וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיכת תקן הבנייה הירוקה לחובה, המדינה מוכנה להתקדם

טרי ניומן

6.9.2020 / 11:27

שר הפנים חתם על התקנה המחייבת בנייה ירוקה בכל הארץ. 2020 דווקא היטיבה עם הענף באספקט הזה, ועכשיו הגיע הזמן להתקדם לבנייה מודולרית. דעה

בווידאו: גנץ וגמזו במפקדת הקורונה/צילום: לע"מ

שר הפנים אריה דרעי חתם על התקנה המחייבת בנייה ירוקה בכל הארץ. תקנה זו קובעת כי החל ממרץ 2022 כל בנייה למגורים, משרדים, מסחר, בתי חולים, בניינים ציבוריים שונים ועוד תחייב בידוד תרמי, מערכות מים ואנרגיה חסכוניות ומחזור פסולת. שינויים אלה ייקרו כל דירה בכ-5,000 שקלים, אך חשבון החשמל לדיירים יוזל. בכך, אחד המחדלים הגדולים בתחום הבנייה בישראל מתחיל לבוא על תיקונו באמצעות הפיכת תקן הבנייה הירוקה, שגובש כתקן וולונטרי לפני 15 שנה, לתקן חובה על ידי מנהל התכנון במשרד האוצר.

משמח שלאחר עשור וחצי, החליטה המדינה להפוך תקן כה משמעותי למחייב. בהחלט מוטב מאוחר. למרות ש-2020 תיזכר כשנת הקורונה, דווקא בתחום הבנייה המצב נראה אופטימי כאשר לצד אישור התקנה לבנייה ירוקה, אושרה מוקדם יותר השנה תקנה הקובעת כי הרוחב המזערי בין קירות חדר מגורים הבנוי ממכולה לא יפחת מ-2.20 מטרים. על פניו, נראה כי מדובר בעניין שנשמע טכני לחלוטין, אך למעשה מדובר במהפכה. כניסת שתי התקנות החדשות לתוקף, תאפשר כעת לקדם פתרונות בנייה נוספים שימנעו פגיעה סביבתית ויפתרו לצד הנושא האקולוגי גם סוגיות של מהירות ביצוע, חסכון כלכלי וגמישות תכנונית - בעיות הניכרות היטב בשוק הבנייה בישראל.

אישור תקנת הצרת רוחב חדר מאפשרת ייצור מודולים תלת ממדיים של מבנה הניתנים לייצור ושינוע והרכבה באתר. בשלב זה אמנם מדובר בהקלה לבנייה ממכולות, במקום הרוחב המינימאלי של 2.6 מטרים הנהוג בתקנות עבור יתר סוגי הבנייה. משמעות הדבר היא כי כעת, בנייה מודולרית ממכולות נכנסה לתקן בצורתה היעילה וכי יחד עם תקנת הבנייה הירוקה - שיטה זו הופכת כעת לאופציה אמיתית לחברות היזמות בענף הבנייה.

אשה עם מזגן. ShutterStock
להדליק את המזגן ל-30 דקות בלבד כדי שהבית יישאר נעים/ShutterStock

בשנים האחרונות, תחום הבנייה המודולרית נמצא בצמיחה במדינות מתקדמות ברחבי העולם. מבעלי עסקים ועד למעצבי מדיניות, יש עניין הולך וגובר בבנייה המודולרית כפתרון למשברי דיור ולמחסור בדירות - בעיות הידועות היטב גם לאזרח בישראל. ממשלת בריטניה רואה בשיטה פתרון למשבר הדיור בממלכה באמצעות הגברת היצע הדירות. גם בהולנד סוברים כך. רק לפני מספר שנים יצא פרויקט כזה לבניית מבני מגורים בעיר ניימיכן, שם חברה העירייה למעל 20 משרדי אדריכלים כדי לבנות מבני מגורים מעוצבים ו"ירוקים", ברי השגה וברמת איכות וגמר גבוהים מאד. גם בעיר אלמרה הוקמו מאות בתי מגורים "ירוקים" בבנייה מודולרית כבר לפני 14 שנה - קצת אחרי שהתקן הירוק שהפך כעת לחובה בישראל נולד בה כתקן וולונטרי.

הבנייה המודולרית מאמצת את תקנת הבנייה הירוקה מעצם הגדרתה. בבניה של בתים פרטיים בבניה מודולרית זמן הביצוע מתחילתו ועד להעמדת בית עומד על כ-12 שבועות בלבד וזאת באמצעות שילוב קירות רב שכבתיים הכוללים בטון, פלדה וחומר מבודד. הבידוד התרמי של הקירות, שהפך לחובה לכלל ענף הבנייה הישראלי במסגרת הפיכת תקן הבנייה הירוקה לחובה ובבנייה מודולרית מוגדר כרכיב סטנדרטי, מסייע בייצור בתים אקולוגיים וחסכוניים באנרגיה שהם גם בעלי פוטנציאל כלכלי וחברתי אדיר.

בבית כזה, ניתן להדליק את המזגן ל-30 דקות ביום בלבד כדי שיישאר בו נעים לאורך כל היום. רק מסיבה זו, הרלוונטית בישראל במשך יותר משישה חודשים לפחות בכל שנה, מראה מדוע על המדינה לא רק לקדם תקנות, אלא ממש לבחור בבנייה המודולרית כצעד ההמשך המתבקש לענף כולו.

טרי ניומן הוא יו"ר דירקטוריון חברת "ישראמרין" המתמחה בבנייה מודולרית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully