וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפיות חוזרת? "מחירי המזון והמשקאות צפויים להמשיך לרדת"

3.9.2020 / 15:27

תקופת הקורונה התאפיינה בעליות מחירים, אבל כלכלן לאומי שוקי הון גילי בן אברהם אופטימי: "הייצור התעשייתי התאושש עם ההסרה של ההגבלות. קיים קשר חיובי גם להתאוששות בשוק העבודה"

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

"בחודש-חודשיים הקרובים עשויה להיות עלייה מתונה במחירי המזון, על רקע עונת החגים, אולם לאחר מכן, אנו מעריכים כי נראה חזרה לתוואי של ירידה מתונה במחירי המזון והמשקאות לצרכן". כך מעריך הכלכלן גילי בן אברהם מלאומי שוקי הון, בסקירה מיוחדת של שוק המזון והמשקעות.

בן אברהם מציין שורה של גורמים התומכים בירידת מחירים בחודשים הקרובים, למעט בעונת החגים: "הירידה בהיקף המועסקים ובכוח הקנייה של משקי הבית, העלייה באי הוודאות והפגיעה באמון הצרכנים צפויים להעיב על הצריכה הפרטית של מזון ומשקאות. במקביל, המגבלות על מוסדות התרבות, אולמות האירועים והברים והפאבים, וסגירת השמיים בפני תיירים - צפויים להעיב על הביקושים מצד השוק המוסדי. בנוסף, מחירן של מרבית סחורות המזון המרכזיות המיובאות לישראל ירד בחודש יולי בהשוואה לתחילת השנה (על פי נתוני הבנק העולמי). במבט קדימה, ירידה בביקוש העולמי למוצרי מזון ומשקאות, בעיקר מצד הביקוש של שירותי מזון מחוץ לבית, לצד תחזית לתפוקה חקלאית מוצלחת בשנת 2020, הודות לתנאי אקלים חיוביים יחסית - תומכים בלחץ לריסון המחירים הדולריים של סחורות המזון".

אישה קונה אלכוהול בסופרמקרט. ShutterStock
בקרוב נקנה בגרושים, בגרושים! טוב, לא באמת בגרושים אבל המחירים יירדו, אולי/ShutterStock

בן אברהם מציין כי בישראל 2,114 מפעלי מזון ו-142 מפעלי משקאות וטבק (נתוני הלמ"ס ל-2017). בלאומי מעריכים, על פי נתוני הלמ"ס, כי הפדיון של יצרני המזון בשנת 2019 עמד על 64.4 מיליארד שקל ושל יצרני המשקאות והטבק על 8.4 מיליארד שקל.רק חלק קטן מהפדיון הופנה לייצוא (כ-4% מייצור מזון וכ-3% מייצור המשקאות ומוצרי הטבק). ענפים אלה מעסיקים כ-67 אלף עובדים, נכון ל-2019 (נתוני הלמ"ס, והם מאופיינים בריכוזיות רבה: לפי הלמ"ס, כ-10% ממפעלי המזון הם בעלי פדיון הגבוה מ-50 מיליון שקל, והפדיון שלהם היה שווה לכ-93% מהפדיון של הענף כולו. כמו כן, כ-13% ממפעלי המשקאות והטבק הניבו פדיון הגבוה מ-50 מיליון שקל וסך הפדיון שלהם היה שווה לכ-93% מפדיון הענף כולו.

לדברי בן אברהם, "בשיא ההגבלות על הפעילות הכלכלית דעך הייצור התעשייתי של מזון ומשקאות, אך עם ההסרה המדורגת של ההגבלות הוא התאושש. הצריכה הפרטית של מזון ומשקאות (נתונים מנוכי עונתיות, במחירים קבועים) ברבעון השני של 2020 ירדה ריאלית בכ-1.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הפעם האחרונה שבה נרשמה ירידה בצריכה הפרטית של מזון ומשקאות, לפני הרבעון השני של 2020, היתה ברבעון השלישי של 2009". בן אברהם מציין, עם זאת, כי "הירידה הריאלית בצריכה הפרטית של מזון ומשקאות נמוכה יחסית לצריכה של מוצרים אחרים, כגון הלבשה והנעלה (24%-), ריהוט ותכשיטים (25%-), דלק, חשמל ומים (13%-), ושל שירותים (40%-). זאת משום שמזון ומשקאות הם מוצרים לצריכה שוטפת שלרוב אינה ניתנת לדחייה או ויתור.

אחת הסיבות לירידה בצריכה הפרטית של מזון ומשקאות (בניגוד לצריכה המוסדית במסעדות, בתי מלון וכדומה) היא העלייה במספר העובדים שאיבדו את עבודתם. "בין ההתפתחויות בשוק העבודה לבין הצריכה הפרטית בכלל, והצריכה הפרטית של מזון ומשקאות בפרט, קיים קשר חיובי. לאור הירידה בצריכה הפרטית של מזון ומשקאות, שבדרך כלל מתלווה לעלייה חדה בשיעור האבטלה, והקשר בין המגמה בהיקף המועסקים לצריכה הפרטית של מזון ומשקאות - לא מן הנמנע כי גם ברבעון השלישי של 2020 תירשם ירידה בהשוואה שנתית בצריכה הפרטית של מזון ומשקאות. בכל מקרה מסתמן כי קצב העלייה בצריכה הפרטי של מזון ומשקאות ברבעונים הקרובים יהיה נמוך מזה שנרשם בתקופה האחרונה (2.6% בממוצע בשנים 2017-2019). על רקע הפגיעה בכוח הקנייה ובאמון הצרכנים, סביר כי צרכנים רבים ימשכו את ידיהם מרכישה של מוצרים הנחשבים כמוצרי מותרות - לדוגמה קפסולות קפה, יינות, גלידות וכדומה - ובכלל, ידקדקו יותר בהיקף הפריטים שיכללו בסל הקנייה שלהם ביחס לעבר. לכן, הצריכה הפרטית של מזון ומשקאות תתמתן חרף העובדה שדמי האבטלה מספקים שמירה על רציפות ההכנסה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator

כאמור, לצד הירידה בצריכה הפרטית של מזון ומשקאות מורגשת גם ירידה בשוק המוסדי - כגון מסעדות, ברים ופאבים, מלונות, קייטרינג, אולמות אירועים וקפיטריות במקומות עבודה. "חלק זה ספג זעזוע קשה במהלך החודשים האחרונים כתוצאה מעלייה בתחלואה. המסעדות נתונות למגבלות הושבה עד היום; מוסדות התרבות, שבחלק משמעותי מהם מתבצעת מכירה של מזון ומשקאות, סגורים; המלונות איבדו כמחצית מהאורחים שלהם (תיירים מחו"ל) ועדיין לא נהנים מהיקף זהה של אורחים מקומיים כבשגרה. הברים והפאבים, שחשובים בעיקר עבור ענף המשקאות, עודם סגורים".

לאור זאת כל, כותב בן אברהם, "במבט קדימה, עלייה מסוימת במחירי הייצור של מוצרי מזון בחודשים הקרובים, בפרט מחירי הבשר, עופות והדגים שעולים עונתית לקראת ובמהלך חגי תשרי, וכן התיקון הצפוי במחירי הייצור כלפי מעלה, צפויים לתמוך בעלייה מתונה במחירי המזון בחודש-חודשיים הקרובים. מעבר לכך, הצפי לירידה במחירי סחורות המזון המרכזיות ולביקושים מתונים יחסית של מוצרי מזון מצד משקי הבית אינם תומכים בעליות מחירים ואנו מעריכים כי נראה חזרה לתוואי ירידה מתונה במחירי המזון והמשקאות לצרכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully