וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהציפיות לא פוגשות את המציאות: סקירה שבועית בעולם

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

31.8.2020 / 23:31

יפן מנסה לתור מחליף לראש הממשלה, רגיעה אחרי ועידת ג'קסון הול ונתונים סופיים באירופה של המדדים. כל מה שצפוי לקרות השבוע בעולם, כולל השאלה: מה יהיה עם האינפלציה?

בווידאו: טראמפ מבקר בלואיזיאנה אחרי שהוריקן לאורה היכה במדינה/צילום: רויטרס

תהליך החלפתו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה צפוי להיות מהיר ביותר, אך עדיין ישנם כמה קשיים בדרך למציאת מחליף. המערכת הפוליטית בארצות הברית תיכנס לרגיעה מסוימת לאחר ועידות שתי המפלגות לאחרונה, אך הגעה להסכם על חבילת סיוע נוספת בשל מגפת הקורונה נראית כקשה להשגה. נתוני המאקרו השבוע בארצות הברית ישפכו אור על ציפיות השוק להתאוששות והמציאות בשטח, כאשר מדד מנהלי הרכש של מכון מרקיט ומכון ISM יפורסמו השבוע בנוסף לדוח התעסוקה החודשי שיפורסם ביום שישי.

באירופה נקבל השבוע נתונים סופיים לחודש אוגוסט של מדד מנהלי הרכש של מרקיט, נתוני מכירות קמעונאיים, ומדד מחירים לצרכן כאשר נתון האינפלציה צפוי להראות שבפני הבנק המרכזי האירופי עומדת משימה קשה להשיג את יעד האינפלציה. בסין נקבל את מדד מנהלי הרכש של CAIXIN בנוסף למדד מנהלי הרכש הרשמי שפורסם היום. מבחינת בנקיים מרכזיים מדובר בשבוע שקט למעט החלטת ריבית של הבנק המרכזי האוסטרלי ביום שלישי ויהיה לכולם פנאי לעכל את נאום פאוול בג'קסון הול.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה התפטר מתפקידו בשל המצב הבריאותי
28.08.20. רויטרס
חילוף מהיר. שינזו אבה/רויטרס

יומן אירועים כלכליים

  • שלישי: סין - מדד מנהלי הרכש ייצור של מכון CAIXIN לחודש אוגוסט. גוש היורו - מדד מחירים לצרכן חודש אוגוסט. גרמניה - נתוני אבטלה לחודש אוגוסט. ארצות הברית- מדד מנהלי הרכש ייצור של ISM לחודש אוגוסט.
  • רביעי: גרמניה - מכירות קמעונאיות לחודש יולי. ארצות הברית - נתוני הזמנות מפעלים לחודש יולי.
  • חמישי: סין - מדד מנהלי הרכש שירותים מכון CAIXIN חודש אוגוסט. גוש היורו-מכירות קמעונאיות לחודש יולי. ארצות הברית-מדד מנהלי הרכש שירותים של ISM חודש אוגוסט.
  • שישי: ארצות הברית - דוח תעסוקה חודש אוגוסט.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

המדיניות המוניטרית לאחר ועידת ג'קסון הול

נאום יושב ראש הבנק המרכזי של ארצות הברית ג'רום פאוול בשבוע שעבר הלך קדימה מעט ממה שצפו בשוק, כאשר הוא הגדיר גישה שונה לגבי יעד האינפלציה, גם לגבי ההגדרה של שוק תעסוקה שמצוי במצב של תעסוקה מלאה. הנאום גרם לתשואת אגרות החוב ל-10 שנים לעלות לגבוה של חודשיים, ובנוסף לכך שציפיות האינפלציה של הצרכנים יעלו גם הם בהמשך. על אף כל התזוזות, עדיין הבעיות המיידיות קיימות בנוגע למדיניות המוניטרית של הפד בהשגת מטרותיו. נאום פאוול כן הכין את השטח לגבי החלטת הריבית של הפד בחודש ספטמבר, כאשר הצפי הוא לשינוי בניסוח על ציפיות האינפלציה העתידיות, כמו גם שינוי בתוכנית הרכישות של הבנק. פאוול הדגיש בנאומו כי הכלכלה האמריקאית זקוקה לתמיכה פיסקלית נוספת, אך הצעות לתוכנית שכזו תקועות במשא ומתן בין שתי המחנות הפוליטיים.

שורה תחתונה: נאום פאוול בג'קסון הול גרם לעלייה בציפיות כי בפגישת הבנק בספטמבר יהיה שינוי במדיניות הפד.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Bill O'leary, GettyImages
הולך רחוק. פאוול/GettyImages, Bill O'leary

ההתאוששות הכלכלית בארצות הברית ושוק התעסוקה

מרבית הנתונים החודשיים שפורסמו לאחרונה כמו הזמנות מוצרים בני קיימא מצביעים על התאוששות כלכלית איתנה, אך נתוני זמן אמת כמו סגירות של עסקים קטנים מצביעים על חולשה מסוימת. ירידה שבועית נוספת בתביעות אבטלה תוסיף לאופטימיות, אך הנתונים מבחינה אבסולוטית ברמה של מיליון תביעות חדשות עדיין גבוהים מאוד בראייה היסטורית. סנטימנט העסקים הנוכחי וציפיותיהם לעתיד יבואו לידי ביטוי בפרסום בשלישי וחמישי של מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים של מכון ISM. ייתכן שיהיה קשה לתפוס את הפער בין התמונה שעולה ממדד מנהלי הרכש לעומת דוח התעסוקה החודשי. העסקים הקטנים אחראים לרבע מיצירת המשרות בארצות הברית ולכן ראייתם את העתיד תכריע את קצב התאוששות שוק העבודה.

שורה תחתונה: מדדי מנהלי הרכש של מכון ISM צפויים להישאר מעל רמה של 50 אך נתוני התעסוקה עדיין מהווים דאגה לגבי העתיד.

סין: בחינה לעומק של התרוממות הכלכלה

הנתונים הרשמיים של מדדי מנהלי הרכש פורסמו היום בסין. שניהם היו קרובים מאוד לנתונים בחודש הקודם, כאשר נתון הייצור היה ברמה של 51 לעומת 51.1 ביולי ונתון השירותים ברמה של 55.2 לעומת 54.2 ביולי. תשומת הלב עוברת כעת למדד מנהלי הרכש של מכון CAIXIN המתמקד בסקטור הפרטי כאשר צפוי להתפרסם ביום שלישי נתון הייצור וביום חמישי נתון השירותים.

צריך להתייחס לנתונים של מדד מנהלי הרכש תמיד בזהירות, מאחר שהם מדדי סנטימנט שמצביעים על שינוי חודשי לעומת המצב הקודם אך לא על רמות אבסולוטיות של פעילות כלכלית. נתוני הסחר החודשיים שצפויים להתפרסם ביום שני הבא יישפכו אור האם הייצוא המשיך להתאושש באוגוסט כאשר הכלכלה המקומית הסינית עדיין מהווה סיבה לדאגה. נתונים שיצאו לאחרונה הראו על עלייה של 4.8 אחוז בתפוקת החברות התעשייתיות לעומת השנה שעברה אך נתוני המכירות הקמעונאיות בסין הראו על ירידה 1.1 אחוז. מאמצי קובעי המדיניות לתמרץ את הכלכלה נמשכים כאשר הממשלה הכריזה שתזרז העברת כספי חירום למחוזות מתחתיה. נתון רווחי החברות התעשייתיות עלה ב-19.6 אחוז לעומת השנה שעברה אך ייתכן ומתחילה התמתנות כעת בשיעור העלייה.

שורה תחתונה: התמיכה הכלכלית של קובעי המדיניות תהיה מופנית לעבר עידוד הכלכלה המקומית בסין.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מקבל את פניו של נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, 25 בינואר 2020. רויטרס
ירידה חדה בתוצר. מודי/רויטרס

הודו: מדיניות וקושי עם התפשטות נגיף הקורונה.

נתוני התוצר לרבעון השני צפויים להתפרסם, בהודו כאשר הצפי הוא שלאחר ההשבתה של המשק במהלך הרבעון תהיה ירידה חדה עד כדי 18% אחוז לעומת השנה שעברה. נתונים מאקרו חודשיים שפורסמו לאחרונה, כגון נתון מכירת מכוניות, מצביעים על כך שהנפילה בתפוקה ובצריכה מגיעה לתחתית, אך קיימת דאגה לגבי רווחיות החברות ורמות השקעה עתידיות. המוכנות של הבנק המרכזי ההודי לתמוך בכלכלה עלולה להיות מוגבלת בגלל מנדט האינפלציה הנוכחי שלו.

מדד המחירים לצרכן עלה לרמה נמוכה במעט מ-7% בחודש יולי, בעיקר לאור עלייה במחירי המזון ופרוטוקולים מהפגישה האחרונה של הבנק על שילוב של אינפלציה גבוהה לצד מיתון כלכלי לאור הקורונה. חששות אלו עלולים להניא את מקבלי ההחלטות בבנק מהורדה נוספת של הריבית עד שאינפלציה תחזור ליעד הבנק ברמה של 4% פלוס מינוס 2% לכל צד מה שעלול לא לקרות עד סוף 2020. לכן, הצפי הוא שהורדות ריבית נוספות לא צפויות בעתיד הקרוב אך הבנק ימשיך לשמור על מדיניות מוניטרית מרחיבה בהינתן המצב הלא שגרתי שניצב בפניו ועל אף שמדיניות זו מנוגדת למטרתו להוריד את האינפלציה לעבר היעד.

שורה תחתונה: ירידה חדה בתוצר לרבעון ה-2 לא תוביל את הבנק להורדות נוספות של הריבית לאור חששות ממצב של סטגפלציה.

גוש היורו: מכירות קמעונאיות

נתוני מכירות קמעונאיות של גוש היורו לחודש יולי ישפכו אור על התאוששות הצריכה ביבשת, אך לא יתפסו את האפקט השלילי כתוצאה מעלייה במקרי ההדבקה במדינות רבות ביבשת. נתוני אינפלציה שיפורסמו ביום שלישי הם בעלי חשיבות גבוהה יותר לטווח הארוך כאשר הציפיות הן לירידה גדולה יותר לעומת השנה שעברה.

הבנק המרכזי האירופי כמו הפד בארצות הברית ניצב בפני שאלות חשובות בנוגע למדיניות האינפלציה שלו. הפרוטוקולים מישיבת הבנק האחרונה שפורסמו בשבוע שעבר נתפסו בעיני השוק כניציים, והכלכלן ראשי של הבנק פיליפ ליין, בנאומו בוועידת ג'קסון הול, רמז שהבנק עשוי לשנות את תשומת הלב שלו מיציבות השוק לעבר יציבות מחירים.

בנאומו הכלכלן הראשי פירט שני צעדים לתהליך זה: 1. התמודדות עם השוק המיידי שנגרם לנתון האינפלציה. 2. כיול מחדש של המדיניות בשביל לעמוד ביעדי האינפלציה ארוכי הטווח של הבנק. המסקנה היא שהבנק המרכזי האירופי עשוי להתבונן במדיניות מרחיבה נוספת לטווח הארוך תוך כדי המשך נקיטת צעדים קצרי טווח.

שורה תחתונה: נתוני האינפלציה בגוש היורו לחודש אוגוסט ימשיכו להפעיל לחץ על המדיניות העתידית של הבנק.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק, מחלקת ניהול עושר

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully