וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נשארים מאחור: החרדים ממשיכים להתחבר לדיגיטל

6.9.2020 / 12:23

עידן הקורונה הביא להתחברות מאסיבית במגזר החרדי. כמה גולשים, היכן וכיצד הם צורכים את החדשות? כל הנתונים והמספרים

בוידאו - ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום קבינט הקורונה/צילום: לע"מ

הקורונה מעצימה את השימוש במדיה הדיגיטלית לתקשורת בינאישית ולצרכי עבודה, והמגזר החרדי לא נשאר מאחור.

מנתוני INdox - The ultra-orthodox media index של חברת המחקר אסקריא ונתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום לשעבר, עולה כי 44% מהאוכלוסייה החרדית מחוברים לספק אינטרנט בתשלום, המהווים כ- 88,000 משקי בית, אולם לא פחות מ-66% מהחברה החרדית משתמשת באינטרנט.

העדות לתהליך הדיגיטציה שעובר על החברה החרדית באה לידי ביטוי בעובדה כי מתוך כלל המחוברים לאינטרנט, כ-30% מעידים על עצמם שהתחברו רק בשנה האחרונה וכמחצית מהמשיבים ציינו כי החיבור לאינטרנט הוא תוצאה של תקופת הקורונה. בנוסף, 82% מהמשתמשים באינטרנט מעידים על עצמם שהם משמשים בו כל יום או כמעט בכל יום. מבין משתמשי האינטרנט, שיעור הגולשים בתדירות גבוהה (כמה פעמים ביום) גדלה ב9%, המשתמשים נהיו משתמשים "כבדים" יותר. השינוי בתקופת הקורונה בא לידי ביטוי בעיקר בקרב השמרנים באוכלוסייה החרדית שקודם לכן לא היו מחוברים.

INdox הוא סקר מדיה חדש למגזר החרדי, הבודק בין השאר את הרגלי צריכת המדיה בקרב המגזר ומאפשר למפרסמים לפלח קהלי יעד ולהגיע למקסימום חשיפה בקרב האוכלוסייה החרדית. בגל ראשון זה שיצא ביולי 2020 נדגמו כ-678 משיבים בסקר טלפוני מקצועי ואחד החידושים בו הוא יצירת מדד "מודרניות" של המשיבים המתבסס על חישוב ייחודי של פרמטרים שונים מהסקר.

טלפון כשר. נתי שוחט, פלאש 90
בין הטלפונים הכשרים יש גם צריכה של מדיה/פלאש 90, נתי שוחט

אתרי חדשות

באחת השאלות המעניינות בסקר נתבקשו הנשאלים להשיב באיזה אתרי חדשות הם גולשים. הנה, לראשונה, דירוג אתרי האינטרנט המובילים במגזר החרדי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מניתוח הרכב הגולשים בכל אחד מהאתרים המובילים עולה כי JDN מאופיין בקהל גברי, מעט צעיר יותר המחזיק בפלאפונים כשרים, ואילו כיכר השבת וחדרי חרדים מאופיינים בקהל מודרני יותר, ובעל הכנסה גבוהה יותר.

אתר הידברות מאופיין בשיעור גבוה של נשים הגולשות באתר, בנוסף, הוא מאופיין בעיקר בגולשים מהזרם הליטאי והספרדי, ובשיעור נמוך יותר מהזרם החסידי. חשוב לציין כי אתרי החדשות לא מהווים הגורם הבלעדי לצריכת חדשות מדיה ותוכן כללי.

תופעה ייחודית נוספת למגזר החרדי היא שכ- 23.1% מן הגולשים המשתמשים באינטרנט (כולל גלישה במייל בלבד) השיבו כי הם מתעדכנים בחדשות באמצעות המייל/גוגל דרייב. אופן זה של קבלת החדשות נפוץ מעט יותר בקרב הזרם החסידי ובקרב צעירים יחסית. מכיוון שחלק גדול ממיילים אלה הם ללא קישור לאתר חיצוני, ניתן בהחלט להתייחס אליהם כמקורות מדיה עצמאיים, עם תוספת חשיפה משמעותית.

seperator

נתי יעקובי מנהל INdox : "קצב הגידול במגזר בחרדי והמגמות המודרניות, מחייבות מדד מדיה ייעודי לעוסקים במלאכה. INdox הוא מדד עצמאי, בלתי תלוי ובמימון עצמי. בחרנו לפתוח בסקר מדיה דיגיטלית עקב שינויי הקורונה, ובגל הבא נסקור את כלל אמצעי המדיה של המגזר. יתרונות סינון התכנים בדיגיטל הופכים אותו למדיה מותאמת יותר למגזר החרדי על פני הטלוויזיה. העובדה שהמדיה הדיגיטלית משמשת מחד לצרכי עבודה, ומאידך לתקשורת ולצריכת חדשות ותכנים תורניים, מרמזת שהדיגיטל במגזר כדי להישאר. המפרסמים כמובן יעדיפו לאמץ את הדיגיטל ככל שיחדור עקב היתרונות המובנים במדיה זו".

דודי דרור מנכ"ל אסקריא: "כמעט 30% מהחרדים שמחוברים לאינטרנט הצטרפו בשנה האחרונה. בסה"כ שיעור המחוברים לאינטרנט בתשלום הכפיל את עצמו תוך שלוש שנים. אומרים שמלחמת המפרץ היא זו שהכניסה את הרדיו לאוכלוסייה החרדית. אז הקורונה היא זו שדוחפת את האינטרנט במגזר".

נתון מעניין נוסף העולה מן המחקר הוא שהאתרים הדתיים שאינם חרדים, ממוקמים נמוך בהעדפות המדיה של המגזר החרדי: בעוד ש-54% ממשתמשי האינטרנט החרדי צורכים חדשות באתרי המגזר, 19% מהם צורכים חדשות באתרים הכללים, ורק 5.5% מהם צורכים חדשות באתרים דתיים.

ווטסאפ. ShutterStock
מתחילה להיות פופולרית גם בקרב החרדים. ווטסאפ/ShutterStock

סמארטפונים וסטטוסים ב- WhatsApp

מהמחקר עולה כי בעוד שרוב מכשירי הטלפון הסלולר במגזר הם כשרים (כ-71%), בשלוש השנים האחרונות ישנה חדירה ניכרת של סמארטפונים למגזר, וכיום כ-28% מהמגזר מחזיקים בסמארטפונים שרובם כשרים. 96% מכלל המשיבים שהעידו על עצמם שהם בעלי סמארטפון משתמשים באפליקציית ווטסאפ הפופולרית, ונתון שוודאי יעניין את המפרסמים הוא שיותר ממחצית מהם דיווחו כי הם עוקבים אחרי ה"סטטוסים" באפליקציה, מה שאומר שהסטטוסים במגזר החרדי הם רשת חברתית לכל דבר.

רשתות חברתיות

INdox בדק גם את השימוש שעושים הגולשים החרדים ברשתות החברתיות ומהתוצאות עולה שיוטיוב היא הרשת החברתית הפופלרית ביותר במגזר. רבע מכלל המשתמשים באינטרנט מעידים על עצמם שהם גולשים ביוטיוב, מה שאומר שכ-15% מכלל האוכלוסייה החרדית גולשת ברשת חברתית זו. מן הראוי לציין שרוב השימוש שנעשה ביוטיוב הינו לצריכת תוכן ולא כרשת חברתית. במקום השני ממוקם פייסבוק בו גולשים כ-13% מכלל משתמשי האינטרנט במגזר, המהווים כ-8% מכלל החרדים. מנתוני INdox עולה כי יוטיוב מתאפיין בקהל צעיר, לעומת פייסבוק המתאפיין בקהל מבוסס.

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully