וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי האירופי מתקשה להתמודד עם התחזקות האירו

סטפן קוהלינג

13.9.2020 / 15:42

באירופה מסרבים לחקות בשלב זה את מדיניות פאוול והפד, אבל בזמן שהשוק מגיב באדישות לפסיביות שלהם, ייתכן שבבנק יצטרכו לשנות קו ולבצע שינוי

בווידאו: מפגינים ניסו להסתער על הפרלמנט בברלין/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם
  • הבנק המרכזי האירופי השאיר את המדיניות המוניטרית שלו על כנה וציין כי המועצה המכהנת עוקבת מקרוב אחרי התחזקות האירו
  • תגובת השווקים לפגישת הבנק הייתה אדישה לאור הציפיות כי לא צפוי שינוי במדיניות הבנק
  • מסקנות מן תהליך בחינת המדיניות האסטרטגי של הבנק לא צפויות להתפרסם בקרוב

מה קרה בפגישת הבנק?

בפגישה שנערכה ביום חמישי האחרון לא בוצע שינוי במדיניות המוניטרית על ידי הבנק המרכזי האירופי. הבנק חזר על ההתחייבות שלו לבצע התאמה בכל האמצעים העומדים לרשותו בהתאם לצורך בעתיד. היקף תוכנית רכישות החירום של הבנק להתמודדות עם הנגיף נשאר ברמה של 1.35 טריליון דולר. נשיאת הבנק לאגארד הבהירה כי בתרחיש הסביר הבנק ינצל את כל המסגרת שקיימת בתוכנית רכישות החירום. דיון לגבי הגדלת הסכום של תוכנית חירום זו לא התנהל על ידי המועצה המכהנת.

מרכיב חדש בהצהרה שפורסמה על ידי הבנק היה הצהרה של הבנק כי הוא עוקב מקרוב אחרי התחזקות האירו וההשפעות ארוכות הטווח של שער החליפין על האינפלציה. האירו פרץ את מחסום ה-1.20 אירו לדולר פעם ראשונה מזה שנתיים בחודש אוגוסט וסך הכול משלים עלייה של 11% מאז רמה של 1.07 בחודש מרץ.

הבנק המרכזי האירופי שינה מעט את התחזית שלו לגבי עתיד הכלכלה. הוא צופה כי האינפלציה תרד לרמה של 0.3% בשנת 2020 מרמה של 1.2% ב-2109. בשנים 2022 ו-2023 הוא צופה אינפלציה ברמה של 1% ו1.3%. התמ"ג צפוי לצנוח 8% ב-2020 ולעלות כ-5% ב-2021 ו 3.2% אחוז ב-2022. תחזיות הצמיחה והאינפלציה מעט טובות יותר לעומת אלה שניתנו בפגישה הקודמת. הבנק גם אמר שמעתה בעתיד יפורסמו בתחזית 2 מצבי עולם אפשריים.

הבנק ציין כי סיכוני המאקרו הקיימים עדיין נוטים להשפיע לשלילה על התחזית. האינפלציה צפויה להישאר תחת לחץ כלפי מטה עקב מחירי נפט נמוכים, שוק תעסוקה חלש, והפחתת מיסים בגרמניה. נשיאת הבנק לאגארד המשיכה לומר כי המשך מדיניות מוניטרית מרחיבה נדרשת על מנת להגיע להשיג את יעדי האינפלציה ארוכי הטווח של הבנק.

6.	כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומי, בפסגת מדינות ה-G7 בסיציליה, איטליה,  27 במאי 2017. רויטרס
רמזה שאולי תלך בעקבות הפד. כריסטין לגארד/רויטרס

תגובת השווקים

הבנק המרכזי האירופי לא ביצע שינוי במדיניות המוניטרית שלו ולכן תגובת השווקים הייתה אדישה. שער האירו דולר עלה לרמה של 1.19 לאחר מסיבת העיתונאים של לאגארד. שווקי המניות סיימו ללא שינוי מהותי כאשר מדד אירו סטוקס 50 סיים בעלייה של 0.1% ואג"ח 10 שנים של ממשלת גרמניה נסחר בתשואה של מינוס 0.44 אחוז.

משמעות החלטות הבנק עבור המשקיעים

השווקים לא ציפו לשינוי מדיניות מוניטרית מצד הבנק ותשומת הלב שלהם הופנתה לגבי התחזקות האירו וההשלכות שלה על האינפלציה בגוש האירו שנפלה לרמה של מינוס 0.2% לעומת השנה שעברה בחודש אוגוסט. הכלכלן הראשי של הבנק פיליפ ליין ציין בראיונות בעבר כי לשער החליפין יש השפעה על תחזית האינפלציה של גוש האירו.

בפשטות ניתן לומר כי אירו חזק יותר גורם ללחץ כלפי מטה של האינפלציה דרך מדד מחירי הייבוא שיורד עם התחזקות האירו. קיומה של דיפלציה תורם ללחץ זה ועלול להשפיע לרעה על הצריכה הפרטית. בנוסף מטבע חזק עלול להשפיע לרעה על תחרותיות הייצאונים ביבשת. ברמה של 1.19אירו לדולר הוא עדיין מצוי מתחת לממוצע שלו בטווח הארוך שעומד על 1.20. חשוב לא פחות העובדה שהאירו לא התחזק לאחרונה אל מול מרבית המטבעות של מדינות ג'י 10.

הבדל המדיניות בין הפד לבין הבנק המרכזי האירופי יכול להתפתח עם הזמן לנושא חשוב ביותר. עם ההתאמות האחרונות שביצע הפד במדיניות ארוכת הטווח שלו בקביעת יעד אינפלציה ממוצע ושוק עבודה שנמצא במצב של תעסוקה מלאה, הפד סלל את הדרך למדיניות מוניטרית מרחיבה שתימשך לפרק זמן ארוך יותר ולהיחלשות הדולר. במקביל הבנק המרכזי האירופי עדיין מבצע בחינה מקיפה של יעדי המדיניות המוניטרית שלו ומסקנות לא צפויות לפני מחצית השנה הבאה. אי הודאות לגבי מדיניות הבנק יכולה להיות מדאיגה במידה והאירו ימשיך להתחזק אל מול הדולר. נשיאת הבנק כריסטין לגארד הבהירה במהלך שאלה במסיבת העיתונאים כי חלק משמעותי בבחינת המדיניות של הבנק יתמקד בשאלת יציבות המחירים ורמז לכך שאולי הבנק המרכזי האירופי יילך בעקבות הפד.

לסיכום נראה כי השוק לא הופתע מהחלטת הבנק להשאיר את המדיניות המוניטרית על כנה. לגבי תוכנית רכישות החירום היא נותרת במתכונתה הנוכחית אך במידה ויהיה שינוי לרעה בתחזית הכלכלית הגדלת היקף התוכנית בהחלט על הפרק. פגישת הבנק בדצמבר תהווה הזדמנות טובה לבצע שינוי במדיניות הנוכחית כך שתהיה מרחיבה יותר מכיוון שבפגישה זו יוצגו לראשונה תחזיות כלכליות של הבנק לשנת 2023. מסקנות מהירות מן בחינת המדיניות האסטרטגית של הבנק לא צפויות בקרוב.

סטפן קוהלינג הוא אסטרטג ההשקעות הראשי באירופה של דויטשה בנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully