וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה כלכלית: דריכות לצד עמימות

כריסטיאן נולטינג

24.8.2020 / 16:28

סוף השבוע יהיה עמוס באירועים פוליטיים, וכולם מחכים לוועידת ג'קסון הול של הפד. החשש: הקצנה ביחסי הסחר בין ארצות הברית לסין ופסימיות בשל התפשטות הקורונה

בווידאו: טראמפ מכריז על שימוש בפלזמה לטיפול בחולי קורונה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

סוף השבוע הקרוב יהיה עמוס באירועים פוליטיים, כאשר במהלכו תתרחש אספת המפלגה הרפובליקנית יחד עם ועידת ג'קסון הול של הפדרל ריזרב. באמצע השבוע רוב תשומת הלב תהיה נתונה לנתוני שוק התעסוקה ומדדי ביטחון צרכנים שיפורסמו בימים שלישי ושישי. בגרמניה מדד IFO שיפורסם מחר ייתן תמונת מצב לגבי מצב העסקים במדינה, כאשר ישנו חשש שהעלייה האחרונה במקרי הקורונה תוביל לפסימיות בקרב העסקים. ברקע תמיד המשקיעים ישימו לב ליחסי ארצות הברית סין כאשר בגזרת נתוני המאקרו בסין אין נתון חשוב במיוחד. פגישת הבנק המרכזי הקוריאני ביום חמישי תוכל לשפוך אור על מצב ההתאוששות הכלכלית של אסיה כולה. בגזרת נתוני האינפלציה השבוע יפן וגרמניה יציגו את נתוניהם ובארצות הברית מדד ה-PCE יפורסם גם כן.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית - מדד הפעילות הכלכלית של הפד לאזור שיקגו ביולי.
  • שלישי: גרמניה - נתוני תמ"ג לרבעון 2, מדד IFO לחודש אוגוסט. ארצות הברית - מכירות בתים חדשות לחודש יולי, ביטחון צרכנים לחודש אוגוסט.
  • רביעי: ארצות הברית - הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש יולי.
  • חמישי: ארצות הברית - מדד אינפלציה PCE לרבעון 2, נתוני תמ"ג רבעון 2, מדד הייצור של הפד מחוז קנזס לחודש אוגוסט, ועידת ג'קסון הול של הפד.
  • שישי: יפן - מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. גרמניה - מדד ביטחון הצרכנים מכון GFK לחודש אוגוסט. ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש של שיקגו לחודש אוגוסט, מדד ביטחון צרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש אוגוסט.
נשיא הפד ג'רום פאוול. Bill O'leary, GettyImages
מחכים לו. פאוול/GettyImages, Bill O'leary

ג'רום פאוול נואם בועידת ג'קסון הול

ועידת ג'קסון הול בהשתתפות נגידים מבנקים מרכזיים שונים תצא לדרך השבוע בימים חמישי ושישי. פרוטוקולים מהפגישה האחרונה של הפד הצליחו לנער את השווקים ולהכניס אותם לאי נוחות, מכיוון שלא נמצא בפרוטוקולים רמז לשינוי היעדים של הפד לטווח ארוך כחלק מבחינת המדיניות שהוא מבצע בימים אלה. ג'רום פאוול הוא לא הנגיד היחידי בוועידה שעומד בפני מבחן של שינוי מדיניות לטווח ארוך, ותהיה לו הזדמנות בנאומו לרמוז על שינויים אפשריים לפני המפגש הבא של הפד בחודש ספטמבר. פאוול ידבר בשידור חי ביום חמישי מוקדם בבוקר והמשקיעים יחפשו רמז לשינוי מדיניות בנוגע ליעד האינפלציה או השגתו ואיך יתבצע תהליך השינוי.

שורה תחתונה: נאום פאוול בג'קסון הול עשוי לתת רמזים על שינוי מדיניות אפשרי של הפד לטווח הארוך, אך אין צפי לחשיפה מלאה של התוכנית.

נתוני המאקרו עשויים להצביע על האטה בהתאוששות הכלכלית

הפד מחזיק בידיו כרגע את המפתחות להתאוששות כלכלית, במיוחד כאשר המצב הפוליטי בוושינגטון אינו מאפשר העברת חבילת סיוע נוספת. תביעות ראשוניות לדמי אבטלה שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על עלייה מחדש לרמה של מיליון ומעלה בקשות חדשות. גם העלייה במכירות הקמעונאיות נראה שנעצרת. נתונים חודשיים שיפורסמו השבוע כוללים ביטחון צרכנים ביום שלישי, הזמנות מוצרים ברי קיימא ביום רביעי, מדד אינפלציה PCE ביום חמישי ומדד ביטחון בצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ביום שישי. תשומת לב רבה תוקדש לנתון השבועי של תביעות אבטלה ביום חמישי. אספת המפלגה הרפובליקנית שתימשך ארבעה ימים נפתחת היום בצפון קרוליינה וכותרות פוליטיות יכולות לצוץ במשך כל השבוע.

שורה תחתונה: ההתאוששות הכלכלית יכולה להצביע על האטה כאשר תמיכה נוספת מהצד הפיסקלי לא קיימת כרגע.

חוסנו של היורו והבנק המרכזי האירופי

הדולר צלל מול היורו לאחר פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה, אך בהמשך השבוע הוא התאושש. מטבע היורו-דולר נסחר כעת ברמה של 1.18. פרוטוקולים מפגישת הבנק המרכזי האירופי האחרונה גם כן פורסמו, ומהם עולה כי הבנק ימשיך במדיניות המרחיבה שלו והוא מתכוון לנצל עד תום את תוכנית רכישות החירום בהיקף של 1.35 טריליון יורו. הטון שעלה מן הפרוטוקולים מצביע על זהירות בכל הנוגע לתנאים הפיננסיים וסכנה להמשך הצמיחה הכלכלית בטווח הארוך.

גם העובדה שציפיות האינפלציה לטווח ארוך נמצאות ברמה נמוכה ביותר מדאיגה את ראשי הבנק. למרות העובדה כי תוכנית רכישות החירום פגה רק ביוני 2021, הבנק המרכזי האירופי נמצא במצב טוב לשרוד לחץ מכיוון השוק לשינוי מדיניות, והסנטימנט החיובי כלפי היורו לאחרונה בעקבות חבילת הסיוע הפיסקלית של ראשי האיחוד עלול לפוג, ואיתו גם התחזקות היורו. זאת, במיוחד אם הצמיחה הכלכלית בארצות הברית תתחזק והפער בצמיחה בין שתי היבשות יודגש יותר. בראייה שלנו, הצפי להיחלשות של הדולר לא נכון.

שורה תחתונה: שינוי מדיניות נוסף של הבנק המרכזי האירופי לא צפוי. התחזקות היורו לאחרונה צפויה להתמתן ותחזית 12 חודשים קדימה לשער היורו דולר עומדת על 1.15.

קניון בהונג קונג. Billy Kwock, GettyImages
הרבה דאגות בגזרה. הונג קונג השבוע/GettyImages, Billy Kwock

גרמניה-סקר מכון IFO יכתיב את הטון

מדד מנהלי הרכש של מכון מרקיט לגוש היורו שפורסם ביום שישי האחרון היה מאכזב, וגם גרמניה לא הייתה יוצאת דופן. מדד מנהלי הרכש המשולב באיחוד ירד מרמה של 54.9 לרמה של 51.6. בעקבות ירידה גדולה מהצפי בסקטור השירותים שם, נרשמה ירידה מרמה של 54.7 ל-50.1. מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של גוש היורו עלה לרמה של 55.7 מרמה של 55.3. בגרמניה מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים ירד לרמה של 50.8 מרמה של 55.6, אבל סקטור הייצור עלה לרמה של 53 מרמה של 51.

תשומת הלב עוברת כעת לסקר מצב העסקים של IFO , שיפורסם מחר ויצביע על התנאים הנוכחיים והציפיות לעתיד. מעניין לראות אם טרנד העלייה בייצוא שנצפה בנתון חודש קודם ימשיך גם באוגוסט למרות הרעה בנתוני הקורונה באירופה. הציפיות כרגע הן לשיפור קל במדד התנאים הנוכחיים והצפי העתידי לעומת החודש הקודם, אך עד מחר הצפי עלול להשתנות. נתונים נוספים השבוע מגרמניה כוללים את ביטחון הצרכנים של מכון GFK ונתוני אינפלציה ראשוניים לחודש אוגוסט, כאשר שניהם יפורסמו ביום שישי. נתון האינפלציה צפוי להישאר על אפס בהשוואה לעומת השנה שעברה.

שורה תחתונה: ירידה חדה בסקר IFO לא צפויה, אך מדד מנהלי הרכש שפורסם בשבוע שעבר מעיד על פסימיות הולכת וגוברת בקרב העסקים.

המתיחות ביחסי ארצות הברית סין נשארת במוקד

נתון רווחי החברות התעשייתיות בסין צפוי להתפרסם ביום חמישי ומדד מנהלי הרכש של מכון NBS לסקטור הייצור והשירותים צפוי להתפרסם ביום שני הבא. ביום חמישי הזה נקבל גם נתוני ייצוא מהונג קונג לחודש יולי, שעשויים להצביע על עלייה ראשונה בהשוואה לשנה שעברה מאז חודש פברואר האחרון, כאשר נתון חזק במיוחד עשוי לתת עדות נוספת להתאוששות בייצוא הסיני. עדיין, בשבוע דל בנתוני מאקרו משמעותיים, מרבית תשומת הלב תהיה על אירועים פוליטיים במיוחד על יחסי ארצות הברית-סין. לאחרונה ראינו עלייה נוספת במתיחות היחסים בין המדינות כאשר רדיפה של ארצות הברית אחר חברות טכנולוגיה סינית מצטרפת לביטול השיחות המתכוננות בין שתי המדינות וביטול אמנת הסחר עם הונג קונג. הצפי שלנו הוא כי שלב 1 של הסכם הסחר שנחתם בין המדינות ימשיך להתקיים, אך חיכוכים נוספים ימשיכו לצוץ כל העת.

שורה תחתונה: מתיחות יחסי ארצות הברית סין עשויה להמשיך ולהתלקח, אך הצפי הוא ששלב 1 של הסכם הסחר בין 2 המדינות ימשיך להתקיים.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק במחלקת ניהול עושר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully