וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע מודיעה על תכנית התייעלות בטבע טק

23.8.2020 / 11:16

גורמים שונים, יחד עם המחירים הלא תחרותיים, הביאו את טבע לתהליך התייעלות שיושלם ב-2022, ואחריו תיפרד מ-350 עובדי טבע טק: "יקבלו פיצויים מוגדלים מעבר לחוק ולהסכמים"

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: טל רזניק

חברת טבע מודיעה הבוקר (ראשון) על תחילת תהליך התייעלות משמעותי שייושם במהלך 18 החודשים הקרובים במפעל טבע טק שבנאות חובב. תהליך זה הינו חלק מתהליך האופטימיזציה הגלובאלי, עליו הכריז מנכ"ל ונשיא טבע קאר שולץ עוד בפברואר 2020 - אשר מבוצע לאורכה ולרוחבה של החברה, כהמשך לתהליך הרה-ארגון הגלובאלי הדו-שנתי, שהסתיים בסוף 2019 והביא לחיסכון שנתי בהיקף של כ-3 מיליארד דולר בעלויות החברה.

יודגש, כי מפעל טבע טק לא היה חלק מתהליך הרה-ארגון שבמסגרתו, מפעלים רבים של טבע ברחבי העולם נסגרו או נמכרו וכרבע מכוח האדם של החברה צומצם, ויישום תהליך ההתייעלות בו נדחה למעשה במשך כשנתיים וחצי, משיקולים מקומיים ובשל רצון החברה למצות את כל ניסיונותיה להחזיר את האתר לפסים של יעילות ורווחיות, דבר, שלא הסתייע בסופו של דבר.

תהליך האופטימיזציה, שייושם, כאמור, גם בטבע טק, נועד להבטיח כי כל מפעליה של טבע בשרשרת הייצור הגלובאלית (כולל מפעלי ה-API, ליצור חומרים פעילים לתעשיית התרופות) יעילים, חיוניים וברי-קיימא, וכך גם אלפי הפרויקטים והמוצרים המיוצרים בהם. זאת נוכח המציאות העסקית עמה מתמודדת תעשיית הפארמה כולה, וטבע באופן פרטני. במסגרת התהליך שיבוצע בטבע טק, ישונה תמהיל המוצרים ויצומצמו היקף הפעילות ומספר המתקנים הפעילים וכן תקטן מצבת ההון האנושי בכ-350 עובדים - על מנת שתותאם להיקף הפעילות הנדרש.

בטבע מספרים כי כמקובל בנסיבות שכאלה, החברה תקיים הליך היוועצות שקוף והוגן מול ההסתדרות וועד העובדים באתר בכל הקשור למשמעויות העתידיות של ההליך על העובדים, ולמעשה, הצדדים כבר הגיעו להסכמה - תוך גילוי אחריות והתחשבות בעובדים נוכח מורכבות מצב שוק התעסוקה בישראל כתוצאה ממגפת הקורונה - על כך שצמצום מצבת כוח האדם לא יבוצע במשך 18 החודשים הקרובים (עד הרבעון הראשון של שנת 2022). במשך כל תקופה זו תישא טבע על עצמה את מימון עלויות המשך העסקתם של כלל העובדים. עובדי טבע טק, שלא יימצא להם פתרון תעסוקתי באתר או באחד מהאתרים האחרים של טבע בישראל, יסיימו את עבודתם בטבע ויקבלו חבילת פיצויים "מיטיבה ומוגדלת מעל ומעבר לדרישות החוק ולהסכמים הקיבוציים".

מנכ"ל טבע קאר שולץ. Creative Commons
אין ברירה אלא ללכת למהלך. קאר שולץ/Creative Commons

התגברות התחרות אל מול מפעלי API אחרים בעולם כולו ובמזרח הרחוק בפרט, לצד עלויות הייצור הגבוהות בישראל, הפכו את מפעל טבע טק, המייצר חומרים פעילים לתעשיית התרופות, ליקר ולא תחרותי - הן בהשוואה למפעלים דומים בשרשרת הייצור של טבע, והן עבור חברות פארמה אחרות. חברות אלה, שמפעל טבע טק שימש ומשמש עבורן כספק חומרים פעילים, ומהוות חלק חשוב ומשמעותי מלקוחות האתר, צמצמו באופן משמעותי את מספר והיקף ההזמנות מהמפעל, מה שהעיב מאד על סיכויי הצלחתו ושיקומו. מניתוח מעמיק שנערך במפעל עולה, כי תוך מספר שנים נצילותו ויעילותו (Utilization) של מפעל טבע טק ירדה מ-85% ל-20% בלבד(!), כלומר, בעת שהיקף העבודה קטן והלך, מצבת כוח האדם לא השתנתה בהתאמה.

עוד יצויין, כי מפעל טבע טק פיתח במהלך השנים התמחות בייצור של חומרים פעילים מורכבים עבור מספר תרופות מקור אסטרטגיות, אך אלו איבדו זה מכבר את ההגנה הפטנטית וקמה להן תחרות גנרית, ששחקה את הרווחיות כמו גם את נתחי השוק והביאה לצמצום דרסטי בהיקפי הייצור. אם לא די בכך, במקביל, נרשמה גם ירידה ענפית במספר ובהיקף ההשקות המשמעותיות, אשר בעבר היוו חלק חשוב ומרכזי מפעילותו של האתר. במהלך העשור האחרון טבע השקיעה בטבע טק סכום מצרפי של כ-300 מיליון דולר בניסיון לשקמו, ואף העבירה אליו מוצרים ממפעלי ה- API שלה (כולל מפלנטקס שבנתניה), אך גם המאמצים הרבים הללו לא סייעו בשינוי המגמה. תהליך ההתייעלות שיבוצע כעת בטבע טק, נועד לאפשר לאתר להמשיך להתקיים, לייצר ולהשיא ערך לטבע, והוא יחייב השקעה משמעותית של החברה בארגון מחדש של האתר, התהליכים המבוצעים בו וכן במאות העובדים שימשיכו לעבוד בו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
seperator

"כל תהליך שמעורב בו שינוי, ובפרט התייעלות וצמצום הוא כואב", אמר ג'ון נייסון, מנכ"ל חטיבת חומרי הגלם הפעילים לתרופות, "אך עם זאת הוא הכרחי כדי להבטיח את עתיד האתר והעובדים שימשיכו להיות מועסקים בו. לצערנו, על אף השקעה ומאמצים כבירים שעשינו במהלך השנים כדי לשפר את התחרויות של טבע טק, להטמיע בו טכנולוגיות חדשות ולהביא אליו מוצרים משמעותיים, עלויות הייצור הנמוכות בחלק מהמדינות בהשוואה לישראל הביאו להפחתה משמעותית בהזמנות וגרמו לכך שרמת היעילות והנצילות של האתר התכווצה באופן דרסטי עד שהפך למעשה ללא בר-קיימא. למרות שטבע טק לא הייתה חלק מתהליך הרה-ארגון הגלובאלי, שהחל לפני כשנתיים וחצי, קיבלנו החלטה משותפת יחד עם ההסתדרות וועד העובדים באתר שלא לנקוט הליכי צמצום במצבת כוח האדם לפני הרבעון הראשון של שנת 2022 - בעוד 18 חודשים מהיום - בתקווה שעד אז הקורונה כבר תהיה תחת שליטה טובה יותר ואולי אף יימצא לה חיסון או טיפול אפקטיבי, וכפועל יוצא גם שוק התעסוקה יתאושש. אנו מחויבים לכל עובדי האתר ונבטיח שיינתנו לעובדים שהעסקתם תסתיים פיצויים מיטביים וליווי והכשרה מצד טובי אנשי המקצוע. אנחנו מאמינים כי התהליך יחזיר את מפעל טבע טק להיות תחרותי ויאפשר לנו להמשיך ולקדם את ישראל כמוקד אסטרטגי מרכזי לפעילות החברה הגלובאלית".

טבע ממשיכה לבסס ולחזק את המטה הגלובאלי שלה הממוקם בישראל, לצד שני אתרי ייצור משמעותיים (מפעל טבע כפר-סבא ומפעל טבע טק שממשיך, כאמור, בפעילותו) ושני מרכזי מחקר ופיתוח חשובים ובעלי השפעה על טבע הגלובאלית (אביק נתניה, שבו מפתחים תרופות מקור, כולל ביולוגיות, ומרכז המחקר ופיתוח הגנרי בטבע כפר סבא). כמו כן, טבע מהדקת ומקדמת שיתופי הפעולה רחבי-היקף עם האקדמיה בישראל (ובפרט עם מכון וייצמן למדע, אוניברסיטת תל-אביב והטכניון) למחקר ופיתוח של תרופות עתידיות בתחומי הסרטן ומערכת העצבים.

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully