וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת טורקיה התכווצה, משקיעים זרים נוטשים את המדינה

וול סטריט ג'ורנל

1.9.2020 / 11:04

טורקיה סבלה מכמעט שיתוק של התחבורה האווירית שהותיר את אתרי התיירות שלה רעבים לתיירים. הסגר שהוטל ברחבי האיחוד האירופי פגע בייצוא כלי רכב ומוצרי ייצור אחרים מהמדינה

כלכלת טורקיה, שנפגעה קשות ממגפת הקורונה, התכווצה בצורה חדה ברבעון השני השנה, וטירפדה בכך את ההתחייבות הפוליטית המרכזית של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן להחזיר במהירות את השפע הכלכלי.

התוצר הטורקי ירד ברבעון השני ב-9.9% ביחס לרבעון המקביל ב-2019, וב-11% ביחס לרבעון הראשון של 2020, דיווחה אתמול (ב') סוכנות הסטטיסטיקה הלאומית. טורקיה סבלה מכמעט שיתוק של התחבורה האווירית, שהותיר את אתרי התיירות שלה רעבים לתיירים, ומחודשי הסגר שהוטל ברחבי האיחוד האירופי, שפגע בייצוא כלי רכב ומוצרי ייצור אחרים מטורקיה.

הממשלה הביעה סיפוק מכך שהתמ"ג הטורקי נסוג בקצב נמוך יחסית לכלכלות גדולות מסוימות. "בניגוד להצהרות הפסימיות, התמ"ג שלנו הראה תוצאות טובות בהשוואה למדינות אחרות", כתב שר האוצר בראט אלביראק בטוויטר, כשהוא צופה הבראה דמוית V. "יסודות הכלכלה הטורקית הם בריאים ודינמיים", הוא הוסיף.

כלכלנים, לעומת זאת, הזהירו שהחודשים הקשים עדיין לפנינו.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום לאומה אחרי תגליות גז, 21 באוגוסט 2020. רויטרס
אותם משקיעים שהפכו את טורקיה למעצמה אזורית עכשיו בורחים ממנה. ארדואן/רויטרס

"טורקיה איבדה את האמון של מקורות מימון זרים"

החשש העיקרי הוא שטורקיה, שתלויה מאד במימון בינלאומי, הרחיקה עליה רבים מהמשקיעים הזרים שעזרו לארדואן להפוך את הכלכלה הנחשלת לשעבר למעצמה אזורית בעשור הראשון ל-18 שנות שלטונו. על ידי שמירה על ריבית בסיסית מתחת לשיעור האינפלציה, הבנק המרכזי הטורקי הרתיע השקעות שנקובות בלירות טורקיות, וגרם למימושים של אג"ח ומניות טורקיות על ידי משקיעים זרים מתחילת השנה.

"טורקיה איבדה את האמון של מקורות מימון זרים", אמר מוסטפה סונמז, כלכלן מאינסטנבול. "אם מימון זר לא זורם פנימה, כלכלת טורקיה אינה יכולה לצמוח".

גם מדיניות הממשלה של עידוד צמיחה על ידי הרחבת הלוואות בשנה האחרונה הזיקה ולא הועילה. עזסקים ומשקי בית, שקיבלו עידוד לקחת הלוואות זולות, התנפלו על מוצרים זרים גם כשהתיירות שקעה, וצמצמו את המטבע הזר שנכנס למדינה, תוך גירעון מתרחב בחשבון השוטף במאזן התשלומים. זה הגדיל את הלחץ כלפי מטה על הלירה, שירדה לשפל מול הדולר לפני כמה שבועות.

היצואנים הטורקים אומרים שחולשת הלירה הפכה לבעייתית מפני שהיא אמנם מוזילה את היצוא שלהם, אך גם מייקרת את התשומות שהם מייבאים. במלוני, חברה טורקית לייצור ידיות דלתות שיש לה לקוחות ברוסיה וברחבי המזרח התיכון, המנכ"ל האקי סן אמר שהוא קונה את רוב הרכיבים - מנחושת ואלומיניום ועץ - בדולרים.

"אנחנו לא מרווחים מפיחות הלירה", אמר סן באחת מחנויות מלוני באיסטנבול. "נכון, נכנסים דולרים, אבל הם גם יוצאים".

בניסיון לעצור את ירידת הלירה, הבנק המרכזי נקט צעדים להידוק היצע הכסף באוגוסט, וכלכלנים רבים צופים כעת נסיגה כלכלית נוספת וקפיצה באבטלה, אחרי ששנים של צמיחה מהירה הגדילו את התמיכה הפוליטית בארדואן.

קרן המטבע הבינלאומית מסרה בתחזית שלה ביוני שיא צופה התכווצות של 5% בכלכלת טורקיה השנה. סוכנות הסטטיסטיקה הטורקית אומרת שכארבעה מיליוני בני אדם במדינה מובטלים, שיעור של מעל 13%. האיגוד המקצועי DISK מאיסטנבול אומר שעוד שישה מיליון עובדים איבדו את מקומות עבודתם בגלל המגיפה.

בשבועות האחרונים, ארדואן יזם כמה צעדים פוליטיים כדי להחיות את הסנטימנט הדתי והלאומני, כולל הסבת איה סופיה, ששימשה כמוזיאון ב-86 השנים האחרונות, חזרה למסגד, ועימות עם יוון על שליטה בשטחים במחלוקת בים התיכון. "ארדואן מנסה לשמור את בסיס התומכים שלו, אבל אי שביעות הרצון מתרחבת", אמר הכלכלן סונמז.

  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully