וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה בישראל עדיין לא משתמשים בתשלום מתקדם באשראי?

26.8.2020 / 9:52

בכל העולם, גם במדינות פחות מפותחות מאצלנו, עברו מזמן להשתמש בכרטיסי אשראי בתקן EMV שמונע הונאות. למה בישראל זה עדיין לא קורה ומתי, סופסוף, ניכנס לעניינים?

צילום: רויטרס,עריכה: שאול אדם

ב-27.11.2019 הכריז בנק ישראל על שלב נוסף בהחדרת תקן הEMV-, לפיו עד לנובמבר 2020, בעוד כשלושה חודשים, יחויבו כל בתי העסק בישראל שבהם היקף התשלומים עולה של 100 מיליון שקל לקבל תשלומים בתקן EMV מלא. עד ליולי 2021 כל בתי העסק בישראל יחויבו לאמץ את התקן, ועד 2022 תחויב שב"א להפסיק להפעיל את מתג התשלומים הישן.

"תקן EMV הוא תקן אבטחה עולמי שאותו אימצו מרבית מדינות העולם, חלקם לפני 15 שנים ויותר, וכולל שווקים כמו ניגריה, מלזיה ואף הרשות הפלסטינית. מטרת התקן היא להפחית את היקף ההונאות, שכן הוא מחייב הקשת קוד סודי בעת התשלום ומאפשר עסקאות ללא מגע בתקן אבטחה מאובטח יותר", מסביר דן סופר, מנכל וריפון ישראל וסגן נשיא למערב אירופה. וריפון מספקת פתרונות תשלום וסליקה, היוצרים סביבה קמעונאית חכמה.

כרטיס אשראי מאובטח. רמי זרנגר,
קל, פשוט - ופה זה לוקח נצח. מסוף אשראי נייד/רמי זרנגר

על אף שחלפו כחמש שנים מאז הכריז בנק ישראל לראשונה על אימוץ התקן בישראל, רק כ-5% מהעסקאות בישראל נעשות בתקן EMV והקשת קוד סודי. עם זאת, יש סיבה לאופטימיות. הצעד האחרון של בנק ישראל גרם לכך שכבר כעת ב -50% מנקודות התשלום בישראל כבר הותקן מסוף מאובטח התומך ב-EMV ומספר העסקאות מזנק. "בשנה האחרונה הסיבות העיקריות לדשדוש בהחדרת התקן טופלו: בנק ישראל וחברות האשראי החלו בחינוך שוק מסיבי, הטלת החובה הוטלה על כל בתי העסק ולא רק על בתי עסק חדשים, ומשרד האוצר נתן תמריצים חיוביים לאמץ את התקן", אומר סופר, "התמריץ השלילי של הסטת האחריות על הונאה לבתי עסק, שחל כבר מינואר 2019 על עסקים גדולים, לא הביא עד כה לתוצאה הרצויה".

הבשורה הגדולה אינה טמונה רק בצמצום ההונאה, אלא דווקא בפתיחת השוק הישראלי לאמצעי תשלום מתקדמים וקידום התחרות הן בתחום הסליקה והן בהנפקה. סופר מציין כי "התקן מחייב למעשה התקנת מסוף תשלום מאובטח בבתי העסק, שמצוידים היום עם שלל טכנולוגיות מתקדמות לקבלת תשלומים, לרבות NFC ו-BLE המאפשרות תשלום בכרטיסים ללא מגע ותשלומים דיגיטליים דרך הטלפון הנייד". הוא מוסיף ואומר כי "החשיבות לשוק הישראלי, לבתי העסק ולצרכן הישראלי הינה גדולה ובעלת משמעות לכלל הצרכנים. אין מדובר רק בנוחות בביצוע התשלום, אלא בפתיחת השוק לאמצעי תשלום מגוונים שאינם מתקבלים היום בבתי עסק, לרבות אפליקציות העברות התשלום של הבנקים: פפר, ביט, ופייבוקס, שירותי תשלום בינלאומיים כמו אפל פיי ואנדרויד פיי, וכלה בסכמות במעגל סגור".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
דן סופר. יחצ,
לא רק עניין אבטחתי, גם עניין תדמיתי. דן סופר/יחצ

אפל פיי פעילה כבר ביותר מ-50 מדינות, כשהקריטריון העיקרי להפעלת השירות הוא אחוז החדירה של מסופים המאפשרים תשלום ללא מגע, מה שמעיד על חשיבות המהלך הקורה בימים אלו. דוגמה נוספת היא אפליקציית התשלומים של הבנק הגדול בדנמרק, דנסקבנק, ששירות מובייל-פיי כבש את שוק התשלומים במדינה וכיום מדובר בדרך הפופולרית ביותר לשלם בבתי עסק. סופרמתייחס לצרכנים ואומר כי "מעבר לנוחות שבתשלום באמצעות הסלולר, הצרכנים מעדיפים גם את המהירות שבביצוע התשלום. כמו כן, הן בתי העסק והן הצרכנים מקבלים ערך מוסף בשיווק, במידע, בהטבות ובמחיר השירות, הודות לחיבור האינטגרלי בין אמצעי התשלום והטלפון החכם. למרות העיכוב לעומת מדינות אחרות, מידי יום משודרגים מאות מסופים ל-EMV בישראל". להערכתו, בעוד שלושה חודשים מהיום יעמדו ביעד כל בתי העסק המחויבים לכך.

חברת Verifone פועלת מזה למעלה מ-35 שנים בתחום פתרונות התשלום, כשהיא מובילה את החדשנות בעולם זה באמצעות פתרונות החומרה, התוכנה והשירותים שהיא מספקת. החברה פועלת ביותר מ-150 מדינות בעולם, ומפעילה מרכז פיתוח גדול בישראל שנותן מענה מהיר לדינאמיות של השוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully