וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון מאסק, מאחוריך: ההשקעות ברכבים חשמליים מתעוררות

יניב אהרון ויוני בן משה

23.9.2020 / 11:14

טסלה הייתה עד כה הלהיט של תחום הרכבים החשמליים, אבל לצדה צמחו מספר אלטרנטיבות. ניו הסינית מייצרת מכוניות ספורט ביצועים יוקרתיות, ניקולה משווקת טנדר שטח קשוח המתבסס על מנוע חשמלי. מניות יצרניות הרכב החשמלי נסחרות בתנודתיות רבה - מי מהן מומלצת להשקעה?

מכוניות טסלה/טסלה

כולנו כמובן מכירים את טסלה, בשנים האחרונות הפכה להיות חברת המכוניות החשמליות המוכרת ביותר בעולם ובחודשים האחרונים גם הפכה להיות חברת הרכב בעלת השווי הגבוה בעולם. למעשה, רכב חשמלי המונע על ידי מנוע חשמלי תוך שימוש באנרגיה המאוחסנת בסוללות נטענות היה בשימוש כבר בסוף המאה ה-19. התקדמות מהירה בפיתוח מנועי הבעירה הפנימית בצד מחירי סולר ובנזין נמוכים אשר אפשרו ייצור ורכישה המוניים של מכוניות הובילו לדעיכת השימוש ברכבים חשמליים.

בעשור האחרון התרחש זינוק בייצור כלי רכב חשמליים עקב רצון להפחית את השימושים בדלקים מאובנים הגורמים לפליטת גזי החממה וזיהום האוויר, וכן עקב התקדמות הטכנולוגיה לאגירת אנרגיה וסוללות לרכבים חשמליים. בהשוואה למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית, מכוניות חשמליות הן שקטות יותר, ירוקות יותר לסביבה (באופן ישיר בכל אופן מאחר ויש לקחת בחשבון גם את השפעת צריכת החשמל הנרחבת) וחסכוניות יותר מבחינת עלויות האחזקה. מדינות רבות בעולם הכריזו על מדיניות ארוכת טווח לקידום ואימוץ השימוש במכוניות חשמליות. מדיניות הכוללת תמריצים ממשלתיים, סובסידיות, זיכויי מס ותמריצים נוספים ללקוחות וליצרנים, בתקווה לעודד את השימוש במכוניות חשמליות, אך יחד עם זאת, מכוניות חשמליות מהוות כיום רק כ- 1% מתוך כלל המכוניות בכביש בעולם כיום כאשר מחציתן נוסעות בכבישי סין.

אילון מאסק. GettyImages
לא לבד בביזנס. אילון מאסק/GettyImages

חסמי הכניסה לשוק המכוניות החשמליות הינם נמוכים יחסית לחסמי הכניסה לשוק המכוניות המבוססות על מנועי בעירה מאחר והקמת מפעל ייצור למכוניות בעלות מנועי בעירה דורש השקעה גבוהה יותר ביחס לפיתוח והקמה של מפעל ייצור למכוניות חשמליות בשל ההשקעה במכונות ורובוטיקה, כמות עובדים גדולה יותר ודרישות רגולטוריות מחמירות יותר. כמו כן, חלק גדול מעלות הייצור למכונית חשמלית מיוחס לסוללה עצמה. זאת הסיבה שיש לא מעט סטארט אפים וחברות העוסקות בתכנון, פיתוח וייצור מכוניות חשמליות, כאשר הסוללות עצמן, אשר עלותן יכולה להגיע אף ליותר מרבע ממחיר המכונית, מסופקות על ידי ספק חיצוני. גם בתחום הסוללות ואחסון האנרגיה ישנם לא מעט חברות רכב וחברות נוספות המנסות לפתח סוללות מתקדמות יותר.

ב"יום הבטרייה" של טסלה אילון מאסק מתייחס לנושא זה, כאשר כל התחזיות אומרות כי בשנים הקרובות יוגדל טווח הנסיעה של רכבים חשמליים בעשרות אחוזים דרך הגדלת קיבולת האנרגיה, מהירות הטעינה ואורך חיי הסוללה, כל אותם גורמים שמגבילים כיום את בעלי המכוניות. בהקשר זה אפשר לציין גם את חברת ניו הסינית, מהחברות המובילות בעולם, אשר הודיעה לאחרונה כי תאפשר לרוכשי המכוניות שלה לרכוש את המכוניות ללא סוללות וכך יוכלו לזכות להנחה משמעותית, את הסוללות יהיה אפשר לרכוש בנפרד מהחברה עצמה או מספקים אחרים וגם להחליפן בתחנות יעודיות.

נכון יהיה לומר שכל חברות הרכב בעולם קשורות בצורה זו או אחרת לעולם הרכב החשמלי, אם זה באמצעות מחקר ופיתוח, ייצור, השקעה בחברות צעירות בתחום, פיתוח סוללות וכו'. ניתן לראות ברשימת הדגמים המובילים במכירות מכוניות חשמליות דגמים של חברות כמו שברולט, ב.מ.וו, אודי ויגואר. רק לפני מספר ימים הודיעה גם חברת ג'נרל מוטורס על השקעה של כ- 2 מיליארד דולר בחברת ניקולה אשר מתמקדת בפיתוח טנדרים ומשאיות. ישנן גם לא מעט חברות סטארט אפ בתחום כמו חברת ריוויאן המפתחת טנדר ורכב ורכב שטח חשמלי (אמזון ופורד בין המשקיעים), חברת פיסקר המפתחת רכבי ספורט וקרוסאובר (ליאונרדו די-קפריו וממשלת קאטר בין המשקיעים), חברת לוסיד המפתחת רכבי ספורט מנהלים יוקרתיים וחברת קאנו המפתחת מיני ואן עם יכולת להרכיב את המושבים בצורת סלון, אך השחקניות המובילות בעולם הרכב החשמלי מבחינת טכנולוגיה וחדשנות אשר מניותיהן נסחרות בבורסה הינן טסלה (TSLA), ניו (NIO), לי (LI), אקספנג (XPEV) וניקולה (NKLA).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טסלה

טסלה מחפשת מנהל חנות בישראל. קינן כהן, קינן כהן
הכי מפורסמת. מכונית טסלה/קינן כהן, קינן כהן

כאמור, טסלה (TSLA) הינה חברת המכוניות החשמליות המוכרת והגדולה בעולם, החברה מייצרת מספר דגמים כמו רכב הקרוסאובר מודל X, רכב המנהלים היוקרתי מודל S ורכב הפנאי מודל Y, אך מעל כולם ניצב רכב הפנאי המשפחתי הנמכר ביותר בעולם עם מעל ל- 500,000 רכבים שנמכרו מאז ההשקה ועד היום, טסלה מודל 3. בנוסף, טסלה הכריזה בשנים האחרונות על מספר דגמים שצפויים לצאת עד 2022, כמו משאית הסמיטריילר החשמלית, מכונית ספורט רודסטר וטנדר חשמלי, הסייברטראק.

שווי השוק של טסלה (TSLA) עומד על כ- 410 מיליארד דולר, יותר מכל חברת רכב אחרת בעולם, וזאת עם מכירות של כ- 1.1 מיליון רכבים בלבד מיום הקמת החברה וצפי למכירת 500,000 רכבים בשנת 2020, משקיעים רבים אשר אינם מרגישים בנוח עם השווי הגבוה של טסלה מסתכלים לשם השוואה על חברות רכב מסורתיות כגון ג'נרל מוטורס למשל מכרה מעל ל- 7 מיליון רכבים רק בשנת 2019 ושווי השוק שלה כיום הינו עשירית משווי השוק של טסלה. ללא ספק ניתן לומר כי השוק מתמחר את טסלה כחברה טכנולוגית עם פוטנציאל לצמיחה גדולה מאד, גם בענף הרכב וגם בתחום הסוללות לרכבים חשמליים.

טסלה סיימה את שנת 2019 עם הכנסות של מעל 24 מיליארד דולר אך למרות זאת היא סיימה את השנה בהפסד של כ- 860 מיליון דולר, יחד עם זאת בארבעת הרבעונים האחרונים טסלה הציגה רווחיות מה שגרם לה לעמוד בתנאים להיכנס למדד הS&P 500, אך בניגוד לציפיות השוק, היא לא נכנסה למדד זה בסופו של דבר.

ניו

מכונית של NIO. Creative Commons
מכונית של NIO/Creative Commons

חברת ניו (NIO) מסין, מכונה "טסלה הסינית", המפתחת ומייצרת בין השאר מכונית ספורט יוקרתית עם 2 מושבים, רכבי קרוסאובר ומכוניות משפחתיות, דגם הקרוסאובר ES6, הינו הדגם הנמכר ביותר של ניו עם יותר מ-2,500 מסירות בחודש אוגוסט האחרון. שווי השוק של ניו עומד על כ-21 מיליארד דולר, החברה צפויה למכור בשנת 2020 כ-40,000 רכבים עם צפי הכנסות של כמעל 1 מיליארד דולר בשנה זו, אך למרות זאת היא עדיין לא צפויה להגיע לרווחיות השנה. בבחינת התמחור על פי מכפיל EV/SALES ניו זולה בהשוואה לטסלה.

ניו כאמור הכריזה לאחרונה על הקמה ופריסה של תחנות יעודיות בכבישים המהירים בסין להחלפה מהירה של סוללות, זוהי החברה הראשונה שהכריזה וגם פועלת להקמת תשתית עם פריסה רחבה כאשר כבר כמעל 140 תחנות כאלה פועלות בסין כאשר עד סוף 2021 החברה מתכוונת להפעיל יותר מ- 500 תחנות כאלה ברחבי סין.

לי

מכונית של לי. Creative Commons
מכונית של לי/Creative Commons

חברת לי (LI), חברה סינית שהוקמה בשנת 2015 והונפקה בנאסדק בסוף חודש יולי האחרון. שווי החברה עומד כיום על כ- 14 מיליארד דולר. החברה בינתיים מייצרת רכב אחד, הדגם הראשון שלה בשם Xiang Oneאשר כ- 12,000 יחידות ממנו נמסרו במהלך חודשים ינואר עד יולי השנה, מדובר על סוג של רכב הברידי מתוחכם העושה שימוש בשני סוגי מנועים, מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימית, כאשר מנוע הבעירה הפנימית אינו מניע ישירות את הגלגלים אלא מאריך את טווח המנוע החשמלי. הכנסות החברה צפויות להגיע לכ-1 מיליארד דולר לשנת 2020 אך החברה לא צפויה להיות רווחית ב-3 שנים הקרובות.

אקספנג

מכונית של אקספנג. Creative Commons
מכונית של אקספנג/Creative Commons

חברת אקספנג (XPEV), חברה סינית נוספת שהוקמה בשנת 2014 והונפקה בבורסת ניו יורק בסוף חודש אוגוסט. שווי החברה עומד כיום על כ- 13 מיליארד דולר. החברה מוכרת שני דגמים, הקרוסאובר G3, והדגם המשפחתי P7, בסה"כ החברה מסרה בחודשים ינואר עד אוגוסט השנה כ- 10,000 רכבים.

ניקולה

משאית של ניקולה. Creative Commons
משאית של ניקולה/Creative Commons

חברה מעניינת נוספת היא ניקולה (NKLA), חברה העוסקת בפיתוח טנדר חשמלי, משאיות חשמליות ומשאיות המנועות מימן. שווי החברה עומד כיום על כ-17 מיליארד דולר וזאת לאחר ירידות חדות בשבוע האחרון.

לסיכום

בתקופה בה אופציות ההשקעה בתחום הרכב החשמלי הופכות מגוונות יותר, חשוב לדעת גם לבחור את החברות אשר בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להצלחה ולוודא כי לא משלמים על המניה שלהן יותר מדי.

יניב אהרון הוא מנכ"ל ומנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אושן-יצירה. יוני בן משה הוא מנהל מחקר חו"ל בבית ההשקעות אושן-יצירה. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

  • עוד באותו נושא:
  • טסלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully