וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות השערים החדות בוול סטריט: תיקון בריא או שינוי מגמה?

דודי רזניק

6.9.2020 / 9:54

בניגוד לירידות האחרונות בבורסה הישראלית, שהיו על רקע הזינוק ברמת התחלואה בארץ, צניחת המניות בשוק האמריקאי היא, נכון לעכשיו, בעיקר מימוש רווחים של משקיעים בשוק שנמצא במגמת עלייה. הבחירות הקרובות בארה"ב והתפתחויות בהתפרצות המגפה עשויות לשנות את התמונה

בוידאו: טראמפ: לא קיבלתי הוכחות לכך שנבלני הורעל בגז העצבים נוביצ'וק/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ירידות שערים חדות יחסית חתמו את סוף שבוע המסחר בארה"ב. מדד הנאסד"ק, מדד מניות הטכנולוגיה, סגר את השבוע הגרוע מאז חודש מרץ, כאשר בסיכום שבועי איבד 3.3%. גם המדדים המובילים האחרים, כגון ה 500 P&S והדאו ג'ונס, השלימו שבוע שלילי של ירידות שערים.

מהלך הירידות השל השבוע האחרון הגיע לאחר תקופה ארוכה, מאז סוף חודש מרץ, בה רשמו המדדים המובילים בארה"ב זינוק חד, בדגש על סקטור מניות הטכנולוגיה. למעשה, מהלך עליות השערים בארה"ב, שנמשך כמעט ברציפות מאז סוף חודש מרץ - מחק לחלוטין את מהלך ירידות השערים החד שהחל באמצע פברואר - כשנגיף הקורונה התחיל להתפרץ באירופה ובארה"ב - ונמשך כמעט ברציפות עד סוף מרץ.

מדד נאסד"ק, לדוגמה, השלים עד 2 בספטמבר עלייה של כ-35 אחוזים מראשית השנה, כולל הנפילות החדות עם התפרצות מגפת הקורונה. מדד 500 P&S השלים במקביל עלייה של קרוב ל-11 אחוזים בתקופה זו.

וול סטריט. GettyImages
כרגע נראה שאין סיבה לדאגה. דגש על "כרגע"/GettyImages

בניגוד לירידות שראינו בשוק המקומי בימים האחרונים, שהיו על רקע העלייה בתחלואה בארץ - נראה כי הירידות האחרונות בבורסה האמריקנית היו בעיקר תיקון טכני (אמנם אגרסיבי) למהלך העליות החד שהחל בסוף חודש מרץ. בולט בכך סקטור הטכנולוגיה, שרשם עליות חדות במיוחד, ובעיקר מניות כגון אפל, טסלה וזום. חלק ניכר ממניות הטכנולוגיה למעשה "נהנה" מהתפרצות נגיף הקורונה בכך שהביקוש למוצרים טכנולוגים עלה משמעותית על רקע הריחוק החברתי שנכפה על הציבור והעובדה שרבים עברו לעבודה מהבית, ולכן מניות אלו רשמו זינוק של עשרות עד מאות אחוזים.

ובכל זאת, יש מקום לשאול, אחרי ירידות כפי שראינו בימים האחרונים, האם זהו אכן רק תיקון טכני בריא לשוק הנמצא במגמת עלייה או האם אנו נכנסים חזרה לשוק דובי (שוק יורד). יש לזכור כי למרות שמגפת הקורונה ממשיכה ללוות אותנו, וככל הנראה תמשיך גם בחודשים הקרובים לפחות - אלטרנטיבות ההשקעה למניות נראות היום לא אטרקטיביות במיוחד, ובעיקר ריביות הבנקים המרכזיים הנמוכות מאוד ותשואות איגרות החוב הממשלתיות, המצויות קרוב לרמות שפל. יש לזכור גם כי בארה"ב אנו מצויים בעיצומו של מסע בחירות שכרגע לפחות נראה פתוח לחלוטין מבחינת הסיכויים. נראה כי לסקרים שיתפרסמו בתקופה הקרובה ולתוצאות הבחירות בפועל בהחלט עשויה להיות השפעה מהותית על שוקי המניות.

ישנם מספר גורמים "ממתני תיקון" הראויים לציון בעת הנוכחית. ראשית, לא נראה שהשוק נתקף פאניקה רוחבית וגדולה, וכאמור לעיל התגובה המקבילה בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב הייתה מתונה יחסית ולא שיקפה נהירה לנכסי מקלט. שנית, תוך כדי התיקון, הדולר התחזק במעט ולא המשיך ונחלש, כלומר שייתכן וירידות המחירים מתפרשות כהזדמנות לקנייה ולאו דווקא התחלה של מגמת ירידות מתמשכת. בהמשך לכך, לא נצפתה התנהגות מדאיגה במטבעות החלשים של העולם, שלרוב נופלים בתקופות משבר (מקסיקו, דרא"פ וכדומה). בנוסף, לא חלה הרעה במצב התחלואה או בנתוני המאקרו בארה"ב, שעשויה הייתה להצדיק תיקון מתמשך בשוק המניות כלפי מטה. ולבסוף, אין ספק שמניות הטכנולוגיה, לפחות בחלקן, עברו "מהלך יתר" של עליות מאז אמצע חודש מרץ וייתכן שיש מקום לעוד היחלשות בהן, זאת מבלי לאותת על בעיה רחבה יותר בשוק ובכלכלת ארה"ב.

מכל הסיבות האלה נראה כי מהלך הירידות האחרון הוא, בשלב זה, תיקון טכני למהלך העליות החדות ולא איתות על שינוי מגמה. עם זאת, המסחר צפוי להמשיך ולהיות עצבני בתקופה הקרובה. זאת בעיקר בכל הקשור לסקטור הטכנולוגיה, שרשם עליות חדות בחודשים האחרונים, ולכן בהחלט ייתכן כי המימוש שראינו בשבוע עדין אינו מלמד על נקודת השפל.

דודי רזניק הוא אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully