וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכול להיות שזו גם הזדמנות: ניתוח מצב הבורסה בתל אביב

דודי רזניק

24.9.2020 / 11:50

בעוד וול סטריט רושמת תיקונים לעליות האגרסיביות מהקיץ, בתל אביב מצב הבורסה נובע מהטיפול הבעייתי בקורונה. די ברור שיהיה יותר רע לפני שיהיה יותר טוב, אבל המחירים באחד העם מצדיקים מעקב. דודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, עם הפרשנות

בווידאו: הגבלות על תפילות בסגר החגים/צילום: רויטרס

חודש ספטמבר, שנכנס לישורת האחרונה שלו, מסתמן כ"ספטמבר השחור" בשוקי המניות בעולם. מראשית החודש איבדו המדדים המובילים בבורסות ארה"ב בין 6 ל-10 אחוזים, כשבישראל נרשמה ירידה דומה במדדים המובילים. באירופה, לעומת זאת, המצב טוב יותר, עם ירידה ממוצעת של 2 - 4 אחוז (נכון להבוקר, לפני תחילת המסחר).

בארה"ב, התיקון בשערי המניות נראה אמנם חד ואלים, אך יש לזכור כי הוא מגיע לאחר מהלך עליות חד, שהחל בסוף חודש מרץ ונראה שהסתיים (בשלב זה לפחות) בראשית החודש הנוכחי. במהלך תקופה זו (מסוף מרץ עד תחילת הירידות בספטמבר) השלים מדד ה-S&P 500 עלייה של 60%, לא פחות. הבוקר, לאחר הירידות של אתמול בוול סטריט, חזר המדד בסמוך לרמתו בראשית השנה - עדיין כ-45% מעל השפל שנרשם בשיא גל הירידות של משבר הקורונה.

ירידות בשוק ההון וול סטריט. GettyImages
תיקון אלים לתיקון אלים. וול סטריט/GettyImages

בישראל, לעומת זאת, הירידות החדות מראשית החודש הן המשך למגמה הנמשכת כמעט ללא הפסקה מראשית המשבר בסוף חודש פברואר. מראשית השנה רשם מדד תל אביב 125 ירידה של קרוב ל- 20 אחוז, בהובלת ירידה של למעלה מ-35 אחוז במדדי הבנקים והנדל"ן.

הבוקר, עם פתיחת המסחר בתל אביב, נרשמות ירידות מתונות יחסית של כחצי אחוז עד אחוז במדדים המובילים, כנראה כביטוי לכך שהשוק המקומי "זול" יחסית על רקע מהלך הירידות מראשית השנה. עם זאת, פרמיית הסיכון של ישראל נמצאת בעלייה וכביטוי לכך ניתן להצביע על היחלשות של השקל ביחס לדולר, לרמה של 3.48 שקל לדולר, שפל של קרוב לשלושה חודשים בשער השקל. כמו כן, נמשכת מגמת העלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים של 10 שנים ומעלה - כשהעלייה בתשואות האג"ח מבטאת עלייה בפרמיית הסיכון (המשקיעים "דורשים" תשואה גבוהה יותר על מנת לפצות על הסיכון כפי שהם תופסים אותו).

ביצועי החסר של השוק המקומי משקפים את ההתמודדות הלא טובה של ישראל עם נגיף הקורונה, על רקע עלייה חדה בתחלואה בשבועות האחרונים, ובעצם היותנו המדינה הראשונה בעולם המערבי שנכנסת לסגר כללי שני. הכניסה לסגר שני מעצימה את החשש כי הרבעון הרביעי של השנה יהיה דומה לרבעון השני, עם צניחה משמעותית של התוצר. למעשה אנו הולכים ומתקרבים לתסריט הפסימי של בנק ישראל, המצביע על ירידה של 7% בתוצר השנה, תוך עלייה משמעותית בגרעון הממשלתי וברמת האבטלה. בנוסף, נראה כי ההתאוששות הצפויה בשנת 2021 נראית פחות ופחות ודאית על רקע חוסר השליטה בנגיף הקורונה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הבורסה לניירות ערך בתל אביב. ראובן קסטרו
האדום יהפוך לירוק? לא כל כך מהר. הבורסה בתל אביב/ראובן קסטרו

בראייה גלובלית, גם הבחירות בארה"ב (בראשית חודש נובמבר) מהוות נקודת סיכון לשוקי המניות בעולם, על רקע העובדה כי לא ברור מה יהיו התוצאות ומעבר לכך - הבחירה בחלק משמעותי שלה צפויה להיות בדואר, דבר העלול לעכב משמעותית את התוצאות ולהביא לתקופה לא קצרה של אי ודאות לגבי זהות המנצח, בעיקר בתסריט בו הסקרים יצביעו על קרב צמוד.

לכן, נראה כי בטווח הקצר הסנטימנט השלילי עלול להיות דומיננטי ולהביא להמשך המגמה השלילית של ירידות השערים בשוק המקומי, כמו גם בעולם. עיקר הסיכון בשוק המקומי הוא לעוד גל פדיונות מקרנות הנאמנות, בדומה לתסריט שהיינו עדים לו בחודש מרץ השנה, עת נרשמו פדיונות של יותר מ- 25 מיליארד שקל מקרנות הנאמנות המקומיות. אך עם זאת, יש לזכור כי התמחור של השוק המקומי בהחלט סביר ויש אף שיגידו שבחלק מהסקטורים אפילו זול (כדוגמת סקטור הבנקים והביטוח) ולכן בראייה לטווח בינוני-ארוך, ולבעלי נשימה ארוכה, נראה כי רמות המחירים הנוכחיות סבירות בהחלט לכניסה הדרגתית אל שוק המניות המקומי.

הכותב הוא אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully