וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם רישום פלילי? כך תוכלו להיפטר ממנו

עו"ד עמרי לשם

20.8.2020 / 0:47

רישום פלילי יכול להפריע לכם בכל שלב בקריירה ובכל סוג עבודה, מנהג אוטובוס ועד עריכת דין, שלא לדבר על מניעת כניסות לחו"ל. אפשר למחוק אותו, וזה דורש עבודה. ההסבר בפנים

בווידאו: גבר כבן 40 עוכב לחקירה לאחר שהשליך אבן ופצע מפגינה בצומת מקסים/מערכת וואלה!NEWS

תדפיס מידע פלילי או "המרשם הפלילי" קיים על שמו של כל אדם, ללא קשר לעברו הפלילי ומחולק לשלושה חלקים: רישום פלילי, רישום משטרתי ורישום תעבורתי. כאשר אדם מזומן לחקירה באזהרה במשטרה, כלומר נחקר כחשוד בביצוע עבירה, אוטומטית נפתח לו תיק פלילי במשטרה. בשלב הזה מדובר ברישום משטרתי. בהמשך, אם יוגש כתב אישום שבו יורשע, הדבר ייהפך לרישום פלילי של ממש.

האם רישום פלילי יכול להימחק מעצמו, ואם כן - על אילו עבירות ותוך כמה זמן?

רישום פלילי תחום בזמן לגבי כל סוג של עבירה. לכל רישום פלילי בגין הרשעה בבית משפט יהיה תאריך התיישנות ותאריך מחיקה. ככל שהעונש בגין העבירה גבוה יותר, כך תקופות ההתיישנות והמחיקה יתארכו בהתאמה.

מהם התחומים שבהם רישום פלילי יכול להזיק?

רישום פלילי שאינו נקי מצר את צעדיו של בעליו כמעט בכל תחום. הדבר בא לידי ביטוי החל מאי קבלה לעבודות מסוימות, בעיקר במגזר הציבורי, וכן מקשה לקבל תעודה בהסמכות ספציפיות כמו, למשל, עריכת דין, ראיית חשבון והנדסה. רישום פלילי אף מונע הוצאת רישיון נהיגה ציבורי. כמו כן, לצורך הוצאת דרכון זר למי שזכאי (פורטוגלי, רומני, פולני וכו'), יש צורך להציג רישום פלילי נקי. הרישום הפלילי עלול להקשות מאוד ולכן כדאי למצות את האפשרות לטפל בו.

דרכון זר לא מצריך "תעודת יושר"? איך היא קשורה לרישום הפלילי?

תעודת יושר היא כינוי רווח למרשם פלילי נקי. אין באמת תעודה שמעניקים לאדם על כך שמעולם לא הסתבך בפלילים.

מתי למעסיק יש זכות לסרב להעסיקך בשל רישום פלילי ומתי לא?

לפי חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ"א-1981, למעסיק אסור לבקש העתק של המרשם הפלילי ממועמד לעבודה או מעובד. הגופים הזכאים לעיין במרשמו הפלילי של אדם, דוגמת משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים וכו', לא יזדקקו לעזרתו של העובד על מנת להיחשף אליהם.

אילוסטרציה - אזיקים 18 באוקטובר 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
לפעמים שטות אחת יכולה ללוות אתכם שנים/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

אדם הורשע בעבירה בבית המשפט וכעת יש לו רישום פלילי. צריך עכשיו לפנות למשטרה כדי שתמחק לו את הרישום?

לא. המשטרה אינה מוסמכת לתקן או לשנות החלטות של בית משפט, אלא של עצמה בלבד, וגם זה בערבון מוגבל. הדרך לטפל ברישום פלילי בעקבות פסק דין של בית משפט היא באמצעות הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה.

דרך מי כדאי לטפל בנושאים הקשורים למרשם הפלילי?

דרך המלך בהקשר הזה היא אך ורק פניה לעו"ד פלילי שמכיר את התחום ומנוסה בו.

ב-2018 החל השר גלעד ארדן מדיניות של אי-הפללה לצרכני קנאביס. איך זה משפיע על מי שיש לו רישום פלילי בגין שימוש עצמי בקנאביס לפני התיקון לחוק?

ההשפעה העיקרית היא המגמה המקלה כלפי כל אותם אנשים, כשהם מבקשים להסיר מעליהם את עול הרישום הפלילי. זה בדיוק הזמן לפנות לעו"ד פלילי בעניין הזה, ולטפל ברישום בכל הנוגע לעבירות של שימוש עצמי בקנאביס, שכיום מקבלים בגינן קנס כספי, אך בעבר הובילו לכתבי אישום.

לסיום, איך מתבצע הליך "המחיקה" של רישום פלילי ותוך כמה זמן זה קורה?

בנוגע לרישום משטרתי, הדבר מתבצע מול משטרת ישראל. סוג הבקשה נקבע בהתאם לזמן שחלף מאז שהתיק נסגר. טיפול ברישום הפלילי, כפי שציינתי קודם, הוא באמצעות הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה. ההליך מול המשטרה נמשך זמן קצר בהרבה ביחס לחנינה. הסיבה לכך היא שבקשת החנינה מגיעה לנשיא רק בסופו של תהליך בחינה ארוך שמאושרר על ידי הנשיא. כמובן שהנשיא יכול לבחור שלא לפעול על פי ההמלצה שהועברה אליו. תהליך כזה לוקח כיום 12-6 חודשים, על פי דחיפות העניין ועומס הפניות.

עמרי לשם הוא עו"ד לענייני פלילים וצווארון לבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully