ועומדת ללמוד לקח כואב מאוד

14.8.2020 / 15:30

שתי הגדולות סילקו את המשחק הפופולארי מהחנות שלהן, לאחר ש-Epic Games החלה לגבות תשלום על מטבעות וירטואליים למשחק באופן עצמאי ודילגה על העמלות שתצטרך לשלם להן. על אף שאנו רגילים לתמוך באנדרדוג, נראה שההתקפלות של אפיק תהיה מהירה מאוד

עריכה: דפי מקל

בהפרש של מספר שעות יצאו בלילה שבין חמישי לשישי אפל וגוגל בהודעה כי הן מסירות את פורטנייט מחנויות האפליקציות שלהן. זו רעידת אדמה לא רק עבור חובבי המשחק, משום שבאופן כללי לאירוע הזה עשויות להיות השלכות בעתיד.

ראשית, אופרטיבית מי שלא הוריד עדיין את המשחק הפופולארי בעולם, השייך לחברת Epic Games, לא יוכל לעשות זאת. ב-IOS, מערכת ההפעלה של אייפון, גם בעלי המשחק לא יוכלו לעדכן אותו, מה שיביא לגסיסתו האיטית. באנדרואיד הקלו יותר על המשתמשים. שם המשחק יקבל את עדכוני גוגל ואפשר יהיה להוריד אותו, רק לא דרך חנות Play.

הסיבה למהלך של אפל וגוגל היא עדכון של אפיק לפיו ניתן יהיה לרכוש V-Bucks, מטבעות וירטואליים, ישירות מהמשחק עצמו בלי לעבור דרך התיווך של החברות, שממנו הן גוזרות 30 אחוז. אפיק, מצדה, הגישה מיד תביעה נגד החברות בתואנה כי מדובר במונופול, כפי שנטען נגדן בשימוע בקונגרס לפני שבועיים.

V-BUCKS פורטנייט. יח"צ,
מטבע המריבה. V-Bucks/יח"צ

אז מה ההיגיון העסקי מאחורי המהלך? פנינו לעו"ד רם א. גמליאל, יועץ אסטרטגי ויועץ משפטי לניהול סיכונים, וציפינו ממנו לגלות אהדה כלפי אפיק, כביכול האנדרדוג בסיפור. הוא לא באמת שיתף עם זה פעולה.

"מי שישב באפיק גיימס וקיבל את ההחלטה לנסות ולעקוף את ההסכם עם גוגל ואפל צריך ללכת הביתה. אין שום אפשרות שאפל וגוגל יתעלמו מהפרת ההסכם איתן ויתנו לפורטנייט להעלים הכנסות".

עו"ד גמליאל מסביר כי רובו המוחלט של המודל העסקי של מערכות ההפעלה נשען על גביית עמלות מהאפליקציות הבודדות הרווחיות. צריך גם לזכור, הרוב המוחלט של האפליקציות הוא חינמי או חסר רווחיות אמיתית. "מבחינת השתיים, חוסר בתגובה היה שליחת איתות לשוק לפיו נפרצו הגבולות, הכול מותר ובעצם למוטט את המודל הכלכלי שבנו לאורך השנים".

לדעתו, אי אפשר היה לנהל את הסיכון הזה ולחשוב שזה יעבוד, ויתרה מזאת, יש חוק בתורת המשחקים - אסטרטגית אתה לא בוגד (בשחקן חוזר בכלל ובשחקן חוזר שכוחו היחסי עליך גדול אלף מונים בפרט. פורטנייט נכנסה לפינה עם שתי מפלצות דורסניות, וזה מהלך שגוי מיסודו. "אפל וגוגל פעלו נכון, באופן מיידי ונחרץ", הוא אומר, "המסר לשוק עבר באופן חד-משמעי וחד-ערכי - את ההסכמים על מפיצות האפליקציות לכבד לא משנה כמה חזקות הן יהיו".

לדעת עו"ד גמליאל, פורטנייט תיאלץ להיכנע במקרה הזה, כנראה שגם בתנאים גרועים שיש סיכוי סביר שלא יפורסמו, או למצוא את עצמה מהר מאוד מחוץ לשוק. ומהו הלקח מהסיפור? "לא כל רעיון שנראה גאוני, במיוחד אם מנסים להתחכם, הוא באמת כזה. רעיונות מסוג זה עדיף להעביר דרך מסננת של ניהול הסיכונים והראייה האסטרטגית לפני שמתחילים בגלגול כדור השלג".

  • עוד באותו נושא:
  • פורטנייט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully