וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנודתיות לא הולכת לשום מקום: סקירת שווקים שבועית

כריסטיאן נולטינג

8.9.2020 / 10:22

השוק המדשדש צפוי להמשיך השבוע, כשנתוני האינפלציה הנמוכה בעולם משדרים סכנה. וגם: מה מסתירים נתוני שוק העבודה בארצות הברית וכיצד תשפיע המדיניות הצרפתית החדשה על הכלכלה?

בוידאו: טראמפ: לא קיבלתי הוכחות לכך שנבלני הורעל בגז העצבים נוביצ'וק/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

לאחר הירידות בשבוע המסחר הקודם, התנודתיות תישאר איתנו גם בשבוע הקרוב. מבחינת פעילות בנקים מרכזיים במוקד יהיו הבנק המרכזי הקנדי ביום רביעי והבנק המרכזי האירופי ביום חמישי. נתוני אינפלציה השבוע יהיו מדדי מחיר לצרכן ויצרן לחודש אוגוסט בסין, ארצות הברית ומדינות מסוימות בגוש היורו.

בהיעדר נתוני אינפלציה מדובר בשבוע שקט מבחינת נתוני מאקרו לאור הלייבור דיי בארצות הברית. תביעות האבטלה השבועיות ביום חמישי והתקציב החודש ביום שישי יתפסו את מירב תשומת הלב. באירופה מטבע הליש"ט צפוי להיות תחת לחץ לאור חקיקה שממשלת בריטניה רוצה להעביר לביטול הסכם היציאה הבריטי מן האיחוד. באסיה בין הנתונים שיתפרסמו יהיו מכירות קמעונאיות באינדונזיה וייצור תעשייתי וגידול באשראי בהודו. ביפן, תהליך מציאת יורש לשינזו אבה ראש ממשלת יפן ייכנס להילוך גבוה, כאשר ב-14 לספטמבר תיערך הצבעה פנימית של מפלגת LDP לבחירת היורש.

תפילה לרגל העיד אל-פיטר בלוקסומאווה, אינדונזיה. רויטרס
אחוז הדבקה גבוה באינדונזיה מייצר לחץ על הבנק/רויטרס

יומן אירועים כלכליים

  • שלישי: יפן - סקר ECONOMY WATCHERS לחודש אוגוסט. גרמניה- נתוני סחר לחודש יולי. צרפת- נתוני סחר לחודש יולי.
  • רביעי: סין - מדד מחירים לצרכן ויצרן חודש אוגוסט. שוויץ - נתון אבטלה לחודש אוגוסט. קנדה -פגישת הבנק המרכזי הקנדי.
  • חמישי: סין - הלוואות חדשות, גידול בהיצע הכסף M2 לחודש אוגוסט. גוש היורו - פגישת הבנק המרכזי הקנדי. ארצות הברית -מדד המחירים ליצרן חודש אוגוסט.
  • שישי: ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן חודש אוגוסט. יפן -מדד המחירים ליצרן חודש אוגוסט. גרמניה - מדד המחירים לצרכן חודש אוגוסט.
sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

שוק העבודה בארצות הברית: בשולי הכותרות

שוק העבודה בארצות הברית המשיך את מסע השיפור מהחודשים הקודמים, כאשר בחודש אוגוסט נוספו 1.37 מיליון עבודות חדשות בנוסף ליצירה של 1.73 מיליון עבודות בשבוע הקודם. שיעור האבטלה ירד לרמה של ,8.4% נמוך מן הצפי המוקדם. כאשר מסתכלים מתחת לפני השטח מבינים כי שוק העבודה עדיין לא הגיע לחוף מבטחים. הירידה בבקשות הראשוניות לדמי אבטלה מתחת לקו המיליון הן תוצאה בעיקר של התאמות עונתיות חדשות שבוצעו. בנוסף, נתון זה מכיל בתוכו רק תביעות ברמת המדינות בארצות הברית, אך כאשר מוסיפים כאלה שמבקשים דמי אבטלה במסגרת הפדרלית, מגלים שהנתון הכולל עלה. בנוסף, מספר המפוטרים שמוגדרים כקבועים הולך ועולה כל שבוע.

שורה תחתונה: שוק העבודה האמריקאי נותר תחת לחץ, הן מבחינת מספר המבקשים דמי אבטלה והן מבחינת טיב הפיטורים.

אינפלציה נמוכה: לא רק בעיה של ארצות הברית

הצהרתו של יושב ראש הפד ג'רום פאוול לגבי גישה סבלנית יותר לאינפלציה ותעסוקה מלאה היא מבורכת, אך כרגע הבעיה היא דווקא אינפלציה נמוכה מדי. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט שיפורסם ביום שישי הקרוב יצביע על עלייה קלה בלבד לעומת השנה שעברה, במיוחד במדד הליבה. יחד עם זאת, בהשוואה לאירופה (מינוס 0.2% בגוש היורו חודש אוגוסט, גרמניה ביום שישי) מדד המחירים לצרכן האמריקאי צפוי להיות גבוה יותר.

ביום רביעי יפורסם מדד המחירים לצרכן בסין, כאשר הצפי הוא לעלייה של 2.4%, נמוכה בקנה מידה היסטורי. מדד המחירים ליצרן הסיני שיפורסם גם ביום רביעי צפוי להיות שלילי, ובאופן כללי במרבית יבשת אסיה רואים קריאות של אינפלציה נמוכה למעט הודו. הצפי הוא שכל עלייה באינפלציה בחודשים הקרובים תהיה מוגבלת.

שורה תחתונה: האינפלציה צפויה להישאר נמוכה במרבית מדינות העולם על אף שהצמיחה הכלכלית העולמית מתגברת.

הבנק המרכזי האירופי: נשארים עם טון יוני

פגישת הבנק המרכזי האירופי לא צפויה להביא מדיניות חדשה, אך נשיאת הבנק עדיין עומדת בפני אתגרים רציניים. מדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט הפך לשלילי ולכן קיים לחץ על הבנק להשגת יעד האינפלציה בטווח הבינוני שעומד על 2%. הכלכלן הראשי בבנק, כפי שכתבנו שבוע שעבר, רואה בהשגת היעד תהליך שמורכב משני צעדים. הראשון - להתמודד עם השוק הכלכלי שנוצר על ידי מגפת הקורונה. השני הוא לנסח מחדש את מדיניות הבנק וצעדיו על מנת להשיג את יעד האינפלציה.

השאלה המרכזית כרגע אם שער הריבית הנוכחי גבוה מדי ויש צורך בהקלה מוניטרית נוספת בעתיד על מנת להשיג את יעד האינפלציה. כלכלני המחקר של דויטשה בנק סבורים כי אכן הריבית גבוהה מדי והבנק המרכזי האירופאי ישמור על טון יוני, תוך כדי הסתכלות על המשך התאוששות המשק. תיקון של תחזית האינפלציה העתידית של הבנק בפגישה הקרובה בהחלט עלול להעיד על כך. נקיטת גישה יונית עלולה לגרום להיחלשות היורו שלאחרונה חצה לזמן קצר את רף ה-1.20 אל מול הדולר.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי האירופי צפוי להמשיך לנקוט גישה יונית בחודשים הקרובים, אך אין בכוונתו לבצע שינוי מדיניות בפגישה הקרובה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בשיחת וידאו עם מנהיגי העולם בנושא לבנון והפיצוץ בביירות. 09 באוגוסט 2020. AP
תזמון אירוני להחלטה. עמנואל מקרון/AP

צרפת ומדיניות פיסקלית

יושב ראש הפד כבר זמן מה מדבר על הצורך במדיניות פיסקלית מרחיבה על מנת להשלים את המדיניות המוניטרית המרחיבה. התמיכה הפיסקלית בגוש הירו עלולה להשתנות כרגע מהתמקדות באפקט הכלכלי המיידי של נגיף הקורונה, להשקעה ביצירת צמיחה לטווח ארוך, כאשר האינטרס הלאומי של כל מדינה נמצא בחזית.

צרפת השיקה בשבוע שעבר תוכנית בהיקף של 100 מיליארד דולר וכוללת בתוכה השקעות גדולות בתחומי התחבורה והאנרגיה הירוקה כמו גם שיטות ותמריצים לעידוד הפריון והחדשנות. המדיניות הצרפתית ליצירת צמיחה כלכלית מתמקדת בעידוד השקעות לעומת יצירת ביקושים על ידי הורדת מיסים (מטרת הורדת המס העקיף בגרמניה) ותתרום לחוב המדינה בטווח הבינוני.

חשוב מכך, תכנית זו ואחרות יגבירו את הדיון על היקף הסיוע ההולם של כל מדינה והקונספט של מגרש משחקים עם כללי משחק שווים באזור. התזמון של התוכנית הצרפתית הוא אירוני, מכיוון שאחת הסוגיות שמעכבת את השיחות על הברקזיט היא התערבות המדינה בכלכלה.

שורה תחתונה: צרפת חשפה תוכנית לעידוד הצמיחה בטווח הבינוני, אך לשיטה זו של התערבות מדינית יש השלכות שליליות.

הבנק המרכזי האינדונזי תחת לחץ

נתוני הסחר שפורסמו הבוקר בסין הצביעו על צמיחה של 9.5% בייצוא וירידה של 2.1% בייבוא, כאשר הנתון המעניין שעולה מסין ומדינות נוספות מתוך אסיה הוא קצב ההתאוששות הכלכלית של הכלכלות המקומיות. המכירות הקמעונאיות לחודש יולי שיפורסמו באינדונזיה ביום רביעי ישפכו אור על המשך ההתאוששות.

בינתיים, אינדונזיה ממשיכה לסבול ממספרי הדבקה גבוהים ולחץ על קובעי המדיניות בבנק המרכזי עלול להגיע גם מכיוון המחוקקים. בשבוע שעבר שינויים לחוק הבנק המרכזי הוצגו בפני הפרלמנט האינדונזי. בנוסף, להצעות להרחיב את המנדט של הבנק המרכזי לכלול יעדי צמיחה ותעסוקה היו סעיפים שיאפשרו לשרים בממשלה להשפיע על החלטות הריבית של הבנק.

הצעת החוק, ובמיוחד הסעיף ששולל את עצמאות הבנק המרכזי, הביאו להיחלשות מטבע ה-IDR בשבוע שעבר. המטבע רשם את הביצועים הגרועים ביותר ביבשת אסיה מתחילת השנה, כאשר לאחרונה גם הוא תחת לחץ לאור הרחבה מוניטרית שעיקרה הדפסת כסף ורכישות אגרות חוב של הממשלה למימון החוב שלה.

שורה תחתונה: לחץ נוסף צפוי על מטבע IDR לאור חששות חדשים בנוגע לעצמאות הבנק המרכזי, יחד עם החמרה בתחלואה של נגיף הקורונה.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק, תחום ניהול עושר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully