וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבדו את אפקט ההרגעה: הפסיכולוגיה מאחורי הסגר

דנה פאן לוזון

21.9.2020 / 0:01

הממשלה התכוונה לייצר בסגר אפקט פלצבו, שבו המטופל מאמין שצרך תרופה אמיתית ומצבו משתפר. בפועל, היא עשתה בדיוק את ההפך והכניסה את כולנו למצב של לחץ. וכן, גם לזה יש סימוכין בעולם הפסיכולוגיה

בווידאו: שוטרים עיכבו נהג אמבולנס למרות ההנחיות/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

נתוני ההדבקה הגיעו לשיאים חדשים וישראל נכנסה לסגר שני, המדינה הראשונה בעולם המערבי שנקטה בצעד כל כך קיצוני בפעם השנייה. החשיבה מאחורי הסגר הייתה אופטימית: אולי מה שלא עבד בפעם הראשונה יצליח הפעם, אלא שהמתווה מחורר, חסר היגיון ומדיף ריחות פוליטיים. סוף השבוע האחרון היה הוכחה מספיק טובה שהסגר מלא באפשרויות לעקוף אותו, והציבור כבר ממילא הפסיק מזמן להקשיב להנחיות.

כשאין חיסון, הסגר אמור להיות מעין תרופת פלצבו, לתת תמיכה ראשונית, בעיקר מנטאלית, לציבור. אין לו באמת את המרכיבים הנדרשים לנצח את התפשטות הקורונה, ואת ההוכחות לשיפור מצב התחלואה הוא לא סיפק בבדיקה שנעשתה בפעם הראשונה. מה שהממשלה שוב נכשלה הוא להשכיל ולהבין שתרופת פלצבו נמצאה אפקטיבית ויעילה רק כשהחולה עצמו משוכנע ומאמין שהיא יכולה לשפר את מצבו והוא מוכן ליטול אותה. אם רציתם תשובה ניצחת לשאלה מדוע הסגר בצורתו לא יכול באמת להועיל הנה התשובה: כשאין אמון תרופת הדמה לא יעילה.

פלצבו/פלסבו הוא טיפול שבו נותנים לחולה חומר נטול אפקטים והמטרה העיקרית שלו היא לבחון את ההשפעה הפיזיולוגית עקב ההשפעה הפסיכולוגית שנגרמת מכך שהחולה יודע שהוא קיבל תרופה. העובדה שהחולה מבין שהוא נמצא תחת השפעה של תרופה מייצרת בגוף שינוי. הוא עשוי לפתח שיפור בתסמיני המחלה אף על פי שלא קיבל שום תרופה אמיתית וללא חומר פעיל. אפקט הפלצבו לא מוגבל אך ורק לגלולות ותרופות. משחק מחשב בשם רי מישן (משימה מחודשת) ניתן לילדים חולי סרטן. במשחק זה השחקנים מדמים ננובוט שתפקידו לחסל תאים סרטניים בגוף אנושי. ילדים חולים ששיחקו בו במקביל לטיפולים גילו שיפור במצבם הבריאותי. דרך כוח המחשבה הם הצליחו להילחם במחלה בתוך הגוף שלהם.

מעצר חשוד שהגיע במהירות עם רכב לכיוון מחסומי המשטרה ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים והיווה סכנה למפגינים והשוטרים, 20 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
מישהו באמת מאמין שמהדבר הזה נצא מחוזקים?/פלאש 90, יונתן זינדל

המסקנה החשובה העולה מתוך שנים של שימושים בתרופת הפלצבו היא שהשפעתו תלויה באמונו של החולה, או כמו שאומרים בפשטות "הכול בראש". אפקט הפלצבו, או במקרה הזה אפקט הסגר, משפיע באופן שונה על האנשים. אם הם מאמינים סיכויי התרופה לעבוד עולים. בקרב אדם עם רמה גבוהה של תקווה, אופטימיות ואמון במטפל תירשם עלייה בסיכויי ההצלחה. המחקרים מצאו כי גם מצב רוח חיובי משפיע על סיכוייה של תרופת הדמה. לעומת זאת, לחץ, חרדה וחוסר אמון נמצאים בקורלציה גבוהה עם כישלון התרופה.

במציאות של כאוס פוליטי, משבר אמון שמחריף וחרדה כלכלית, האם מישהו באמת חשב שסגר שני יצליח? איך בכלל ניתן היה להעלות על הדעת שתרופת הדמה הלא יעילה, זו שכשלה מלרפא את המדינה במרץ-אפריל, תשפיע ותניב אמון דווקא בפעם השנייה?

הרבה דברים משפיעים על הצלחתו של אפקט הפלצבו. הוא גדל כשהגלולה גדלה, או אם יש שתי גלולות במקום אחת. גלולה פשוטה פחות יעילה מזו הממותגת, ואם יש הנחה על תרופה היא תשפיע עלינו פחות. גם לצבעים יש השפעה. תרופה אדומה משפיעה כמעוררת וכחולה מרגיעה. כן, לתרופות שלכם יש צבעים שונים וזה לא מקרי, לנראות יש משמעות.

אז כשהכדור המדומה שלנו נראה עוד יותר גרוע מקודמו, כשהוא מלא בחורים ובאפשרויות לעקוף את ההנחיות, כשהוא משתנה כל הזמן בהתאם לפוליטיקות כאלה ואחרות - למה כבר אפשר לצפות? מדוע שהחולה יסכים לבלוע כזו גלולה ועוד לשכנע את עצמו שהיא זו שתרפא אותו ממגפה? הממשלה קיוותה שסגר הדמה יצליח להשפיע על התרופפות המשמעת ויכניס את כולם לבתים. זה עבד רק על חלק מהאזרחים, פשוט משום שצריך לרצות ולהאמין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת 17 בספטמבר 2020. -, אתר רשמי
במקום פלצבו - נצבו/אתר רשמי, -

הצרות לא נגמרות כאן. נהפוך ההוא, זה יכול להיות עוד יותר גרוע. נצבו הוא מקרה שבו החולה חושב שהטיפול אמור להזיק לו ואכן מצבו מידרדר אחריו, גם אם זה היה טיפול דמה. ההשפעה השלילית לא נגרמת על ידי החומר שניתן לחולה (כי הרי לא ניתן לו משהו פעיל ) ההשפעה השלילית נגרמת בעקבות גורמים אחרים כמו אי האמון של החולה ביכולתו של הרופא או ביכולתו להירפא.

ככל שאנחנו חשופים למציאות שבה התחלואה עולה, אין באמת דרך מסודרת או טיפול נכון במגפה והתחושה הכללית שאיבדנו שליטה, יותר סביר שנרגיש חולים ואפקט הנצבו השלילי, להבדיל מהפלצבו החיובי, הוא זה שיתחזק . מידע שלילי מעמיס על המערכת הרגשית במיוחד כשהוא מגיע ממקור סמכותי ויכול לגרום לכאב, ואז הציפיות עצמן לתחלואה מייצרות את התסמינים. הציפייה להחמרה במצב מייצרת את הנוירוטסמינטורים שמגבירים את הרגישות לכאב וסימפטומים אחרים. זהו מעגל שלילי ועוצמת הנאצבו היא לא פחות מפחידה .

מחקר גדול שבחן את סיבת מותם של סינים אמריקנים בקליפורניה - 28,169 במספר - מצא שאנשים שהאמינו כי השנה האסטרולוגית שבה נולדו הופכת אותם לרגישים במיוחד לתנאים מסוימים, הקדימו למות באופן משמעותי מאשר אנשים עם אותם מצבים שנולדו בשנים אחרות. כן, זהו כוחה של אמונה שלילית.

פקקים בתל אביב בשל מחסומי המשטרה האוכפים את הסגר, 21 בספטמבר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
לא יכול לעבוד רק כי הממשלה הטילה אותו. סגר ראש השנה/פלאש 90, אבשלום ששוני

סגר ראשון, סגר שני - לא משנה כמה פעמים נחזור על הניסוי לבחון את יעילותה של התרופה, גם אם כמו בפעם הקודמת זה יביא לירידה זמנית בתחלואה. הציבור כבר יודע שהסגר לא ימגר את המגפה, אלא רק תרופת דמה לא מוצלחת כדי להרגיש שמשהו נעשה. הרבה מומחים ורופאים חתמו על מכתב שמוכיח שאין יעילות בסגר. זו תרופת דמה שרק מייצרת עוד מחלות (כגון חרדה), או במילים אחרות - זו באמת לא תרופה.

הסגר לא יכול לעבוד רק כי הממשלה הטילה אותו, כמו שתרופת פלסבו לא עובדת רק כי בלעת גלולה ריקה. הגלולה עובדת כשאתה מוכן לקחת אותה ולבלוע אותה, היא עובדת כשאתה מוכן להתגייס למשימה ובעיקר כשאתה מוכן להאמין בה וביעילותה.

הכותבת היא בעלת תואר ראשון בתקשורת, כלכלה ופסיכולוגיה.

  • עוד באותו נושא:
  • סגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully