וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה התקדימית הזאת של ביטוח לאומי עשויה לגרור הרבה תביעות

26.8.2020 / 11:25

עד כה הכיר ביטוח לאומי רק באנשים שעברו אירוע טראומתי ספציפי כנפגעי פעולות איבה. תביעה חדשה שהתקבלה מכירה באדם שסבל מרצף פעולות כבר מילדות ועד לתקופה הנוכחית

בווידאו: פגיעת רקטה בבית בשדרות/צילום: יניב כליף, TPS, דו"צ עריכה: עמית שמחה

החלטה תקדימית של מחלקת נפגעי האיבה במוסד לביטוח הלאומי, עשויה להביא למבול תביעות של נפגעי חרדה באזורי הטילים כמו שדרות ועוטף עזה. ההחלטה התקבלה לגבי תושב שדרות, אב לשלושה שלא נפגע פיזית ומטופל במרכז חוסן בשדרות, והוכר על ידי הביטוח הלאומי כנפגע פעולות איבה בגלל רצף אירועים ביטחוניים של ירי טילים שביחד גרמו לו לפוסט טראומה.

מהתביעה לביטוח לאומי, שהוגשה באמצעות עוה"ד גיל גאנוניאן ועוה"ד וליאור סולמי ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, עולה כי הנפגע נחשף למספר אירועי טרור בשנים נפרדות ובין היתר כשהיה נער טיל נפל בקרבת ביתו. כשהיה בצבא צפה בטלוויזיה איך אימו שנפצעה מטיל הוכנסה לאמבולנס ולאחר שסיים את שירותי הצבאי נפלו טילים בקרבתו.

עד להכרה זו של הביטוח הלאומי, כדי לזכות בנכות על בסיס של פוסט טראומה היה צורך לשייך את הפוסט טראומה לאירוע ביטחוני מסוים ונקודתי שגרם לכך. במקרה זה מדובר ברצף מקרים שביחד גרמו לפוסט טראומה, בדומה להלכת המיקרו טראומה אצל נפגעי עבודה.

בית שנפגע מרקטה על שדרות, 21 באוגוסט 2020. שי מכלוף
עד כה הוכרה פעולה ספציפית, כעת התקדים משנה את התמונה. בית שנפגע בשדרות/שי מכלוף

עו"ד סולמי מסביר: "כאשר רוב האזרחים שומעים את המושג 'נפגע פעולות איבה', מיד עולה ברוחם אדם שנפגע מירי, דקירה או ממחבל מתאבד. אף אחד לא זוכר את מאות האזעקות בעוטף עזה, שדרות והדרום, כל עוד אין נפגעים בנפש. אנו כחברה, התרגלנו למצב הביטחוני ואנו רואים בו לצערנו כחלק משגרת החיים. לרוב גם התושבים עצמם המתגוררים ביישובי הדרום אינם מודעים לזכויותיהם. לכן חשוב להדגיש כי החוק רואה בכל אזעקה כזאת כאירוע טרור ולאחרונה שונו נהלי ביטוח לאומי, כאשר גם אדם אשר נפגע מרצף אירועים - כלומר לא נפגע ישירות, אלא שגרת החיים שלו באזור מאוים גרמו לו לדחק נפשי - יכול להיות מוכר כנכה על ידי הביטוח הלאומי. במקרה זה, ועדה רפואית של הביטוח הלאומי קבעה לאב ל-3 נכות נפשית עקב פוסט טראומה שנובעת מחשיפה לרצף אירועים ביטחוניים ובגינה זכה לפיצוי מהמדינה".

ממשרד עוה"ד מרקמן את טומשין נמסר כי "לצערנו אנו עדים לעוד ועוד מקרים בהם המדינה מתנערת בדרך זו או אחרת מזכויותיהם של נפגעי האיבה, ובמקרים רבים יש צורך בפניה לערכאות משפטיות על מנת להגן על זכויותיהם. טוב עשה הביטוח הלאומי עם שינוי ההלכה אשר תהווה מזור לכאב המתמשך והבלתי אפשרי שם התושבים הנחשפים לאירועי טרור מתמשכים וכתוצאה מהם סובלים ממצוקה נפשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully