וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף התמרים הישראלי ממשיך לגדול: ישראל תתחיל לייצא לאוסטרליה

26.8.2020 / 12:46

פוטנציאל השוק האוסטרלי נאמד ב-80 טונות תמרים בשנה, ולאחר פגישת תיאום בין משרדי החקלאות סוכם כי ישראל תיכנס לשוק הזה, שכרגע מייבא מאיראן, ארה"ב וירדן

מטע תמרים באפיקים. ענבל ענברי, אתר רשמי
גאווה לאומית. גדיד תמרים בקיבוץ אפיקים/אתר רשמי, ענבל ענברי

עונת גדיד התמרים נפתחה השבוע ואיתה בשורות טובות לחקלאים: ישראל תתחיל לייצא תמרים לאוסטרליה. בתום פגישות ותיאום בין משרד החקלאות הישראלי למקבילו האוסטרלי, קיבלה ישראל לפני ימים אחדים אישור רשמי משלטונות אוסטרליה לייצא תמרים טריים מישראל לאוסטרליה. זה מדובר באישורים שנחוצים כדי למנוע העברת מזיקים ונגעים על גבי תוצרת חקלאית. עונת הגדיד נמשכת כחודשיים ובמשרד החקלאות מקווים כי החקלאים יספיקו לייצא ליעד החדש עוד השנה.

כמעט כלל צריכת התמרים באוסטרליה מסופקת על ידי יבוא שמגיע לכ-8,000 טון בשנה. מקורות האספקה של אוסטרליה הם בעיקר אירן, ארצות הברית וירדן. ההערכות הן כי פוטנציאל השוק האוסטרלי עבור ישראל נאמד בכ-800 טונות תמרים בשנה, כ-10% מהשוק. האוסטרלי צורך מדי שנה כ-340 גרם תמרים בממוצע, בהשוואה לכ-260 גרם באירופה.

מגדלי התמרים הישראלים מייצאים תמרים למדינות רבות באיחוד האירופי וכן לארצות הברית, סין, ניגריה, ברזיל ועוד. סך יצוא התמרים בשנת 2019 היה כ-26,800 טונות, המהווים עלייה של 168% ביחס לשנת 2009 בה יצוא התמרים היה כ-10,000 טונות בלבד. בישראל מגדלים תמרים לאורך השבר הסורי-אפריקאי באזורי הערבה, עמק בית שאן ועמק הירדן. מהים האדום בדרום ועד לכנרת בצפון, בזכות החום השורר באזור זה. ישראל היא המובילה בעולם בייצור תמר מסוג מג'הול ומרבית עצי התמרים בישראל הם עצי מג'הול (655,000 עצים), ובהתאם מעל 80% מהיצוא הישראלי הוא תמרי מג'הול, וה-20% הנותרים הם בעיקר דקל נור.

יבול התמרים בישראל עומד על כ-43,000 טונות תמרים, 19,000 מתוכם לצריכה מקומית, והשאר לייצוא. בהשוואה לארה"ב המייצרת כ-15,000 טונות בלבד.

גדיד תמרים בערבה הדרומית. יחצ,
גדיד תמרים בערבה הדרומית/יחצ

עונת הגדיד בערבה הדרומית וקיבוץ אילות: הקיבוץ מתפרנס מחקלאות ולו אחד ממטעי התמרים הגדולים בישראל. העצים הראשונים נטעו באילות בסוף שנות החמישים וכיום במטע כ- 14 אלף עצי פרי, רובם המוחלט מזן מג'הול. בשטח כולל של למעלה מ- 1000 דונם המניבים כ- 65 מיליון תמרים בשנה. תהליך גידול התמרים כולל מספר תהליכים עד עונת הגדיד באמצע אוגוסט, אז הפרי בשל ומוכן לאכילה.

בקיבוץ אילת, בית אריזה מקומי בו ממוינים ונארזים התמרים על ידי מכונת מיון חדשנית מהמשוכללות והמתקדמות בעולם. המכונה ממיינת את התמרים על פי גודלם ואיכותם ומחלקת את התמרים ל- 16 קטגוריות שונות. המכונה מסוגלת למיין עד 4 טון תמרים בשעה אחת בלבד. כל תמר מצולם 20 פעמים ברזולוציה גבוהה על ידי 4 מצלמות מתקדמות כדי לקבוע את גודלו ואיכותו של כל תמר וכדי לעמוד בסטנדרטים הקפדניים של קיבוץ אילות והשוק העולמי. למעלה מ- 90% מהתמרים מיוצאים לשווקים ברחבי העולם וכיום הוא נחשב לאחד מענפי הייצוא המרכזיים בישראל.

הצטרפנו בזריחה לחקלאים הנמרצים שהתחילו את עונת הגדיד בערבה הדרומית, בתמונות הגודדים ומטעי התמרים של קיבוץ סמר שיש להם למעלה מ 11,000 עצי תמר, הם גודדים בשיטה מיוחדת שנקראת "ניעור". רק שני קיבוצים בעולם גודדים בשיטה הזאת- קיבוץ סמר וקיבוץ יטבתה.

  • עוד באותו נושא:
  • תמרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully