וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקלה מצערת": המקרה המוזר של המושב בצפון

19.8.2020 / 15:22

בכפר קיש הייתה קיימת תכנית להקמת שכונת הרחבה, אבל במקביל אישר מנהל התכנון גם תכנית להקמת קו חשמל של מתח-על. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ': "זה אותו מנהל, איך ועדה אחת לא יודעת מה עושה השנייה?"

דיון בוועדת הכנסת בעניין תכניות מנוגדות בכפר קיש/ערוץ הכנסת

"תקלה מצערת". כך הוגדר היום (רביעי) בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת מקרה מוזר של אישור שתי תכניות תכנוניות שאינן מתיישבות זו עם זו.

המקרה הגיע לדיון בוועדה לאחר שנשמעה מחאתם בנושא של תושבי מושב כפר קיש שבגליל התחתון. מדובר באישור תכנית להקמת קו חשמל של מתח-על, המכונה בתכניות "קו 400", בשעה שכבר היתה קיימת בקרבה גדולה מדי תכנית להקמת שכונת הרחבה במושב כפר קיש.

איתי כהן, נציג מטה המאבק של כפר קיש, סיפר לחברי הועדה כי במושב "הופתעו לגלות לפני שלושה חודשים שעשרות מטרים מהשכונה שכבר נבנית מוקם קו מתח גבוה. אנו חוששים מקרינה אלקטרו-מגנטית, שעד היום אין לה תקן מוגדר".

את הדיון יזם ח"כ רם בן ברק, שגם ביקר לאחרונה בכפר קיש ועמד מקרוב על הקרבה בין שתי התכניות. לדבריו "ברור שהייתה טעות תכנונית. כשמגלים טעות, ועדיין לא הציבו כלום בשטח, אז צריך לא להנציח את הטעות. לו אנשי ועדת התכנון היו יודעים שיש כאן הרחבה, לא היו מאשרים את קו המתח".

לדבריו "קרתה תקלה מצערת. כשתכננו את קו 400, לא היו מודעים להרחבה, שלא מומשה שנים ולא הופיעה במסמכים. זה הופיע כשטח חקלאי. ניתן לתקן את הטעות, כי עשו 'ברך' לקו. אפשר ליישר את הברך להרחיק את הקו, או להעביר אותו לוואדי סמוך".

כפר קיש. Creative Commons
מי היה מאמין שאותו מנהל יאשר שתי תכניות מנוגדות? בית המייסדים בכפר קיש/Creative Commons

ניצן פלג, ראש המועצה האזורית גליל תחתון אמר בדיון כי "יש רצון טוב של הרבה שחקנים. יש פה תקלה. ההרחבה תוכננה ב-2002 ולא נלקחה בחשבון. לא הוגשו התנגדויות. לא חשבו שההרחבה בת היתכנות. התמ"א נכנסה לתוקף ב-2010 והתחלנו לבנות לפני שנה וחצי. לא ידעו על קו 400. זה התגלה רק כשחברת החשמל פנתה והתייעצה איפה להציב את העמודים".

נועה נאור ממנהל התכנון: "אכן מדובר בתמ"א 10 ג, תוכנית מתאר ארצית מפורטת (לתחנות כוח וקוי הולכת חשמל, א.א.), שאושרה אחרי 13 שנות תכנון מורכב, כולל בחינת חלופות. זה אושר ב-2016. התוודענו לבעיה של כפר קיש רק מפנייה שלהם. אף אחד לא העלה זאת קודם. הוועדה המחוזית לא עלתה על זה. לא הועלתה שום השגה. המרחק מספיק סביר ועומד בכללי הבטיחות ואף מעבר".

חיימוביץ' כעסה על דבריה של נאור ואמרה לה כי "כנציגת מנהל התכנון. את לא מוסמכת לתת חוות דעת על קרינה וקרבה. איך יכול להיות שיש תכנית פריסת קווי חשמל ויש תכנית הרחבה, וזו לא מסונכרנת עם זו? הפתיעו אתכם עם ההרחבה הזו? זה אותו מנהל. איך ועדה אחת לא יודעת מה קורה בשנייה?"

נאור הודתה כי אכן לא עלו על התוכנית: "היו תקופות שלא כל התכניות היו ממוחשבות. זה מקרה חריג, יש לשקול הסטה של הקו. עמדתנו - ככל שיש נכונות והצדקה הנדסית, לשנות את התוואי. נעשה את ההליך הסטטוטורי כדי לתקן. נצטרך לקבל לו"ז מחברת החשמל ונמצא את הדרך הסטטוטורית".

משה בן יאיר מרשות החשמל, אמר כי "הרשות לא מתנגדת להעתקת הקו. אנו רק מתריעים שהקו צריך להסתיים דצמבר 2025. הקו מאד משמעותי לכל אזור הצפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully