וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף מלוכלך: הבנקים הגדולים במרכז שערורייה חדשה

21.9.2020 / 14:21

HSBC, דויטשה בנק, בנק אוף אמריקה ועוד בנקים מובילים מעורבים בסקנדל שנחשף על ידי באזפיד, במסגרתו העבירו טריליוני דולרים של אנשים, גופים וארגוני פשע. הבעיה המרכזית: הממשל לא נוקט צעדים אמיתיים לעצור את התופעה

בווידאו: הצהרות מנהיגי האיחוד האירופי על ההגעה להסכם לשיקום הכלכלות ממגיפת הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

העובדה שהבנקים מעורבים בעסקאות "כסף מלוכלך" אינה חדשה. רק לאחרונה נכלא ראש ממשלת מלזיה לשעבר נג'יב רזאק בשל עסקת ההונאה MDB1, בה היה מעורב גם הבנק האמריקני גולדמן זקס. כעת, על פי מידע שהודלף לאתר Buzzfeed, עומדים בנקים גדולים אחרים, בהם HSBC ודויטשה בנק, בפני שערוריית ענק חדשה בהיקף של טריליוני דולרים.

על פי התחקיר של באזפיד, כספים רבים שמשמשים עולם תחתון, קני טרור וסוחרים בבני אדם הועברו דרך הבנקים. על אף החשד למקור הכסף, הבנקים לא עוצרים את ההזרמות ומאפשרים הלבנות. הממשלה, מצדה, לא מיישמת פיקוח על הבנקים, כך שהכסף המלוכלך נערם. התחקיר חושף אלפי תנועות חשודות ב-88 מדינות ברחבי העולם.

בנק HSBC  בהונג קונג. AP
על פי הדוח, בהחלט לא ניחנו בניקיון כפיים. HSBC/AP

בין הבנקים נמנים ג'יי פי מורגן-צ'ייס, HSBC, דויטשה בנק ובנק אוף אמריקה. HSBC, למשל, אפשר לתרמית פונזי (פירמידה) לעבור, על אף שהעסק נאסר בשלוש מדינות. במסגרת התרמית הזאת נעשקו 80 מיליון דולר מכספי משקיעים, בעיקרם לטיניים. הבנקים העבירו כספים של ויקטור חרפונוב, פוליטיקאי בכיר מקזחסטן, אפילו אחרי שהאינטרפול הוציא נגדו צו מעצר.

ג'יי פי מורגן-צ'ייס היה הבנק המתוקשר ביותר בפרשת ברנרד מיידוף, כשלאחר החשיפה נקבע כי ישלם 1.7 מיליארד דולר, סכום נמוך יחסית. האם מישהו סבר שהבנק יתקן את דרכו? ובכן, שם פתחו חשבונות לטיפוסים מפוקפקים ביותר, כמו לאנשי המאפיה הרוסית, שלא רק השתמשו בכספים כדי לרצוח ולסחור בסמים, אלא גם נטעו קשרים עמוקים עם צפון קוריאה.

הבעיה העולה מהתחקיר היא רצונה, או חוסר רצונה, של ממשלת ארצות הברית לעצור את הזרמות ה"דירטי מאני". באופן מסורתי הממשלה לא עוצרת בנקאים ולא גורמת להם לשלם על פשעיהם. "שים עליהם אזיקים ותראה איך הם מתיישרים", אמר פול פלטייה, לשעבר עו"ד בכיר במשרד המשפטים האמריקני, "זה המסר היחיד שאפשר להעביר לעבריינים".

  • עוד באותו נושא:
  • בנקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully