וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קללת אי.די.בי": אלשטיין עלול לאבד שליטה בקונצרן

עומרי כהן

7.9.2020 / 12:02

מחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי מתנגדים להצעת הסדר החוב של בעל השליטה, בה הם צפויים לתספורת ענקית, ומקרבים את החברה לחדלות פירעון. החלטה של אלשטיין שלא להזרים כסף נוסף לאי.די.בי מבלי שקיבל את הסכמת מחזיקי האג"ח להצעת ההסדר, תגזור כנראה את הקץ על השקעת הענק

בווידאו: נתניהו וגנץ מתייחסים לצעדים שיש לנקוט למניעת התפשטות התחלואה/צילום: יותם רונן

שעון החול של קבוצת אי.די.בי הולך ואוזל והחברה שבשליטת אדוארדו אלשטיין מתקרבת למצב של חדלות פירעון רשמית. בסוף החודשי הנוכחי אמורה אי.די.בי לפרוע תשלומי קרן וריבית של 169 מיליון שקל למחזיקי אגרות החוב שלה מסדרות ט"ו ו-י"ד, אולם סכום זה עדיין לא נמצא בקופתה בשל החלטתו של אלשטיין לעכב הזרמות ותשלומים לחברה .

בשבוע שעבר הייתה אמורה חברת דולפין שבשליטת אלשטיין להזרים לאי.די.בי סכום של 70 מיליון שקל, עליו התחייבה אשתקד. בנוסף לכך, דיווחה אי.די.בי בחודש שעבר כי דולפין אמורה להעביר לרשותה עד סוף 2020 עוד 18 מיליון שקל בגין ריבית תשלומי ריבית על הלוואת המוכר שקיבלה דולפין לצורך מימון רכישת חברת דיסקונט השקעות מידיה של אי.די.בי .

סכומים אלו טרם הועברו כאמור ועקב כך החלה אי.די.בי את חודש ספטמבר כשבקופתה מזומנים בשווי של כ-5 מיליון שקל בלבד. מאז הספיקה אי.די.בי למכור כ-3.5% ממניות כלל ביטוח בתמורה לסכום של 77 מיליון שקל, כך שנכון להיום כוללת קופתה מזומנים בשווי של כ-82 מיליון שקל .

עם זאת, לצורך פירעון תשלומי החוב של סוף ספטמבר נדרשות כאמור הזרמות ההון מאלשטיין שטרם הגיעו. ביום ה' האחרון דיווחה אי.די.בי כי שלחה מכתב לדולפין ולאירסה (החברה האם של דולפין), ובו התריעה על אי-הזרמת הסכום של 70 מיליון שקל .

עוד כתבה אי.די.בי במכתבה, כי במסגרת התחייבות דולפין מהשנה שעברה, נקבע באופן ברור כי התחייבות זו הינה מחייבת ובלתי חוזרת ותפקע באופן אוטומטי, בקרות כל אחד מהאירועים שהוגדרו בבהירות במסגרת התחייבות דולפין, ואשר, נכון להיום, לא התקיימו. לאור זאת, הודיעה אי.די.בי לדולפין כי היא נמצאת בהפרה יסודית של ההתחייבות ודרשה להזרים לה באופן מיידי את הסכום .

אי.די.בי הדגישה במכתבה, כי ככל שלא יבוצע התשלום לחברה, היא שומרת על זכותה לנקוט בכל ההליכים המשפטיים העומדים לרשותה לפי דין וכפי שתמצא לנכון, על מנת לאכוף את התחייבות דולפין ואירסה. אלא שאלשטיין אינו מעוניין להמשיך ולהזרים כספים לאי.די.בי, כל עוד לא הסכימו מחזיקי האג"ח שלה על הסדר חוב שהציע, שיביא עמו תספורת עצומה למחזיקים .

אדוארדו אלשטיין. כפיר זיו,
3 מיליארד שקל יירדו לטמיון? אלשטיין/כפיר זיו

חוסר אמון מצד המשקיעים

אלשטיין נמצא כרגע במילכוד, בשל התחייבותו הקודמת ולאור חוסר האמון שרוכשים לו כיום המשקיעים בשוק ההון, על רקע ניסיונותיו הלא מוצלחים לשפר את מצבה של אי.די.בי. אם יחליט שלא להזרים את הכספים הנוספים, תגיע אי.די.בי בסוף ספטמבר לחדלות פירעון, בשעה שאם ייכנע למחזיקים ויזרים לבסוף את הכסף, רק יידחה קיצה של החברה בשלושה חודשים .

אלשטיין, באמצעות החברות דולפין ואירסה, כבר השקיע בישראל סכום עתק של כ-3 מיליארד שקל בניסיון לייצב את פירמידת אי.די.בי דסק"ש, ולמרות זאת הוא קרוב כאמור לאיבוד השליטה בה - ממש כמו קודמו נוחי דנקנר. לאי.די.בי ארבעה נכסים המיועדים למימוש (100% ממניות ישראייר, 25.8% מחברת הנדל"ן IDBG, החזקה בשותפות מודיעין ו5% ממניות כלל ביטוח), ועוד אחד (בעקיפין) אותו הוא רוצה לשמר - השליטה בחברת דיסקונט השקעות (דס"קש ).

דסק"ש מחזיקה במניות השליטה בנכסים ובניין, סלקום, מהדרין אלרון, ואפסילון, ובלעדיה יישאר אלשטיין ללא פעילות מהותית בישראל. אלא ש-70% ממניות דסק"ש משועבדות לטובת מחזיקי אג"ח י"ד, והם אינם ממהרים להסכים להצעות הסדר החוב .

למחזיקי אג"ח י"ד, להם חייבת אי.די.בי כ-880 מיליון שקל, הציע אלשטיין פירעון מוקדם של 320 מיליון שקל ודחייתה יתרת הקרן לשנים 2023-2026. למחזיקי אג"ח ט"ו, להם משועבדים 5% ממניות כלל ביטוח ועוד 77 מיליון שקל במזומן, חייבת אי.די.בי כ-237 מיליון שקל .

אשלטיין מציע כעת למחזיקי אג"ח ט"ו פירעון של הסכום במזומן שמשועבד לטובתם (בניכוי ריבית האג"ח), לצד דחיית יתרת הקרן לשנים 2022 (45 מיליון שקל) ו-2026 (118 מיליון שקל). מחר יתכנסו מחזיקי אג"ח ט"ו לאסיפה מיוחדת, בה ידונו המחזיקים בהצעת ההסדר של אלשטיין ובאפשרויות העומדות בפניהם .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

התנגדות ממחזיקי סדרה ט' הלא מובטחת

אלא שאת ההתנגדות העיקרית להצעת ההסדר של אלשטיין מביעים לפי שעה מחזיקי סדרה ט' הלא מובטחת, להם חייבת אי.די.בי כ-909 מיליון שקל. למחזיקי אג"ח ט' מציע אלשטיין פירעון מלא של הסדרה תמורת 240 מיליון שקל בלבד, כלומר תספורת עתק של כ-670 מיליון שקל (כ-74%) על החוב .

באסיפת התייעצות שקיימו אתמול מחזיקי אג"ח ט', נשמעה התנגדות חריפה להצעה מצד נציג המחזיקים עופר גזית, כאשר חלק מהמחזיקים אף תקפו באופן אישי את יועצו הפיננסי של אלשטיין, יריב פילוסוף .

במסגרת הצעתו הקציב אלשטיין למחזיקי שלוש הסדרות זמן קצר יחסית לאישור אינדיקטיבי של הצעתו (עד ל-21 בספטמבר), אחרת תפקע מעליה. לאידיבי חוב של כ-2.03 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה משלוש הסדרות (ט', י"ד ו-ט"ו), והיא מציגה הון עצמי שלילי (גירעון בהון) של 1 מיליארד שקל (נכון לסוף חודש יוני) ושווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 862 מיליון שקל .

אי.די.בי הייתה יכול להימצא היום במקום טוב יותר מבחינה תזרימית, אם הייתה משכילה למכור את חברת התעופה ישראייר שבבעלותה. לגלובס נודע כי במהלך משבר הקורונה קיבל אלשטיין הצעות למכירת ישראייר ב-100 מיליון שקל (29 מיליון דולר), אולם הוא סירב להן ולפי התזרים החזוי של אי.די.בי הוא מבקש לקבל עבורה סכום גבוה יותר של 119 מיליון שקל (35 מיליון דולר ).

אי.די.בי גם גוררת על גבה הערת "עסק חי" מרואי החשבון שלה וכל אלו יקשו מאוד על אלשטיין לשכנע את ביהמ"ש שהחברה היא סולבנטית, במקרה שמחזיקי האג"ח יורו לנאמני האג"ח לפתוח בהליכי חדלות פירעון כנגד אי.די.בי. כך, שהחלטה של אלשטיין שלא להזרים את הכסף לחברה מבלי שקיבל את הסכמת מחזיקי האג"ח להצעתו, תגזור כנראה את הקץ על השקעת הענק שלו בישראל .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully