וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתנהל באופן שוויוני ואחראי: המהלך החשוב של נמלי ישראל

שלמה ברימן

22.9.2020 / 16:13

מעבר מחלקות הים לחברת נמלי ישראל הוא צעד הכרחי ברפורמה בנמלים, שיוביל לחיזוק סחר החוץ של המשק הישראלי. דעה

בווידאו: מסעדות, חנויות ומקומות בילוי סגורים במהלך הסגר/צילום: AP ורויטרס

בימים אלה אנחנו מציינים את תחילתה של שנה חדשה, מאתגרת ומיוחדת. שנה שנפתחת בתקופת סגר בה כולנו נתמודד עם השלכות הקורונה, אך טומנת בחובה גם בשורה משמעותית למשק הלאומי ולציבור בישראל. תשפ"א תירשם בהיסטוריה הישראלית כשנת הנמלים, בה נפתחו שני נמלים חדשים בארץ - נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד. שנה שבה הענף ייפתח לתחרות וייתן דחיפה משמעותית הכרחית לקידום המשק והכלכלה הישראלית, הנחוצה כל כך במיוחד בתקופה זו. 99% מסחר החוץ של המדינה מגיע דרך הים, ועל כן ענף זה הוא בחזית הכלכלה הישראלית.

אחד הצעדים המשמעותיים לקידום הרפורמה בענף, שיוביל לשיפור רמת השירות, מתרחש בימים אלו והוא המעבר של מחלקת הים בחיפה ואחריה מחלקת ים אשדוד, תחת חברות בנות של חברת נמלי ישראל. זהו מהלך שיוביל למהפכה הנדרשת במתן שירותי תעבורה ימית במרחב הנמלי, שתבוא לידי ביטוי בקבלת שירות יעיל, שוויוני ובטיחותי. מתן השירותים הימיים ובכלל זה הכנסת האוניות והוצאתן מבריכת הנמל יבוצע באופן שוויוני לכל הנמלים והמסופים שבמרחב הנמלי ויוביל בסופו של יום לרווחה כלכלית לסחר החוץ של מדינת ישראל.

מעבר מחלקות הים ופתיחתם של הנמלים החדשים הם חלק מרפורמה בענף כולו, אשר הוכרזה בתחילת שנות ה-2000 על ידי משרדי התחבורה והאוצר כרפורמה חשובה לכלכלה הלאומית. הסיבות שעמדו מאחורי הרפורמה תקפות ונכונות גם היום, אם לא יותר, וללא צעד חשוב זה לא נוכל להביא לשינוי והמצב הישן יישאר על כנו.

האונייה המלכה מרי השנייה עוגנת בנמל חיפה 19 בינואר 2019. צילום רחפן: ארז סימון, גאודרונס, תמונות גולשים
שירות יעיל, שוויוני ובטיחותי. נמל חיפה/תמונות גולשים, צילום רחפן: ארז סימון, גאודרונס

קליטת מחלקות הים אינה עניין של מה בכך, ואנו נערכים לצעד היסטורי ומאתגר. מדובר בתהליך הכנה ארוך כדי להבטיח מעבר חלק ככל האפשר. אנו דואגים לרכוש ציוד נוסף דוגמת גוררות למחלקה בכדי למקסם את יכולתה ולהקים מערך הדרכה משופר וחיוני לעובדים. אנו יודעים שכמו בכל התחלה, יהיו חבלי לידה, אך מנסים לצמצם אותם כמה שאפשר ומחויבים להמשיך ולקדם את שיפור השירות הניתן בנמלים. היום ברור יותר מתמיד שהרפורמה הכרחית וחיונית למשק ולמדינה. תלות המשק הישראלי בסחר חוץ באמצעות נמלי הים היא דרמטית, וככל שיותר אזרחים בישראל ייהנו מההשלכות החיוביות של רפורמה זו, כך יהיה למדינה יותר טוב.

עם קליטת מחלקות הים ע"י חברת נמלי ישראל, מדינת ישראל מצטרפת למעשה לרשויות נמלים אחרות בעולם בהן התעסוקה הימית המסחרית מנוהלת במקום אחד באופן שוויוני ואחראי ע"י המדינה או הרשות הרגולטורית. מודל זה מביא להגברת היעילות, שיפור השירות, הוזלת תעריפים וחיסכון משקי.

עם כניסתה של השנה חדשה, ביכולתה של ישראל לממש את הפוטנציאל שלה ולהיות מוקד גיאו-אסטרטגי ברמה הגלובלית. כמו כן, ככל שהנמלים ועורפיהם יהיו יותר מפותחים ויעילים, כך גם יתחזק מעמדן של הערים השוכנות לצידם והן ייהנו מענפים שמציעים תעסוקה ומהווים מוקד הכנסות. אנו מאמינים שבתחילת השנה הבאה ועם הפעלת הנמלים החדשים נוכל כולנו להרגיש את השינוי ולהביט אחורה בסיפוק.

שלמה ברימן הוא מנכ"ל חברת נמלי ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully